Gå til innhold

1. Juledagsfrokost.


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Sitter på jobb og er sulten . Drømmer om mat ( har glemt å spise lunsj ) . 

Begynte å google julefrokost 😀

Skal lage handleliste. Hva er et must for deg under 1. Juledagsfrokosten ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferske rundstykker, helst hjemmebakte, men kjøpeversjonen går også an.

Sild

God ost

Godt syltetøy

 

Utradisjonelt? Ja er ikke så glad i alskens fete kjøttpålegg. Ganske enkel i kosten egentlig 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 minutter siden, Xtra skrev:

Ferske rundstykker, helst hjemmebakte, men kjøpeversjonen går også an.

Sild

God ost

Godt syltetøy

 

Utradisjonelt? Ja er ikke så glad i alskens fete kjøttpålegg. Ganske enkel i kosten egentlig 😉

Sild er et must her også. Jeg pleide å lage tomatsild, rømmesild, røbetsild og sennepsild, men med ny kjæreste følger nye tradisjoner. Jeg skjønte i fjor at det var liten vits i så lenge det kun er jeg som spiser det. Det blir nok til at jeg bare nøyer meg et glass ferdigkjøpt tomatsild da. 

Men fiskekabaret må jeg lage , selv om det bare er jeg som spiser det også. 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Sitter på jobb og er sulten . Drømmer om mat ( har glemt å spise lunsj ) . 

Begynte å google julefrokost 😀

Skal lage handleliste. Hva er et must for deg under 1. Juledagsfrokosten ? 

Kald ribbe. Røkelaks og eggerøre. Godt ost.

Anonymkode: 4c507...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fin 1. Juledags frokost bør ha kald ribbe, røkelaks og eggerøre, roastbiff og ost.

I år skal jeg for første gang ligge på hotell 1. Juledag, så er spent på hvordan frokost jeg får der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nesten like mye stas med 1. juledagsbrunsjen som med middagen julaften, Vi har som regel alltid vært mange, og har fråtset i hjemmelagd kabaret med remulade, hjemmelagd leverpostei og sild, eggesalat, kokte egg, røykelaks og sennepsild, og et solid utvalg gode oster. Nå har dette blitt satt fram som brunsj og kvelds jula igjennom, så vi har ikke vært avhengig av at alt skal spises opp den ene dagen. Blir nok litt mer nøkternt i år som vi bare er tre, men sliter med å finne ut hva jeg skal droppe :unsure::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hva er et must for deg under 1. Juledagsfrokosten ? 

Grove rundstykker eller tilsvarende

Røkelaks

Edamerost, gjerne hollandsk

Vi har også alltid kald ribbe eller spekeskinke, siden det er min manns favoritter. I år har jeg kjøpt meg en liten elgpølse, for å friske opp et godt barndomsminne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Hva er et must for deg under 1. Juledagsfrokosten ? 

Vi har ingen spesiell tradisjon for 1. juledagsfrokosten, men det blir vel hjemmebakt vørterbrød og div. pålegg som sylte og hjemmelaget jordbærsyltetøy. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Ser at det er mye av det samme som går igjen som det jeg er vant til. Det eneste jeg ikke liker er roastbiff, men det vil kjæresten ha. 

Kald ribbe har jeg heller ikke vært vant til , siden vi bruker pinnekjøtt på julaften. 

Min mor pleide å lage hjemmelaget rull og sylte da hun var yngre. Der strekker ikke mine husmorgener til, men har tenkt å prøve meg på noe nytt i år, juleskinke. Det virker så enkelt at selv jeg skal klare det og det tror jeg flere kan like med en hjemmelaget walldorfsalat til. 

Vi blir 6 til frokost og da jeg spurte alle hva som var julefavorittpålegget, svarte alle røkt laks, så det må jeg ha store mengder av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste julefrokostene mine var i oppveksten , og høydepunktene var alltid fersk hummer og Chatka-krabbe på boks. I kombinasjon med hjemmebakt brød med ulik grovhetsgrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
3 timer siden, Kayia skrev:

Nesten like mye stas med 1. juledagsbrunsjen som med middagen julaften, Vi har som regel alltid vært mange, og har fråtset i hjemmelagd kabaret med remulade, hjemmelagd leverpostei og sild, eggesalat, kokte egg, røykelaks og sennepsild, og et solid utvalg gode oster. Nå har dette blitt satt fram som brunsj og kvelds jula igjennom, så vi har ikke vært avhengig av at alt skal spises opp den ene dagen. Blir nok litt mer nøkternt i år som vi bare er tre, men sliter med å finne ut hva jeg skal droppe :unsure::o

Ja, det er gjerne slik det blir at det blir tatt frem både til frokost og kvelds. 

Jeg har det som deg at det blir vanskelig å kutte ut noe. Hos oss kommer det til.å variere mellom 6 og bare oss to. De to første dagene er bestemt ellers drar «ungene» frem og tilbake som de vil. 

Og så skal vi jo hit og dit og jeg håper bare vi får tid til noen skiturer innimellom alt sammen :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
1 minutt siden, frosken skrev:

De beste julefrokostene mine var i oppveksten , og høydepunktene var alltid fersk hummer og Chatka-krabbe på boks. I kombinasjon med hjemmebakt brød med ulik grovhetsgrad. 

Å det høres godt ut. Jeg har alltid vært mest glad i sjømat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjemmelaget sild, de siste årene er det rømme- og currysild det diskes opp med. Gravlaks med sennepssaus, kanskje litt rakørret. Skikkelig edamerost, sylte, fårerull. Eventuelt middagsrester fra dagen før. Potetlefser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns røkelaks og eggerøre er best:-)

Men litt skalldyr og annen sjømat ser jeg er populært, kanskje fordi alle spist så tung mat julaften:-)

Jeg pleier lage et par paier ved siden av, en aubeginpai og en quiche lorraine, og det er aldri en bit igjen, akkurat som i kveld:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ting er nevnt, men en ting jeg bare MÅ ha er potetlefser!

Ellers har vi ofte god leverpostei med bacon, eggesalat, tunfisksalat, rødbeter mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det ble en veldig sen frokost med ostesmørbrød her.  Husker der jeg jobbet for snart 10 år siden kanskje.  Det var fest i vår avdeling  når det var " Arme riddere" å kjøpe i kantina vår. Enkelte sendte beskjed om å holde av et visst antall smørbrød om de selv ble forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dagen over, men det finnes jo flere feriefrokoster!

Vi hadde rester av hummer, moltesyltetøy, hjemmelaget hummus, sylteflesk og sursild. Og så vanlig pålegg da 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, påskelilje skrev:

Nå er jo dagen over, men det finnes jo flere feriefrokoster!

Vi hadde rester av hummer, moltesyltetøy, hjemmelaget hummus, sylteflesk og sursild. Og så vanlig pålegg da 😊

God 2 juledagsmorgen:-)

visste ikke du lagde humus:-)

det er godt da. Vi hadde alt for mye rester fra julaften, ribbe og indisk,  og pålegg i alle varianter, så jeg lagde bare pinnekjøtt slik tradisjonen er i min familie, selv om bare 2 nå spiser kjøtt.

I dag blir det and og pai, og jeg skal nå i gang med å fryse rester av sauser, kjøtt og indisk mat i porsjoner slik at ingenting går til spille og barna har noen ferdigretter til skolen begynner:-)

i går spiste jeg opp salatrestene, det var deilig og lett mat etter tung mat julaften 🙂

fortsatt god jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Madelenemie skrev:

God 2 juledagsmorgen:-)

visste ikke du lagde humus:-)

det er godt da. Vi hadde alt for mye rester fra julaften, ribbe og indisk,  og pålegg i alle varianter, så jeg lagde bare pinnekjøtt slik tradisjonen er i min familie, selv om bare 2 nå spiser kjøtt.

I dag blir det and og pai, og jeg skal nå i gang med å fryse rester av sauser, kjøtt og indisk mat i porsjoner slik at ingenting går til spille og barna har noen ferdigretter til skolen begynner:-)

i går spiste jeg opp salatrestene, det var deilig og lett mat etter tung mat julaften 🙂

fortsatt god jul.

Det var sønnen som laget hummusen 😊. Men jeg så på og lærte det. Det stod i oppskriften at sesamfrøene skulle sprette når vi ristet dem, det skjedde ikke... men det ble godt likevel.

I dag har jeg laget ny porsjon med brente mandler og rengjort bilen innvendig. Nå skal jeg finne frem litt vintertøy til kjøreturen i morgen før vi skal på ribbemiddag hos mine foreldre.

Veldig stas med hummer! Min far fisker hummer hver høst, og vi pleier å ha det som nattmat på julaften 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...