Gå til innhold

Lange sykluser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.  

26 år, gått på p-piller sammenhengende i 10 år. Sluttet på disse i Juni og fikk siste "pille-mensen" som vanlig 3 dager etterpå og 25 dager etter, så fikk jeg mensen igjen. Etter dette derimot, så har syklusene mine vært uregelmessige og de fleste lange. 32 dager, 43 dager, 23 dager og den siste nå på 46 dager. Slik jeg har forstått det, så vil så lange sykluser bety at man ikke har eggløsning. Kan man bli henvist til gynekolog før man har prøvd i 1 år å få barn? Det har nå gått et halvt år siden jeg sluttet med prevensjon, kan det fortsatt være p-pillene som roter til syklusen? Jeg har også gått ned en del i vekt (ca 8 kg) siden pilleslutt og har en bmi på 18,5. Kan dette ha en sammenheng med de lange syklusene, eller må man være en god del mer undervektig for at syklusen blir påvirket? 

Anonymkode: 1aa5a...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke pillene 'som roter til syklus', tvert imot. Effekten av pillen er å skape regelmessige menstruasjoner, og når man stopper med p-piller, så skal kroppen ta over styringen.

Du var 16 år da du startet på p-piller, da hadde kroppen nettopp lært samspillet mellom hypofyse (hjernevedhenget) og eggstokkene. Det ble så satt ut av funksjon i 10 år og skal nå til å fungere igjen. Det kan ta sin tid. Det kan også i mellomtiden ha skjedd noe med kroppen, f.eks. omtalte vekttap. Jeg foreslår at du får henvisning til gynekolog for utredning og videre tiltak. Det kan bli å stimulere eggløsningen.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...