Gå til innhold

Tyngdedyne


 cilie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

11 timer siden, cilie skrev:

Ikke en sånn, men jeg har en ulldyne (kombo av termoulldyne og sommerulldyne) som tilsammen veier ca. 6,3 kg. Elsker den!!! Deilig å kjenne dyna over og rundt seg og med ull skal det mye til før jeg blir klam også, med kunstfiberdyner våkner jeg i en svettepøl, hvordan denne er på den måte vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange i USA som sier de elsker sin weighted blanket  
-Har inntrykk av at det særlig er folk som sliter med å finne roen, som synes en litt tung dyne som omslutter deg gjør godt. 

Har ikke prøvd selv, men er litt nysgjerrig.  Jeg har veldig godt sovehjerte, men om jeg hadde søvnproblemer ville jeg ha testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.12.2018 den 15.55, Madelenemie skrev:

Hei!

Mine barn og jeg fikk kuledyner innviilget av Nav, de gir tyngde og alle liker dem veldig godt.

Jeg så den på chlas Ohlson , de man får innvilget av Nav er tyngre, det syns jeg er bra.

Det visste jeg ikke var mulig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg har sett mange i USA som sier de elsker sin weighted blanket  
-Har inntrykk av at det særlig er folk som sliter med å finne roen, som synes en litt tung dyne som omslutter deg gjør godt. 

Har ikke prøvd selv, men er litt nysgjerrig.  Jeg har veldig godt sovehjerte, men om jeg hadde søvnproblemer ville jeg ha testet.

Jeg sover generelt dårlig, og noen reklamerte med at det var så behagelig med tyngdedynen - nesten som massasje.( Dét tviler jeg på da men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, cilie skrev:

Det visste jeg ikke var mulig å få.

Var det ikke snakk om, her inne for en tid siden, at man ikke lenger fikk slike dyner fra hjelpemiddelsentralen / nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Var det ikke snakk om, her inne for en tid siden, at man ikke lenger fikk slike dyner fra hjelpemiddelsentralen / nav?

Jeg aner ikke. Jeg visste ikke at drt var mulig for noen å få heller. Det må vel bety at disse dynene har noe for seg, dog muligens er det ikke for søvnproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lillemus skrev:

Var det ikke snakk om, her inne for en tid siden, at man ikke lenger fikk slike dyner fra hjelpemiddelsentralen / nav?

Jo, det er strammet kraftig inn nå.

Anonymkode: 7ac0a...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, frosken skrev:

Har aldri vært mulig for "folk flest". 

Nei, det skjønner jeg, men hadde vært interessant å vite hva den gis/ble gitt for. Jeg kan kjøpe meg min egen. - Og kan jo google litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det klassifiseres som et hjelpemiddel for behandling av søvnvansker. - Men det ble ikke gitt i så henseende pga manglende dokumentasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lillemus skrev:

Var det ikke snakk om, her inne for en tid siden, at man ikke lenger fikk slike dyner fra hjelpemiddelsentralen / nav?

Det har vistnok strammet godt inn på det, men de dynene fra dem er kuledyner. Altså det er tunge kuler inni dem, og de er ganske store. Har vært borti en slik dyne og de er rett og slett ubehgagelige å sove med om man på noe punkt drar dyna under seg eller under beina.

Anonymkode: 24702...834

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 21.43, cilie skrev:

Det visste jeg ikke var mulig å få.

Hei!

Jo det er mulig få, flere får dette, ikke bare de med autisme, men det er sikkert lettere få ved autisme, da det mer er en vanlig ting man ved autismespekterforstyrrelser får. Men de brukes til mange og ulike pasientgrupper, man må bare forklare behovet, og jeg tror faktisk det er lurt, søke om utprøving først, da er det lettere få det innvilget.

De Nav gir er velig dyre, så det er jo greit å vite at man virkelig trenger og kan ha glede/nytte av en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2018 den 11.41, AnonymBruker skrev:

Det har vistnok strammet godt inn på det, men de dynene fra dem er kuledyner. Altså det er tunge kuler inni dem, og de er ganske store. Har vært borti en slik dyne og de er rett og slett ubehgagelige å sove med om man på noe punkt drar dyna under seg eller under beina.

Anonymkode: 24702...834

Hei!

Da er vi uenige, de er deilige, de dynene syns jeg. Men nettopp derfor er det jo greit søke om utprøving, for synd la så gode dyner bare støve vekk. Mine barn elsker sine dyner. De er jo litt kalde, så om vinteren bør man ha vanlig dyne under. Det er viktig huske på om man har barn med autisme, da det ikke er sikkert de sier i fra at de fryser. Dynene har plastikk kuler i seg, og har ingen varmeeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...