Gå til innhold

Hvordan håndterer du frekke kollegaer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan håndterer du frekke kollegaer som du er nødt å omgås og jobbe sammen med? 

Jeg hadde en episode i dag som var temmelig ubehagelig. Kollegaen kritiserte meg for å være en grisete person høyt foran kunder. Det var ganske pinlig. Jeg er nøye. Men jeg jobbet raskt pga mye kunder og så klarte jeg å småsøle litt. Vedkommende er veldig etter meg. Ser mange feil hos vedkommende selv men jeg pleier ikke å kommentere det. Jeg er gjerne litt sårbar men det irriterte meg. Men jeg lot som ingenting. 

Anonymkode: 6f391...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan ville du opplevd det deg som du opplevde det samme? Og hvordan håndterer du slike situasjoner? Opplever du det ofte ? 

Anonymkode: 6f391...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan håndterer du frekke kollegaer som du er nødt å omgås og jobbe sammen med? 

Jeg hadde en episode i dag som var temmelig ubehagelig. Kollegaen kritiserte meg for å være en grisete person høyt foran kunder. Det var ganske pinlig. Jeg er nøye. Men jeg jobbet raskt pga mye kunder og så klarte jeg å småsøle litt. Vedkommende er veldig etter meg. Ser mange feil hos vedkommende selv men jeg pleier ikke å kommentere det. Jeg er gjerne litt sårbar men det irriterte meg. Men jeg lot som ingenting. 

Anonymkode: 6f391...fad

Som kunde ville jeg tenkt at kollegaen din ikke passet til den type jobb. 

Det var kollegaen din som dummet seg ut. Ikke du. 

Og jeg ville sagt i fra om at den type kommentarer er noe man tar på kammerset. Ikke forran kunder. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde irettsette denne kollega. Har vedkommende lov å kritisere deg? Si ifra. Når det ikke gir seg burde jeg gå til sjefen. Det er mobbing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Som kunde ville jeg tenkt at kollegaen din ikke passet til den type jobb. 

Det var kollegaen din som dummet seg ut. Ikke du. 

Og jeg ville sagt i fra om at den type kommentarer er noe man tar på kammerset. Ikke forran kunder. 

Enig. Hun viste seg å gjøre en feil med å kritisere meg på den måten foran kunder. Jeg hintet til henne at kunder hørte på. Men en annen gang sier jeg klart ifra.  

Anonymkode: 6f391...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Hun viste seg å gjøre en feil med å kritisere meg på den måten foran kunder. Jeg hintet til henne at kunder hørte på. Men en annen gang sier jeg klart ifra.  

Anonymkode: 6f391...fad

Det kaller man å sette grenser. Det er vanskelig fordi man vil heller har ro men ofte er det uungåelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er respektløst å snakke slik til en kollega foran kunder. Jeg ville tatt opp med vedkommende at slikt ikke passer seg annet enn på tomannshånd unna publikum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Det er respektløst å snakke slik til en kollega foran kunder. Jeg ville tatt opp med vedkommende at slikt ikke passer seg annet enn på tomannshånd unna publikum. 

Jeg føler at når hun snakker på den måten til meg så har hun et problem med seg selv som hun lar gå ut over andre. Jeg orker ikke å si ifra alltid, men jeg hintet til henne og nikket mot kundene da hun sa det. Da begynte hun å stamme og det virket til at hun forsto at hun hadde gått over en grense. Etter det så var hun hyggelig resten av dagen. Men det er veldig kjipt å bli behandlet på den måten. Hun pleier også å være hyggelig. Så hun er ikke bare vanskelig, men hun har iblant slike dager. Jeg synes det var flaut å bli kallt skitten , en som bare søler og roter. Om hun synes det så burde hun tatt det på kammerset. 

Greit at det ikke er nødvendig å søle. Men det var kun noen få dråper, og hun søler selv iblant. Men den som gjorde største feilen er den som sier slikt på den måten foran kunder. Og det er jo henne selv. 

Jeg tilgir henne for det, men hvis det skjer igjen så sier jeg ifra. 

Anonymkode: 6f391...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at når hun snakker på den måten til meg så har hun et problem med seg selv som hun lar gå ut over andre. Jeg orker ikke å si ifra alltid, men jeg hintet til henne og nikket mot kundene da hun sa det. Da begynte hun å stamme og det virket til at hun forsto at hun hadde gått over en grense. Etter det så var hun hyggelig resten av dagen. Men det er veldig kjipt å bli behandlet på den måten. Hun pleier også å være hyggelig. Så hun er ikke bare vanskelig, men hun har iblant slike dager. Jeg synes det var flaut å bli kallt skitten , en som bare søler og roter. Om hun synes det så burde hun tatt det på kammerset. 

Greit at det ikke er nødvendig å søle. Men det var kun noen få dråper, og hun søler selv iblant. Men den som gjorde største feilen er den som sier slikt på den måten foran kunder. Og det er jo henne selv. 

Jeg tilgir henne for det, men hvis det skjer igjen så sier jeg ifra. 

Anonymkode: 6f391...fad

Det er latterlig å henge seg opp i småting. Jeg håper du kan forsvare deg. Har du muligheten å unngå denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Betti 11 skrev:

Det er latterlig å henge seg opp i småting. Jeg håper du kan forsvare deg. Har du muligheten å unngå denne personen?

Personen er veldig opp og ned i sine meningen og adferd. Hun sier selv at hun synes det er sykt å henge seg opp i småting hvis andre kollegaer gjør det. Men hun er svært så ustabil i humøret sitt selv. Plutselig er hun kjempesnill og hyggelig. Og så kan hun svinge helt om. Jeg tror at det kommer av hennes egen indre stress. 

Jeg har ikke mulighet til å unngå henne helt. Men jobber ikke mye sammen med henne. 

Problemet mitt er at jeg tilgir folk lett. Og de fortsetter. Jeg lar folk kjøre over meg med frekke ord for så at jeg tilgir det uten å orke å sette dem på plass. Men er man nødt til å sette voksne folk på plass hele tiden ? Burde de ikke kunne oppføre deg bedre? Jeg blir lett plaget med slike kommentarer og det mulig pga de ikke har respekt for meg. Hun som holdt på slik nå har sagt at jeg virker så svak og virker som om jeg tolererer å bli behandlet dårlig. Slike ting sier hun og til meg. 

Anonymkode: 6f391...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yellow ledbetter

Jeg hadde (forhåpentligvis) ikke sagt noe med kunden til stede, men dette er ikke OK oppførsel. Ta det opp med henne på tomannshånd, og hvis det ikke hjelper, ville jeg sagt fra til sjefen. Sånn oppfører en seg ikke mot noen, og i hvert fall ikke på jobb. Sjefen din er nok heller ikke glad for å ha ansatte som er så uproffe. Det kan ødelegge for butikken også.

Og som andre sier her, det var kollegaen din som dummet seg ut, ikke du, og kunden som var vitne til det mener nok det samme. Jeg har selv som kunde vært vitne til lignende ting, dessverre, så sånt skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neste gang så får jeg si: "ikke si slike ord til meg rett foran kunder. Det blir pinlig". 

Anonymkode: 6f391...fad

Du kan godt understreke at det blir pinlig for henne, at det er hun som dummer seg ut. For det er det faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Dette er ofte personer som har hatt få grenser i sitt eget liv tror jeg. Pinlig å være i lag med dem overfor andre i offentlighet. De kan si dypt sårende og krenkende ting og tro de kan lese dine innerste tanker og følelser. De kan gi uttrykk for at de kjenner deg og dine bedre enn deg selv. De føler ofte de er de eneste i verden som har følelser og forstår dette med følelser også andres bedre enn andre selv. Ofte er de ikke så ryddige som de gir inntrykk av utad. Det er en form for umodenhet og manglende empati for andre tror jeg. Ofte husker man ikke det i situasjonen før lenge etterpå men det går jo an å spørre dem om ikke forslag eller råd kan fremlegges mere konstruktive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2018 den 1.43, Maggie55 skrev:

Dette er ofte personer som har hatt få grenser i sitt eget liv tror jeg. Pinlig å være i lag med dem overfor andre i offentlighet. De kan si dypt sårende og krenkende ting og tro de kan lese dine innerste tanker og følelser. De kan gi uttrykk for at de kjenner deg og dine bedre enn deg selv. De føler ofte de er de eneste i verden som har følelser og forstår dette med følelser også andres bedre enn andre selv. Ofte er de ikke så ryddige som de gir inntrykk av utad. Det er en form for umodenhet og manglende empati for andre tror jeg. Ofte husker man ikke det i situasjonen før lenge etterpå men det går jo an å spørre dem om ikke forslag eller råd kan fremlegges mere konstruktive.

Det har du så rett i Maggi55 og de gangene jeg har hatt med slike å gjøre over tid har jeg gjerne funnet ut at de skjuler ganske alvorlige ting. Feks at de ikke gjør jobben de er satt til men later som eller at de har ett større rusproblem og så bruker de slike teknikker for å holde mennesker nære og samtidig langt borte fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jo du kan være inne på noe sett ved første øyekast. Men det handler mye mer om ledelsens problemer med å følge opp ansatte og verdsette deres kompetanse og ikke skape et dårlig konkurrende miljø i jobben synes jeg. Det er også et ansvar å ta vare på medarbeidere utover spredte overhøvlende medarbeidersamtaler kanskje i hjørne av nærmeste kafé. Det er et lederansvar. Et Topplederansvar til syvende og sist.

En annen ting er hva livet har lært meg og som det tok  et helt liv å forstå en flik av. Kollegaer som opplever tap av ektefelle er spesielt utsatte tror jeg. Tap i form av skilsmisse, død, sykdom,kanskje livsvare sykdommer med store ringvirkninger i hele familiens liv. Eller de som holder sammen av ytre omstendigheter som tap av familiære eller økonomi. Eller forhold den ene ikke vil ut av men den andre har stilltiende begynt " et nytt liv". Dette er veldige traumesituasjoner den dag i dag til tross for vårt åpne samfunn og toleranse tror jeg.  Ikke minst de økonomiske støtteordninger tror jeg ikke ivaretar den svakere part nok den dag i dag. Jobb, bolig og hele pakka. Kjærlighetsløse forhold er vel også kanskje bare et langsomt tap uten at noen kanskje klarer å " gjøre noe" og enkelte lar ting kanskje " gå ut over" tilfeldige personer de treffer på jobb eller andre sammenheng. Begge kjønn rammes tror jeg like hardt men på kanskje litt forskjellige måter.  Sikkert også barna eventuelt uansett alder tror jeg.

På arbeidsplasser flest er det jo oftest et lite tilbud til dem som sliter med alkohol og de som planlegger pensjon. Kanskje det burde vært " noe" når slike alvorlige Tapssituasjoner oppstår for medarbeidere. En slags informasjon om hjelpemuligheter el. L. Bare en første støtte på veien gjennom et vanskelig og farlig landskap tror jeg før mange. Igjen dette er mye sett og opplevet utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg forstår selvsagt at arbeidsgiverene kan ha vanskeligheter med  arrangere alt fra pensjonisttreff for tidligere ansatte og juetrefester for ansattes barn osv. og har oppgaver nok. Allikevel dette handler om lederansvar føler jeg. Arbeidsoppgaver tas ofte fra ansatte over natten og så te kan skje ofte basert på løse rykter. Men sånt vet å ofte lite om når man er yngre og er avhengig av nærmeste Leders gunst og merkelige innfall. Ikke rart at emedarbeiderene blir merkelige psykiske tilfeller til slutt og bare blir offer for neste nedkortinsrunde i bedriften. Det er vanskelig ofte å si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...