Gå til innhold

Spørsmål om laparoskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal fjerne en dermoidcyste på eggstokken og er egentlig ganske engstelig. Noen ting jeg lurer på:

1. Jeg har kanskje mensen når jeg skal opereres, har det noe å si?

2. Skal de inn via skjeden med noe instrumenter av noe slag? Jeg har kobberspiral, så da må de isåfall ta den ut og sette den inn etterpå?

3. Leser på nett at det er vanlig å gå inn via navlen med kamera. Vil navlen min endre utseende? Er redd for at den skal endre form eller dybde. Jeg har ikke så dyp navle, og er redd for at den skal bli veldig dyp etterpå. 

4. Er det vanlig å få mye smerter dagene etter operasjonen? Hvor lang tid vil det ta før jeg kan f.eks jogge igjen? Jeg er i ganske god form fra før av og vil helst ikke gå glipp av så mye trening...

Hilsen nervøs dame 31 år

Anonymkode: c0431...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal fjerne en dermoidcyste på eggstokken og er egentlig ganske engstelig. Noen ting jeg lurer på:

1. Jeg har kanskje mensen når jeg skal opereres, har det noe å si?

Svar: Nei, det betyr ikke noe.

2. Skal de inn via skjeden med noe instrumenter av noe slag? Jeg har kobberspiral, så da må de isåfall ta den ut og sette den inn etterpå?

Svar: det settes et styreinstrument inn i livmoren via skjeden. Det vil ikke påvirke spiralen

3. Leser på nett at det er vanlig å gå inn via navlen med kamera. Vil navlen min endre utseende? Er redd for at den skal endre form eller dybde. Jeg har ikke så dyp navle, og er redd for at den skal bli veldig dyp etterpå. 

Svar: Det er riktig at navlen brukes som inngang. Den er jo fra før et stort arr, og det som tilkommer vil nesten ikke ses.

4. Er det vanlig å få mye smerter dagene etter operasjonen? Hvor lang tid vil det ta før jeg kan f.eks jogge igjen? Jeg er i ganske god form fra før av og vil helst ikke gå glipp av så mye trening...

Svar: Det er vanlig med smerter som kan stråle opp mot skulderen på grunn av den luft som fylles i bukhulen for bedre å få adgang. I løpet av en dag eller to er disse smertene borte. Jeg vil tro at du kan gjenoppta vanlige aktiviteter etter ca. en uke.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser på nett at det er vanlig å gå inn via navlen med kamera. Vil navlen min endre utseende? Er redd for at den skal endre form eller dybde. Jeg har ikke så dyp navle, og er redd for at den skal bli veldig dyp etterpå. 

Jeg har tatt lap. tre ganger - to for cyster slik du skal, og én gang for sterilisering. De lager snitt i navlen, så det blir noen små arr, men selve navlen blir ikke høyere eller dypere etterpå.

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å få mye smerter dagene etter operasjonen?

Du blir informert om at det er vanlig å kjenne "luftsmerter" i kroppen, men jeg har aldri merket noe til dem. Mine plager har bare handlet om at de jo lager noen snitt i kroppen (et "hjelpesnitt" på hver side i tillegg til i navlen), slik at jeg har passet på å unngå bukser som strammer på de stedene, og noen småblødninger. Første gangen var ettervirkningene etter narkosen det verste, men det er mange år siden - nå er man ikke bevisstløs lenger enn absolutt nødvendig, og da går det over på et øyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre! Har hatt narkose flere ganger tidligere, så akkurat den biten bekymrer meg lite heldigvis. 

Satser på at det går bra, trodde virkelig ikke jeg skulle bli så nervøs som jeg er...

Anonymkode: c0431...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk. Heldigvis kjenner jeg til begge kirurgene fra tidligere da jeg har jobbet på samme sykehus, så jeg føler meg trygg på at de er erfarne og dyktige. Likevel klarer jeg ikke helt å gi slipp på katastrofetankene. Skal opereres denne uka, så jeg gleder meg til ventetiden er over! 

Anonymkode: c0431...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...