Gå til innhold

Graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

hva menes med det bilde her? Er det sånn at 6 enheter bare EN kveld i uka før befruktning kan gi downs?

1873CE01-A989-4061-8734-51E8BA0EE02F.png

Anonymkode: afd55...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det ikke "gjennomsnittlig per dag" i tabelloverskriften, da? Et eller annet som skjer én gang, gir jo et lavt gjennomsnitt.

Og så må du lese det som står i definisjonen av "mulig": Usikker sammenheng, resultater som ikke samsvarer eller for få studier til at man egentlig vet noe som helst.

Hvis alkoholinntak før befruktning hadde medført høy risiko for kromosomfeil, hadde vi visst det. Høy alder øker risikoen, men selv da er den lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tolker tabellen slik: 0-1 betyr at det er drukket 1-7 glass i uken. 6 enheter en enkelt gang i en uke kommer i denne kategori.

Det at alkohol kan medføre Down var nytt for meg. Det har jeg ikke sett dokumentasjon for. Jeg har bla lest denne oversiktsartikkel: Fetal Alcohol Spectrum Disorders: What Pediatric Providers Need to Know fra 2017 Her står ikke noe om Down's syndrom.

Merk at 'mulig' er den svakeste 'sannsynlighet', at det er dårlig dokumentert, og her dreier det seg om et daglig inntak av 7 eller fler gjenstander per dag. For mindre inntak har man ikke data.

Det er konstatert at ca. 10% av gravide har drukket alkohol tidlig i graviditeten. Den totale risiko for å få et foster med Down syndrom er ca. 0,1 %, og den vanligste risikofaktor er høy alder hos mor (over 38 år).

Hvis du er gravid og veldig engstelig, så er det mulig å få utført en tidlig ultralyd i uke 12 hvor man kan sjekke fosteret for utviklingsavvik.

Hvis det er du som tidligere har vært inne på forum med samme engstelse, så synes jeg at du skal legge det bak deg og bare tenke positivt fremover.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. Jeg har aldri vært på denne siden før.

Men blir egget påvirket av noe når det ligger i eggstokken å modnes? Da hadde de vel blitt påvirka for lenge siden?

Er det ikke fler enn 10 % som har drukket alkohol tidlig i graviditeten? 

Anonymkode: afd55...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Eggene dannes i fosterlivet og ligger i eggstokkene og blir påvirket av alt som skjer i det videre liv inntil eggløsning, men er ganske robuste. Det med 10% var fra en amerikansk undersøkelse. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...