Gå til innhold

Overgangsalder, stress, menstruasjonskluss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en dame på 46 år som  hittil har opplevd få plager mht menstruasjon. De siste årene har menstruasjon hatt en syklus på 28-31 dager, normal blødning med litt brunt på slutten av perioden. Denne gangen fikk jeg litt brun utflod 6 dager etter endt periode, dette varte i 4 dager, så opphold på 6 dager før det begynte på igjen. Nå er jeg på 9. dagen med brun utflod og litt blod, skulle hatt menstruasjon for 3 dager siden. Opplevde noe lignende for en del år siden etter bruk av angrepille, går nå ikke på noe for for prevensjon.

Kan nevne at  den siste 1 1/2 mnd har jeg hatt store psykiske påkjenninger med alvorlig sykdom i nær familie, dette pågår ennå.

Noen som har opplevd lignende? Kan dette rett og slett være et resultat av stress? Begynnende overgangsalder?

 

Anonymkode: e505b...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Stor grad av stress kan stoppe menstruasjoner, men er ikke vanlig årsak til blødninger som du beskriver. Derimot er det meget vanlig i starten av overgangsalderen. Som regel skyldes det at eggløsningen er uregelmessig, iblant bortfall av eggløsningen. Da dannes ikke hormonet progesteron som regulerer syklus. Da blir det typisk lengre intervaller, evt. småblødninger. Hvis det fortsetter, bør du få en underlivssjekk hos din fastlege. Om nødvendig kan syklus reguleres med et progesteronliknende preparat, gestagen, f.eks. 10 mg Provera i 12 dager hver måned.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...