Gå til innhold

ADHD-medisin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Kan man bruke adhd-medisiner selv om man er litt undervektig, altså har en bmi på 17.7, samtidig som man sliter med å klare å spise fordi man er redd for å legge på seg? 

Anonymkode: 83c4c...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Trine skrev:

Hvorfor skulle man ikke kunne det? Men det høres ut som du har et annet problem du bør ta tak i.

Jeg hadde en psykiater som sa meg at man ikke kunne det, og jeg vil helst ikke slutte på ritalin. 

Anonymkode: 83c4c...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en psykiater som sa meg at man ikke kunne det, og jeg vil helst ikke slutte på ritalin. 

Anonymkode: 83c4c...03a

Om du allerede går på ritalin, og du ikke går ned i vekt av dem, er det jo ingen grunn til å slutte. Men dersom det er ritalin som gjør at du spiser dårlig, er det lurt å prøve andre medisiner. Har hørt om folk som ikke får i seg mat når de går på ritalin, men som har normal matlyst av f.eks elvanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ritalin skal vel ikke brukes hvis man har anoreksi?

Anonymkode: c2a98...8b1

Det er en kontraindikasjon, så man skal være forsiktig med det. Men om ts holder en stabil vekt, er det vel ikke anoreksi? BMI på 17 er jo ikke sykelig undervektig. Men det kan jo hende problemet er langt mer alvorlig enn slik jeg oppfattet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Trine skrev:

Om du allerede går på ritalin, og du ikke går ned i vekt av dem, er det jo ingen grunn til å slutte. Men dersom det er ritalin som gjør at du spiser dårlig, er det lurt å prøve andre medisiner. Har hørt om folk som ikke får i seg mat når de går på ritalin, men som har normal matlyst av f.eks elvanse.

Jeg har gått på ritalin en stund, men de siste tre månedene har jeg gått ned 10 kilo. Jeg føler sult, som  jeg alltid har gjort på ritalin. Jeg klarer ikke å spise nok fordi jeg nesten får panikk av tanken på å gå opp i vekt, og jeg tenker alt for ofte på hvordan jeg kan unngå å spise, og hvor mye jeg spiser. Jeg har hatt problemer med dette i perioder, men jeg var nok ikke like opphengt i det, og jeg gikk ikke i vekt like fort, og siste periode var for nesten to år siden. Psykiateren fortalte meg at jeg ikke kunne bruke ritalin hvis det problemet kom tilbake. Jeg har ikke lyst til å slutte med ritalin, så jeg føler ikke for å fortelle om dette til henne hvis det ender opp med at hun slutter å skrive det ut til meg. 

Anonymkode: 83c4c...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått på ritalin en stund, men de siste tre månedene har jeg gått ned 10 kilo. Jeg føler sult, som  jeg alltid har gjort på ritalin. Jeg klarer ikke å spise nok fordi jeg nesten får panikk av tanken på å gå opp i vekt, og jeg tenker alt for ofte på hvordan jeg kan unngå å spise, og hvor mye jeg spiser. Jeg har hatt problemer med dette i perioder, men jeg var nok ikke like opphengt i det, og jeg gikk ikke i vekt like fort, og siste periode var for nesten to år siden. Psykiateren fortalte meg at jeg ikke kunne bruke ritalin hvis det problemet kom tilbake. Jeg har ikke lyst til å slutte med ritalin, så jeg føler ikke for å fortelle om dette til henne hvis det ender opp med at hun slutter å skrive det ut til meg. 

Anonymkode: 83c4c...03a

Men psykiateren du går til ser det vel dersom du har gått ned 10 kg på 3 mnd. Har du hatt sånne perioder uten at du har gått på ritalin også? Uansett, om psykiateren har sagt at du ikke kan gå på ritalin dersom du får slike perioder, er det jo en viss fare for at du ikke får ritalin lenger. Jeg tenker det er viktigere at du tar opp spiseforstyrrelsene med psykiateren og får det behandlet før det går for langt, enn at du går på ritalin. Men dersom ritalin ikke henger sammen med spiseproblemene, tenker jo jeg at det er dumt å ta deg av en medisin som hjelper deg i hverdagen. Blir litt som at man ikke får ritalin fordi man har angst, også er det mange som blir kvitt angsten når de begynne på ritalin. Nå har jo ikke du blitt kvitt spiseforstyrrelsene da, men det kan jo også tenkes de blir verre dersom du ikke får behandling for adhd'en. Jeg har jo lyst til å foreslå at du begynner å spise ordentlig, så er problemet løst, men det er vel kanskje ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.12.2018 den 19.46, Trine skrev:

Men psykiateren du går til ser det vel dersom du har gått ned 10 kg på 3 mnd. Har du hatt sånne perioder uten at du har gått på ritalin også? Uansett, om psykiateren har sagt at du ikke kan gå på ritalin dersom du får slike perioder, er det jo en viss fare for at du ikke får ritalin lenger. Jeg tenker det er viktigere at du tar opp spiseforstyrrelsene med psykiateren og får det behandlet før det går for langt, enn at du går på ritalin. Men dersom ritalin ikke henger sammen med spiseproblemene, tenker jo jeg at det er dumt å ta deg av en medisin som hjelper deg i hverdagen. Blir litt som at man ikke får ritalin fordi man har angst, også er det mange som blir kvitt angsten når de begynne på ritalin. Nå har jo ikke du blitt kvitt spiseforstyrrelsene da, men det kan jo også tenkes de blir verre dersom du ikke får behandling for adhd'en. Jeg har jo lyst til å foreslå at du begynner å spise ordentlig, så er problemet løst, men det er vel kanskje ikke så enkelt.

Joda, han har merket vektnedgangen, men jeg har skyldt på mye stress og sagt at jeg holder på å legge på meg igjen. Jeg har hatt slike perioder selv om jeg ikke har gått på ritalin. Jeg trenger ritalin for å fungere i hverdagen. Jeg fungerer dårligere uten, men ritalin gir meg litt dårligere matlyst, men selv om jeg av og til har droppet å ta ritalin så har jeg spist like lite. Planen min har egentlig vært å fikse problemet selv uten å blande inn psykiateren sånn at jeg slipper det problemet, men nå er jeg ikke sikker på om det kommer til å gå. Du har nok rett, det er kanskje bedre å være ærlig, jeg merker jo at konsentrasjonsvanskene og uroen uansett blir verre når jeg spiser for lite. Kanskje jeg bare krisemaksimerer og jeg får foresette på ritalin eller begynne på noe annet, det er i hvert fall lov å håpe. Jeg går ned nesten en kilo i uken, og det kommer ikke til å ende godt hvis vekten fortsetter nedover i samme fart, det klarer også jeg å se. Det er nok ikke lenge til hun forstår det heller hvis det fortsetter. 

Anonymkode: 83c4c...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det ikke finnes et svar for alle på dette spørsmålet. En må se på totalgevinsten/tapet for den konkrete personen. Kanskje er det slik for noen at behandling av ADHD er nødvendig for den daglige fungering og for å kunne nyttiggjøre seg behandling for eventuell SF. For andre kan medisinen føre dem inn i alvorlig undervekt. Det blir totalvurderingen med fordeler og ulemper som gir konklusjonen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...