Gå til innhold

Tror dere på " smertefri fødsel" og tror dere på medisiner ved psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Synes spørsmålet er dumt. Dumt fordi det er så generaliserende. Alt som har med mennesker å gjøre har store variasjoner. Noen føder nesten uten smerte (slik ble jeg født), mens for andre kan det være et smertehelvete. For noen er medisiner helt avgjørende for å behandle psykisk lidelse. For andre er det helt unødvendig, og psykoterapi er riktig intervensjon.

10 timer siden, Maggie55 skrev:

Eller er dere av dem som mener at litt vondt skal til i alt i livet? Eller synes dere bare spørsmålet er dumt?

Jeg synes spørsmålet er "dumt" på den måten at jeg ikke ser noen sammenheng og forstår heller ikke hva det har med å tro på noe å gjøre. En fødsel kan i dag gjøres helt smertefri, og jeg dømmer på ingen måte de som benytter seg av det. Jeg ønsket ikke epiduralbedøvelse selv, men fulgte jordmors råd om andre måter å lindre noen av smertene på ved første fødsel, fordi den opplagt ville bli langvarig. Andre gangen rakk vi ikke å diskutere saken en gang, så den ble uten noe som helst.

Men jeg synes ikke man kan sammenlikne det med medisiner mot sykdom - en fødsel går relativt raskt over og har i nesten alle tilfeller en lykkelig slutt, slik er det ikke ved sykdom. Jeg kjenner ikke til alle nyansene innenfor medisin mot psykisk sykdom, men jeg har da fått med meg at det kan gjøre vondt verre å tro at noe blir bedre ved bare å tenke at "litt vondt skal til i alt i livet".

Jeg "tror" litt på helbredelse ved ignorering når det gjelder småtteri som forkjølelsesubehag og annen lett nedsatt allmenntilstand, men ikke alvorligere ting.   

11 timer siden, Maggie55 skrev:

Eller er dere av dem som mener at litt vondt skal til i alt i livet? Eller synes dere bare spørsmålet er dumt?

I håp at jeg har forstått hva du vil si. On man trenger smertemiddel eller ikke må man selv bedømme og det er ikke andre som som kan si at du trenger det ikke. Med Ad er det litt annerledes og generell med viktige medisiner. Avgjørende er om du har godt nok samtykkeevner. En lege kan i nødrett gi nødvendige medisiner.

Gjest Maggie55

Jeg tenker kanskje blir ting bare bedre om en uke eller to om man trapper ned på medisin. Men hvordan vite om det er rent sjansespill.  Det er ting som ikke er så lett selv i dag ,selv for leger tror jeg.

Annonse

1 minutt siden, Maggie55 skrev:

Jeg tenker kanskje blir ting bare bedre om en uke eller to om man trapper ned på medisin. Men hvordan vite om det er rent sjansespill.  Det er ting som ikke er så lett selv i dag ,selv for leger tror jeg.

Det vet man sldri om det er et sjansespill. Jeg tror det handler om tillit. Jeg stoler på fastlegen min og da alsepterer jeg hans måter å behandle.

2 minutter siden, Maggie55 skrev:

At dere ikke forstår tror jeg har mye med at dere aldri har hatt psykose å gjøre så det tar ikke jeg personlig særlig tungt.

Det var ikke en kritikk. Jeg har ofte vansker å forstår andres hensikter. Det har ikke å gjøre med min utenlanske bakgrunn. Det er mine sosiale antenner som ikke fungerer.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg ta 2 eller 3 tabletter så jeg. Tror knapt hun hørte spørsmålet. Det er ting som ikke er så lett selv i dag tror jeg bare.

Anonymkode: a9d4d...956

Står på esken hva du skal ta.

Anonymkode: beea1...2b1

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg ta 2 eller 3 tabletter så jeg. Tror knapt hun hørte spørsmålet. Det er ting som ikke er så lett selv i dag tror jeg bare.

Anonymkode: a9d4d...956

Du skal ta det hva legen har forskrevet. Når du tviler må du spørre legen. Det gjelder også endring av dosering.

Anonymkode: 2d7eb...473

1 time siden, Maggie55 skrev:

Hørt enkelte snakke om smerteterskel og at dette er individuelt. Virker ganske søkt med sånne eksperimenter og i det hele tatt snakke om det.

Mener du fødsler nå? Det er ikke eksperimentelt lenger, men timing av de forskjellige typene smertestillende er viktig av hensyn til fosteret. Alle fødende blir heldigvis ikke behandlet likt, men får være med på å ta noen av avgjørelsene innenfor hva som er forsvarlig.

Smerteterskel er individuelt, det viser seriøs forskning. Det forskes / "eksperimenteres" rundt dette temaet bl.a. for å kunne hjelpe de mange som lider av "uforståelige", kroniske smerter.

Endret av laban
Gjest Maggie55

Jeg synes bare det faktum at man svarer så diffust og ofte uriktig  på medisinspørsmål også fra legehold viser at det underkommuniseres hvor lite pålitelig mye av denne vitenskapen er. For ikke å snakke om alternative teorier. Men jukset vil vise seg tror jeg.

Føde: Ingen erfaring med, men jeg regner det for noe som kan gjøre grusomt vondt.

Medisiners effekt ved psykisk lidelse: Ja, der det er fornuftig å bruke det. Jeg blir i alle fall veldig psyk uten.

Gjest Maggie55

Men rett dosering av riktige ting til rett tid må jo også være viktig tenker jeg. Så veldig mange får overhodet ingen betryggende medisinsk oppfølging i virkeligheten. Jeg blir ofte usikker når jeg hører debatter om vi alle debatterer og snakker om de samme grupper mennesker. Synes det virker som man vet så rent for lite men ikke ønsker å innrømme dette eller ønsker å utnytte situasjonen kanskje til å kvitte seg med brysomme pasientgrupper så tidlig som råd.Kanskje det er mye derfor fastlegeordningen bare "kneler " ifølge mange og mye opplevelser av feilinformasjon på også dette området som jo går verst utover de svakeste som trenger trygg og god informasjon og opplysning som mest. Til slutt blir det vel slik at man må betale for informasjonen mer enn det koster å ha tilgang på Google også slik at forskjellene på folk blir enda større. For de som kan bruke Google da.

Gjest Maggie55

Mye som krever spesialistkompetanse får det ikke og det tror jeg bevisst underkommuniseres i systemet. Klart det kan få store konsekvenser for allerede sårbare grupper mennesker som ofte står så alene fra før. Ansvaret blir pasientens eget til slutt. Mange pasienter orker ikke å løse systemets problemer lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...