Gå til innhold

Hva styrer dine valg her i livet (etikk og moral vs "loven")


AnonymBruker

Hva er din grense for personlig berikelse på bekostning av andre  

5 stemmer

  1. 1. Hva er din grense for personlig berikelse på bekostning av andre

    • Etikk og moral
      4
    • Lovverket
      1
    • Ingenting hverken moral eller lovverk kan stanse meg, jeg kjlører på full gass satser på å ikke bli tatt eller patetisk lav straff, hehe
      0


Anbefalte innlegg

F.eks la oss si at du ser en mulighet på å selge kredittkort eller annet til folk som åpenbart ikke forstår eller vil komme til å betale i tide og dermed kan loppes for mye penger gjennom meget høy rente. Ville du tatt en slik mulighet til å tjene litt raske penger, dersom det er lovlig juridisk, eller vil dine valg styres av moral og etikk, og at å utnytte f.eks lettere utviklingshemmede eller andre uten øklnomisk kontroll er noe du ikke kunne tenke deg pga etiske/moralske grunner ? Eller på andre områder hvis du kan tjene en god del på å utnytte andre ikke å skape faktisk verdi, vil du ta muligheten ?

Hva avgjør dine valg her i livet, og hva tenker du om andre som tar motsatte valg av deg selv hva gjelder slikt. Kjør debatt !

Anonymkode: 5a6ed...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man beriker seg aldri på bekostning av andre.En fullstendig kortslutning å bare tenke tanken langt mindre gjøre slikt. Man behøver verken lov eller etikk eller moral for å avstå fra sånne handlinger. At noen gjør ssånne handlinger har med alvorlig nød å gjøre eller rus som oftest som de trenger hjelp for.

Utbytting derimot er resultat av politisk uforstand og maktbegjær noe vi ser mange eksempler på i dag over hele verden. Juks som ikke avsløres før det er for sent.

Anonymkode: 93552...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte bare sykdom og sånne ting som hindrer folk å nå sine mål i dag synes jeg det virker som. Men det er klart ting må ofte settes en grense for på samme måte som kun et visst antall mennesker er tillatt som passasjerer i en båt osv. Mange utnytter jo mennesker i nød i kriger og konflikter slik det også skjedde i annen verdenskrig her i landet. Det knyter seg bare man tenker på at sånt skjer den dag i dag med mennesker. Når det gjelder disse nettselskapene så har det med banktjenester og oppbygging av disse å gjøre tror jeg. Velger man det ene så følger det andre med på kjøpet helt automatisk og kan ikke velges bort og ting markedsføres helt ukritisk.Nei jeg ville aldri bidratt på noe måte til juks og bedrag men det er jo ikke alle jobber som har noe innflytelse i hva til eksempel Norsk tipping driver med. Synd politikere er så uinnteresert i disse tingene tilsynelatende. De sitter jo med nøklene til det meste virker det som.

Anonymkode: 93552...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder disse nettselskapene så har det med banktjenester og oppbygging av disse å gjøre tror jeg. Velger man det ene så følger det andre med på kjøpet helt automatisk og kan ikke velges bort og ting markedsføres helt ukritisk.Nei jeg ville aldri bidratt på noe måte til juks og bedrag men det er jo ikke alle jobber som har noe innflytelse i hva til eksempel Norsk tipping driver med. Synd politikere er så uinnteresert i disse tingene tilsynelatende.

Norsk Tipping er under politisk kontroll og uskyldigheten selv sammenliknet med utenlandske gamblingsselskap.

Det er fullt mulig å klare seg med et minimum av (nettbaserte) banktjenester. Men det kan bli tungvint og dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det konstrueres en unaturlig motsetning mellom etikk/moral og lover. Generelt er de som tar etikken alvorligst også de som er mest lovlydige.

Noen ganger er egen etikk strengere enn loven, mens andre ganger er loven strengest (subjektivt). Jeg kunne aldri tenke meg å arbeide i et bettingselskap eller gå på rovdyrjakt selv om det er lov, mens jeg mange steder i godt lys, tørr veibane og liten trafikk kunne tenkt meg å kjøre betydelig over 70 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vi unngå å risikere straff må vi nok følge regler og lover i samfunnet enten vi er enig eller uenig i de. Ellers vil jeg si at etikk og moral er det viktigste for meg. Heldigvis går ofte lover og min oppfatning av etikk og moral hånd i hånd. Men der det krasjer kan jeg slite.

Anonymkode: c2582...58a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener en bør følge lover og regler. Men, går det ikke ut over noen har jeg ikke noe problem med å bryte loven, f.eks. hvis jeg skulle få lyst på å røyke cannabis.

Anonymkode: 799d5...dcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at dere kjenner alle liver og regler til bunns. Man kan komme opp i mange dilemmaer i bare en vanlig liten jobb skal si dere. Tenk på rykter om utroskap hos direktøren og habilitetsregler bare et lite eksempel eller blanding av eget firma og yrkesroller. Hvem skal man henvende seg til og hvor lenge får man ha jobben om sier et knyst? Alle har det ikke så lett i dag tror jeg.Alle ønsker jo et mest mulig friksjonsfritt forhold til lover og regler tror jeg og protesterer ikke før det går på liv og død løs tror jeg at integriteten knuses. Og hva skal man hjelpe seg med når selv politiet er redd utviklingen.

Alle kan gjøre feil tror jeg og komme opp i vanskeligheter spesielt når sykdom er involvert hos dem selv eller andre.

Anonymkode: 93552...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte mennesker har det altfor lett tror bare jeg. Personlig trekker jeg mye av etikken og moralen som de ynder å  ikle seg  sterkt i tvil.

Anonymkode: 93552...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord. Jeg mener loven må gå foran med mindre loven strider mot fundamentale humane prinsipp. Alt er ikke bare. Selv en lov kan i et tenkt tilfelle  bli lovstridig på en måte. Man kan ikke som enkeltmenneske lage seg sine egne lover. Full stopp i trafikken er Full stopp.

Anonymkode: 93552...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mennesket" er ikke så lett å forstå synes jeg. Man prøver jo rent fysiologisk så langt man kan men selvsagt er det noe mer mener mange.Langt mindre forstå seg selv i sine egne livsvalg.

Anonymkode: 93552...b80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke hatt som levevei å utnytte de mest sårbare i samfunnet. Enten ved å dytte på folk dyre kredittkort, forbrukslån og dermed luksusfelle for mange. Jeg vil jo selvsagt heller ikke bryte loven. Men det er for meg så umoralsk å utnytte andres svakheter til egen vinning at jeg ikke kunne vært bekjent av det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...