Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å vente ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i hus med en som har ubehandlet ADHD og det er ganske slitsomt . Han fikk diagnosen på våren en gang og det ble allerede da bestillt time til psykiater på DPSen for medisinering. Han går allerede til psykolog pga angst og adferdsproblemer som hindrer han i å fungere i jobb. Psykiater har enda ikke hatt tid og vi har fått vite at det ikke blir før i februar en gang. Er det så stor pågang på psykiatere på en DPS at det må ta et år?. Eller har dette så lav prioritet på en travel DPS?. 

Anonymkode: 07814...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er rart om de på dps prioriterer en som allerede får hjelp fra psykolog når det er så mange som står uten noe tilbud.. han kan jo alltids få utskrevet medisiner av fastlegen. Man må nesen bare prøve seg frem på hvilke medisiner som passer en selv best.

Anonymkode: 9ec3e...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er rart om de på dps prioriterer en som allerede får hjelp fra psykolog når det er så mange som står uten noe tilbud.. han kan jo alltids få utskrevet medisiner av fastlegen. Man må nesen bare prøve seg frem på hvilke medisiner som passer en selv best.

Anonymkode: 9ec3e...767

Mulig ikke fastlegen kan skrive ut Ritalin (ol.).

Anonymkode: a20a8...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er rart om de på dps prioriterer en som allerede får hjelp fra psykolog når det er så mange som står uten noe tilbud.. han kan jo alltids få utskrevet medisiner av fastlegen. Man må nesen bare prøve seg frem på hvilke medisiner som passer en selv best.

Anonymkode: 9ec3e...767

 Det å bli stemplet som en som missbruker systemet er litt drøyt. Man burde jo heller øke bemanning og midler til psykiatrien i stede for å klandre andre som trenger hjelp?. Hva er motivet ditt for å svare slik? Dessuten blir han jo ikke akkurat prioritert etter å ha ventet i snart et år. Psykologen har jo ikke greie på medisiner? 

Anonymkode: 07814...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok i henhold til prioriteringsveilederen der ADHD er relativt lavt prioritert. Men det er meget uhensiktsmessig prioritering av ressursene på DPS. Straks diagnosen var klar, burde han blitt startet opp med medisinering. Oppstart sentralstimulerende skal skje i spesialisthelsetjenesten. Meningsløst å utsette mannens bedring med neste et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Det er nok i henhold til prioriteringsveilederen der ADHD er relativt lavt prioritert. Men det er meget uhensiktsmessig prioritering av ressursene på DPS. Straks diagnosen var klar, burde han blitt startet opp med medisinering. Oppstart sentralstimulerende skal skje i spesialisthelsetjenesten. Meningsløst å utsette mannens bedring med neste et år.

Mener du også at man ikke burde belaste psykiater ved DPSen da? Hvordan kan vi vite at det er å ta plassen til noen som trenger det mer?. Da burde jo de sagt fra at det er fastlegen sin oppgave og at vi ikke skal bry psykiateren med slikt. Jeg blir bare lei meg når man blir klandret for noe man ikke har valgt selv. 

Anonymkode: 07814...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, kupton skrev:

Det er nok i henhold til prioriteringsveilederen der ADHD er relativt lavt prioritert. 

Hvilke grupper bør prioriteres lavere?

Anonymkode: a20a8...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kupton skrev:

Nei, jeg mener at psykiater på DPS burde prioritert han for time i løpet av en uke eller to.

Da forstår jeg. Takk for svar. Det et trist at tiden går uten at han klarer å jobbe og at han nå soner en betinget dom  for å ha rotet seg bort i noe kriminellt mens han har ventet. Beklager at jeg svarte slik. Er bare litt frustrert. 

Anonymkode: 07814...8e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke grupper bør prioriteres lavere?

Anonymkode: a20a8...284

Det er ikke så viktig hva jeg mener om det.

Poenget mitt er at når en først har tatt seg tiden til en utredning, og diagnosen er klar, da er det meningsløst å utsette oppstart av behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en virkelig tragedie at prioriteringsveilederen ødelegger for folk. En psykolog kan hjelpe med terapi osv., men medisinvurderinger er ikke deres kompetanse. Mange med ADHD trenger virkelig medisin for å fungere i hverdagen. Så.. Min mening er at det ikke er snakk om å misbruke eller belaste systemet her. Dette er et svært trist eksempel på det motsatte - hvordan et uheldig organisert system belaster menneskers livskvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...