Gå til innhold

PCOS????


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sliter en del med cyster på eggstokkene mine. Har lest litt på PCOS. Har en del hårvest. Har en del hår på bikinilinjen, rumpa, lårene under armene, på armene og leggene. Har også hår på forbladet, tærne og ett svart hårstrå ved begge nipplene. Har også en visende veiviser og en del hår på magen men som er ganske lyse så ser de ikke sånn kjempegodt. Har heller ikke noe hårvekst i ansiktet. Har aldri slitt med kviser. Har ganske regelmessig syklus som er på 30-35 dager. Har prøvd å bli gravid men ikke lyktes enda. Kan det hende jeg har pcos? Er det noe jeg kan gjøre for hårveksten? Har sett på laser men det koster så mye... er veldig slitsomt og deprimerende med alt dette håret...

Anonymkode: e7a63...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I og med at du har normale menstruasjoner (intervall 25-35 dager), så har du med stor sannsynlighet også eggløsning. Om du har PCOS er ikke godt å si, det kan avgjøres ved hormonprøver (for mye mannlig hormon ?) og ultralyd av eggstokkene hvor det ved PCOS kan være mange små eggsekker på under 1 cm.

Hva mener du med at du 'sliter med cyster på eggstokkene'? I en normal syklus kommer det cyster på 2-3 cm før eggløsningen.

Du er ikke overvektig, din BMI er under 25.

Med hensyn til hårveksten, så er behandlingen p-piller og det er ikke smart når man ønsker å bli gravid.

Du er bare 21 år, og det er en gunstig alder for å bli gravid. Vent med å søke lege til dere har forsøkt i ett år.

Husk å bruke folat, Lykke til.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en del vonde cyster som har vært større enn 2-3 cm. De vet ikke hva det kan være. Og de kommer som regel 1 -2 uker før mens og kan vare frem til neste mens🤭

 

tusentakk 🙂

Anonymkode: e7a63...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...