Gå til innhold

Bruker du brodder under skoene på det glatte føret?


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Bruker du brodder under skoene på det glatte føret og hva gjør du når du for eksempel skal inn på legekontoret eller en butikk. Kan de ikke få riper i gulvene sine?

Jeg snakket med en eldre dame om trafikken og vær og vind her om dagen da vi ventet på bussen. La merke til de solide broddene på vinterstøvlene  hennes. Det var virkelig skarpe pigger under spesialstøvler så jeg. Men det er jo sånt man må tenke på. Harr noen merket noe negativt i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Maggie55 skrev:

Bruker du brodder under skoene på det glatte føret og hva gjør du når du for eksempel skal inn på legekontoret eller en butikk. Kan de ikke få riper i gulvene sine?

Nja, har løpesko med pigger, men de bruker jeg stort sett bare når jeg løper eller går tur. På jobben har vi fått nytt golvbelegg og det er ganske mykt så vi anmoder de som kommer om å ta av seg skoene i gangen utenfor om vi ser/hører at de har brodder eller pigger og det blir stort sett tatt med godt humør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg bruker brodder, iallfall når det er veldig glatt. Kan være litt sløv av og til. men jeg har brekt ankelen for noen år siden, så jeg lærte da. Siden har jeg iallefall med meg brodder ut om vinteren, og bruker de om det er glatt. Tar de selvfølglelig av inne i butikker o.l. Vil jo ikke ødelegge gulvet til bedrifter/folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bruker ikke brodder men er relativt ung og frisk da så er nok mindre farlig for meg om jeg skulle falle, i forhold til der eeldre men litt svakere benstruktur, men kan ikke huske sist jeg falt på noe is da.

Anonymkode: 7c38d...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte er født med god balanse tror jeg. Men vi er ikke alle nitten somre lenger som du er inne på så jeg vurderer litt fra gang til gang. Jeg har et par uten pigger  med en slags mørkt  " sandpapir" under. Men er litt redd for å snuble kanskje nettopp på grunn av dem også ,så jeg ser føret an fra gang til gang. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man burde absolutt ta av seg broddene når man går inn på slike steder, men jeg kan skjønne at det ikke er så lett for gamle mennesker å ta brodder av og på – iallfall ikke uten å ha noe å sitte på. 

På min jobb satte de opp oppslag i fjor, da mange kom til jobb med brodder, om at alle måtte ta av seg broddene før de gikk innover i korridorene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

De er veldig flinke her med å tenke forebyggygging av fall og ulykker har jeg inntrykk av men klart det koster med strøsalt og sand på veier og gangveier ikke minst. Lenge var det bare tolka her. Nå er det mere underkjølt regn med oss stikkende opp av asfalt. Men alt koster i dag. Stat og kommunen har ikke annet enn utgifter på alle kanter stakkar tror jeg. Men strø og måkebiler er raskt ute her enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par sko med pigger som jeg ofte bruker når jeg går tur og det er glatt. Har også et par brodder, men jeg syns de sitter feil på skoa så de liker jeg ikke. De jeg hadde før var bedre, men den ene forsvant et sted i skogen, da jeg fant ut at vi skulle gå utenfor stiene. Skal jeg i butikken på vei hjem fra tur, bruker jeg enten brodder ellerså har jeg med et par sko i bilen slik at jeg ikke må gå i butikken med piggsko. På senteret her har det pleid å henge en lapp på døra om at man ikke skal gå inn med broddene på. De burde kanskje satt fram noen stoler til de gamle, for ellers tror jeg det er vanskelig for dem å få broddene av og på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man ønsker å forebygge fall og ulykker spesielt for grupper over 65 år hørte jeg på radio. Stat og kommune klarer til slutt ikke å bekoste alt. Det koster med sykehuser og operasjoner og kandkje omfattende pleie og omsorg for de som trenger det. Det er kanskje hva man nå virkelig merker i røde tall i alle budsjett. Man ser lite på eksklusive kostgodtgjørelser for eliten og særfordeler for de utvalgte. Ikke det. Jeg har tidligere både hørt og lest og sett statistiske studier fra her til lands at de fleste ulykker rent faktisk skjer i hjemmene til folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker avgjort brodder ja. Jeg er dårlig til beins, og dermed kan en fallskade ramme meg mye hardere enn en som er frisk. Er det fullstendig speilholke, vurderer jeg noen ganger nødvendigheten av å gå ut om jeg ikke har noe som krever det. 

Brukte for øvrig brodder før jeg fikk problemer med beina (pådro meg permanent skade). Det er rett og slett ikke noe poeng i å tenke at siden man er ung, så er det ikke så farlig. Er 38 nå, for en haug med år siden (hvor jeg var frisk til beins) klarte jeg like fordømt å tryne så jeg forstuet både en ankel og en tommel. Tror ikke det hadde skjedd om jeg hadde brukt brodder. At det er noe for gamlinger er en oppfatning jeg synes tilhører "gamledager." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, jeg bruker brodder under skoene. Jeg kjøpte et par gode og varme vinterstøvler siste år, med vendbare brodder. De er geniale. Det er merket "etirel"  og kjøpt i sportsbutikk.

Det følger en pinn med til snu broddene med, men bruker min husnøkkel. Beste kjøp ever !

Ser Trapes sko har et par som ligner veldig. IceWalkers- Boots waterprooft M/vendbare pigger.

Endret av Tuk
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Takk for godt tips. Neste gang jeg kjøper vintersko blir det noe sånt. Jeg var ute en tur i dag og det var livsfarlig så jeg må finne frem de broddene jeg har å legge dem klar ved døra. Trenger heldigvis ikke så mye ut de neste dagene for nå er det virkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...