Gå til innhold

Noen med formalutdanning i reklame?


kupton

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål om reklame og om det finnes forskning på følgende:

TV-reklame bryter inn i programmer som seeren ønsker å se uten avbrudd. Kan det skje at reklame har den motsatte av ønsket effekt? Altså at "Jeg skal f... meg ikke kjøpe xxxx som bryter inn i Kongens tale, like før Johaug går i mål eller midt i julekonserten".

Jeg vet at Telenor trakk en reklame der Little Steven spilte en slags klovn, og der dette ble sendt under OL? eller VM? De fryktet negativ effekt av reklamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har et spørsmål om reklame og om det finnes forskning på følgende:

TV-reklame bryter inn i programmer som seeren ønsker å se uten avbrudd. Kan det skje at reklame har den motsatte av ønsket effekt? Altså at "Jeg skal f... meg ikke kjøpe xxxx som bryter inn i Kongens tale, like før Johaug går i mål eller midt i julekonserten".

Jeg vet at Telenor trakk en reklame der Little Steven spilte en slags klovn, og der dette ble sendt under OL? eller VM? De fryktet negativ effekt av reklamen.

Har lurt på akkurat det samme. Likeså med reklame som spammer web-sider (slik en eller annen reklame for et middel mot uvi på disse sidene akkruat nå), de er jo til vanvittig stor irritasjon! Jeg får i alle fall IKKE lyst til å  kjøpe produktet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et interessant spørsmål. Den gangen jeg gikk på handelsgymnas hadde vi mye om reklame. Ikke helt det samme, men.... Det vi lærte var at en reklame hadde kun effekt hvis den enten var meget god eller veldig dårlig. En middelmådig reklame ville ingen huske. 

Når vi går i butikker vil vi ofte huske et nytt produkt som har vært mye som reklame på tven , men der og da husker vi sjelden om reklamen har vært god eller dårlig, vi husker ofte bare selve produktet. 

Jeg vil tro at en reklame fester seg mer negativt hvis den blir husket i en negativ situasjon. Det negative her er jo hvis reklamen feks avbryter kongens tale eller øyeblikket når Johaug går over mål og blir olympisk mester.  Vil tro at det vil være så altfor negativt for det produktet som det reklameres for.  Vi forbrukere kan faktisk ha mye makt når det gjelder.

Greier ikke helt å forklare meg, men ...

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...