Gå til innhold

Fiskemiddag - hjelp!


påskelilje

Anbefalte innlegg

Vi skal ha pinnekjøtt julaften og ribbe (hos mine foreldre) 2. juledag. 1. Juledag blir det bare oss her hjemme,  og jeg har bestemt at vi skal ha fisk. Vi har ofte hatt helstekt laks til festmat, men ungene er ikke så glad i det. Jeg er vant med juletorsk, men det vil ingen andre ha...

Så - hva kan jeg lage for festmat av fisk?????? Tenkte da å kjøpe fisken på søndagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har med hell laget begge disse. Jeg har stekt torsken i ovn i stedet for i panne, som er enklere når det er til flere:

 

https://trinesmatblogg.no/recipe/torsk-med-tomat-og-valnottvinaigrette/

 

https://trinesmatblogg.no/recipe/skrei-med-rodvinsaus-og-linsesalat-bacon/

 

Som så ofte med oppskrifter tar de litt lengre tid enn anvist, men deler av forberedelsene kan gjerne gjøres litt i forkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, påskelilje skrev:

Vi skal ha pinnekjøtt julaften og ribbe (hos mine foreldre) 2. juledag. 1. Juledag blir det bare oss her hjemme,  og jeg har bestemt at vi skal ha fisk. Vi har ofte hatt helstekt laks til festmat, men ungene er ikke så glad i det. Jeg er vant med juletorsk, men det vil ingen andre ha...

Så - hva kan jeg lage for festmat av fisk?????? Tenkte da å kjøpe fisken på søndagen.

Kveite er godt da! Om jeg skulle hatt ren fisk hadde jeg gått for kveite dersom laks var uaktuelt.

Selv skal vi ha fiskeboller i hvit saus med bacon til på 1. juledag! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange muligheter, og fryktelig vanskelig å vite hva man skal velge bort:

- Rakørret

- Sild. F.esk rømmesild, sennepssild etc  med varme, kokte poteter og flatbrød. Raust med brennevin til. 

- Lutefisk 

- Kveite

- Skalldyr

- Gravlaks som middag. Poteter, sennepssaus etc.

- Sushi. Gir ikke meg julestemning, men er alltid godt. 

Anonymkode: b15ac...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange muligheter, og fryktelig vanskelig å vite hva man skal velge bort:

- Rakørret

- Sild. F.esk rømmesild, sennepssild etc  med varme, kokte poteter og flatbrød. Raust med brennevin til. 

- Lutefisk 

- Kveite

- Skalldyr

- Gravlaks som middag. Poteter, sennepssaus etc.

- Sushi. Gir ikke meg julestemning, men er alltid godt. 

Anonymkode: b15ac...576

Julebrus, skulle det være. Helsikes autokorrektur:-(

Det er jo barn der. 

Anonymkode: b15ac...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
20 timer siden, påskelilje skrev:

Vi skal ha pinnekjøtt julaften og ribbe (hos mine foreldre) 2. juledag. 1. Juledag blir det bare oss her hjemme,  og jeg har bestemt at vi skal ha fisk. Vi har ofte hatt helstekt laks til festmat, men ungene er ikke så glad i det. Jeg er vant med juletorsk, men det vil ingen andre ha...

Så - hva kan jeg lage for festmat av fisk?????? Tenkte da å kjøpe fisken på søndagen.

Lutefisk med poteter,  baconbiter og eggesmør ? Noen bruker også ertestuing til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Kveite var et godt tips. Lutefisk og sushi er ikke aktuelt. 

Merker at jeg er mest vant til fisk som hverdagsmat 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, påskelilje skrev:

Vi skal ha pinnekjøtt julaften og ribbe (hos mine foreldre) 2. juledag. 1. Juledag blir det bare oss her hjemme,  og jeg har bestemt at vi skal ha fisk. Vi har ofte hatt helstekt laks til festmat, men ungene er ikke så glad i det. Jeg er vant med juletorsk, men det vil ingen andre ha...

Så - hva kan jeg lage for festmat av fisk?????? Tenkte da å kjøpe fisken på søndagen.

Hei

Det er mange gode fiskeoppskrifter.

Min favoritt er helstekt piggvar, men vanskelig å få tak i av og til, men de pleier ha i fiskedisken.

Ellers syns jeg stykker av salmalaks, med en topping av hakkede valnøtter honning og sennup er noe mange godt kan like.

Ikke,minst er det enkel og kjapt å lage.

Har du ikke spist helstekt piggvar forresten bør du unne deg den, den er himmelsk.:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
44 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei

Det er mange gode fiskeoppskrifter.

Min favoritt er helstekt piggvar, men vanskelig å få tak i av og til, men de pleier ha i fiskedisken.

Ellers syns jeg stykker av salmalaks, med en topping av hakkede valnøtter honning og sennup er noe mange godt kan like.

Ikke,minst er det enkel og kjapt å lage.

Har du ikke spist helstekt piggvar forresten bør du unne deg den, den er himmelsk.:-)

 

Piggvar er noe av det beste jeg har smakt. Det lagde min kokkevenninne til oss i fjor. Det var helt nyyydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte denne oppskriften, med kveite:

https://3iuka.no/oppskrifter/kveite/ovnsbakt-kveite-med-pinjekjerner/

Det ble helt fantastisk godt! Til og med svigermor, som er temmelig skeptisk til alt som er nytt, spiste masse 😁😁😁

Og ungene sa at dette måtte bli ny juletradisjon, med "Påskeliljes julekveite" på første juledag!

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, påskelilje skrev:

Jeg valgte denne oppskriften, med kveite:

https://3iuka.no/oppskrifter/kveite/ovnsbakt-kveite-med-pinjekjerner/

Det ble helt fantastisk godt! Til og med svigermor, som er temmelig skeptisk til alt som er nytt, spiste masse 😁😁😁

Og ungene sa at dette måtte bli ny juletradisjon, med "Påskeliljes julekveite" på første juledag!

Den måtte jeg faktisk legge inn bokmerke på! Så kjempegod ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...