Gå til innhold

Skikkelig god rødvin?


cathlin

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som kan tipse meg om en skikkelig god rødvin?  

Trenger ikke å passe til en spesiell matrett, må være god i seg selv. 

Pris ikke viktig, men må kunne kjøpes på vinmonopolet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smak og behag, selvsagt, men denne er en favoritt hos meg. Ellers er jo en god Amarone fantastisk sammen med mørk sjokolade i disse juletider. 

 

DC6531A7-45D4-4D49-B869-F5EFC3E6A23C.jpeg

Endret av Mari-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ganske mye å si hva du drikke den til. Selv elsker jeg litt tunge italienske viner til kjøtt, men ville aldri funnet på å drikke dem som "kosevin", til det er det for mye tanniner.

 

Denne er derimot en god kosevin som passer til alt, men den blir altså litt for lett til et kjøttmåltid: https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Italia/Masi-Campofiorin-2015/p/333901

 

 

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egentlig umulig å svare på, men jeg la merke til at du sa pris ikke betyr noe.

Chateau Musar fra Libanon er lagd etter fransk tradisjon, og koster "bare" 359,0. Den er anerkjent som en av de virkelig bra vinene i verden, og kan måle seg med viner som koster mange ganger mer. Hvis du lurer på hvordan en virkelig eksklusiv vin smaker, kan du prøve den.

Hvis jeg skal beskrive den vil jeg si den "smaker godt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Rytmehans skrev:

Egentlig umulig å svare på, men jeg la merke til at du sa pris ikke betyr noe.

Chateau Musar fra Libanon er lagd etter fransk tradisjon, og koster "bare" 359,0. Den er anerkjent som en av de virkelig bra vinene i verden, og kan måle seg med viner som koster mange ganger mer. Hvis du lurer på hvordan en virkelig eksklusiv vin smaker, kan du prøve den.

Hvis jeg skal beskrive den vil jeg si den "smaker godt". 

Bedre en chateau le pape?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.12.2018 den 21.25, cathlin skrev:

Hei!

Er det noen som kan tipse meg om en skikkelig god rødvin?  

Trenger ikke å passe til en spesiell matrett, må være god i seg selv. 

Pris ikke viktig, men må kunne kjøpes på vinmonopolet. 

Hei!

Disse er gode:

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Producenter/Clos-des-Brusquières/Clos-des-Brusquières-Chateauneuf-du-Pape-2015/p/4987001

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Frankrike/Dom-Charbonnière-Chateauneuf-du-Pape-2015/p/1576501

https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Frankrike/Ch-de-Beaucastel-Châteauneuf-du-Pape-Rouge-2013/p/3779001

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, cathlin skrev:

En den siste og dyreste veldig mye bedre en de andre to?

Nei, jeg syns den billigste er like god:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Xtra skrev:

Nam! Men ikke akkurat hverdagsvin. Og antakelig best til et godt måltid. 

Hei!

Faktisk er jeg så glad i vin, at jeg helst bare vil drikke vin, og uten mat og tilbehør.

Det høres kanskje rart ut, for det snakkes jo om mat og vin...men jeg er en sånn, som kan bli helt fornøyd av å kjenne lukten og smaken av vin, helt uten blanding av mat.

For meg , gjør mat det vanskelig faktisk smake helt vinen...skille den..fra inntrykk som smak, lukt og assosiasjoner jeg kan få, 

Noen ganger føles lukten av en god vin, litt som å se kunst som treffer en på en spesiell måte, eller høre musikk, som bergtar en, da trenger man liksom ikke noe annet, sånn føles det.

Men jeg har skjønt at mat og vin hører sammen og bør inntas sammen, men jeg liker helst nyte en spesiell vin, alene, uten mat eller tilbehør, da blir jeg beruset på kunsten ved smaken, det har ikke noe med alkoholen å gjøre.

Jeg drikker verken spritbaserte drikkevarer eller øl, det er noe som ikke treffer meg helt, men vin 🙂 DET elsker jeg, og smelter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...