Gå til innhold

Kan man bli kvitt PCOS?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos en gynekolog for ca 10 år siden da jeg plutselig hadde mistet menstruasjonen. På den ene eggstokken hadde jeg PCO, men ikke på den andre. Hun mente at jeg kanskje kunne ha en lett grad av PCOS. Alle hormonprøver var normale. Jeg fikk imidlertid tilbake menstruasjonen, og den har vært regelmessig etter dette. Var nylig hos gynekolog igjen (kontoll etter fødsel), og denne gynekologen nevnte ikke noe om PCO. Lurer derfor på om det er noe som kan gå over. Jeg er bare nysgjerrig, jeg har ingen plager knyttet til dette:)

Kvinne, 35

Anonymkode: e53f9...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er en glidende overgang fra det normale til PCOS. Noen har et arvelig anlegg, og hvis de f.eks går opp i vekt, så kan det fremkalle PCOS. Forandringer på eggstokkene (PCO) finnes hos ca 20% av alle normale kvinner. For å stille diagnosen PCOS kreves 2 av disse 3 symptomer:

  1. syklus over 35 dager (hvor andre årsaker som f.eks. slanking eller trening ikke er årsak)
  2. Mannlige hårvekst , kviser eller øket produksjon av mannlig hormon
  3. PCO (mange eggsekker på eggstokkene)

Det er vil heller tvilsomt om du noen gang har hatt PCOS.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...