Gå til innhold

"Komstant" blødning i 1/2år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente i alder av 19år, som er litt stresset og redd ang uregelmessige blødninger (hele tiden).

Jeg startet med p-stav i februar, noe som gjorde at jeg sluttet helt å blø. Dette varte fram til sommeren, hvor jeg blødde ca en månde før det stoppet igjen. I slutten av august begynte jeg å blø små mengder igjen, som kom veldig uregelmessig (kunne gå alt fra 3dager til en uke imellom). Jeg begynte etter dette med regelmessig sex, som ofte ender med at jeg blør. Dette varer gjerne noen dager, før jeg kanskje går en dag uten å blø (eller ril neste sex). 

Jeg kan nevne at jeg av og til er litt trang og tørr (slitt litt med dette etter innsatt p-stav), noe som kan skape litt friksjon i begynnelsen av samleie. 

Nå de to siste ukene har jeg ikke hatt sex, da jeg og kjæresten feirer jul fra hverandre. I begynnelsen hadde jeg veldig kraftige blødninger, noe som lignet på mensen. Etter en uke så stoppet det, men jeg finner fortsatt spor av blod langt oppi kjeden, og av og til i trusen. Dette er av og til mørkt, og av og til friskt.

Jeg har så og si blødd konstant i et halvt år, og det er veldig frustrerende. Spesielt det med å blø ofte etter samleie.... 

Om det er til noen nytte så har jeg testet negativ på klamydia test i september og graviditetstest nå i november. 

Har du noen ide om hva dette kan tyde til? Bør jeg oppsøke en lege, eller kanskje en gynekolog? 

Hilsen en veldig frustrert jente, som er lei av blod fra kjeden 

 

Anonymkode: d9f9b...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uregelmessige blødninger er dessverre ikke en uvanlig bivirkning av p-stav. Noen blir kvitt det, og andre ikke. Det er ikke farlig, men selvsagt plagsomt. Hormonspiral er et godt alternativ om du ønsker en annen type langtidsvirkende prevensjon 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Den mest nærliggende forklaring er at det skyldes prevensjonstaven. Det er dessverre en vanlig bivirkning av et prevensjonsmiddel som ikke inneholder østrogen, men som derfor ikke har økt risiko for blodpropp. Jeg vil foreslå at du får utført en gynekologisk undersøkelse for å utelukke andre årsaker, spesielt fordi du også har blødninger etter samleie. Hvis man ikke finner annen forklaring, så får du selv velge hvor lenge du orker fortsette med denne metoden. Med tiden blir det som regel mindre blødning.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...