Gå til innhold

Om årsak til psykisk sykdom


kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nevrotisk meg her og nevrotisk meg der. Nevrotisk kan du være sjælv! Klarer ikke å være helt i det seriøse hjørnet. Har skrelt 40 poteter må vite! Julekvelden tar ikke rotta på meg nei! God jul til deg og dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Alle har vi nok vårt i dag tror jeg med hensyn på tanker og teorier om hvorfor akkurat en selv havnet i apotekkøer og på psykisterstol. Tanker som hadde mindre trøkk når man var i jobb og hadde mye annet i livet liksom. Men  i de tankene da kommer konkrete personer mer frem og oppvekstmiljø og hendelser frem i større grad enn mulige gener føler jeg for min egen  del. Ting det var så umulig for et barn å skjerme seg mot føler jeg. Men jeg har liten nær slekt i grunnen som jeg har hatt noe nær relasjon til så noe " vitenskap" er det jo ikke og lite å støtte seg til utover de få antydninger den første psykologen jeg snakket med gav for 40 50 år siden.

Men alle har vi nok vårt i dag tror jeg bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Om det går an å se en liten familie enhet isoler så kanskje de faktum at ens egen får blir alvorlig sjuk kanskje kasta eller andre fattige og for et barn skremmende saker. Kanskje et tap av arbeid og alvorlig depresjon an være en stor ting for et barn spesielt når ting ikke blir snakket om til barnet overhodet. Det alene kan utløse sjukdom også hos barnet tror jeg. Hvis slag og spark vanker slik at ingen ukseknær holder på skoleveien utenat voksne reagerer ja da tror jeg en latent sjukdom kan utløses hos de fleste. Spesielt om situasjonen står på over år og aldri kommer til ende helt. Sikkert lett  gi opp helt. Me ingen kan noe for at de blir sjuke tre jeg. Så mye tror aldri jeg vi kommer til å vite da utviklingen går rivende fort og hvor mye om fortidads historie og årsasammenhenger for menneskene som da levet er det vi selv i dagens virkelighet  ikke vet eller har noen vitenskap om .

Jeg tror også andre sykdommer kan ha liknende årsakssammenhenger. Husker en bekjent som fortalte om sin "utvikligshemmede "bror tl oss adre og hvordan det dengang hadde medført at han mye vokste opp i skyggen av en sjukdomsdiagnose  på en måte og at stigma mye uvitenhet  han møtte i sitt liv utenfor  familiesfæren hadde vært vanskelige i unge år. 

Jeg mener kan ikke sjukdommer henge sammen i mye større grad enn man nå tror. Kan ikke det også være  mulig?

Sjukdom kan jo av og til  også ramme flere samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Beklager alle skrivefeil men nå er det ekstra ille på grunn av dataproblemer på min mobil. Beklager også om jeg ikke forstår nok. Ellers god jul videre😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener hva vet vi egentlig om hvorfor akkurat denne familie rammes så sterkt eller akkurat denne personen? Jeg forstår at tvillingstudier kan gi indikatorer men er det noe endelig bevis å regne i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vid jeg vet slet alle i slekt med psyken. Ingen av dem besøkte en lege for det. Hadde jeg en bedre førtid burde jeg ikke være slåss med psyken. Ikke alle negative faktorer fremkaller en utbrudd. Det henger av hva og hvor mye en tåler. Når man får ikke nødvendige pakke som barn, er man i fare å få en psykisk sykdom men det må ikke være sånn. Mennesker er så komplrks at man ikke kan slå fast "sånn og sånn er det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe nytt dette her vel. Trodde det var allmenn kjent at noen av oss er født med en biologisk sårbarhet for å utvikle psykiske lidelser. Tror dog at oppvekst og miljø har en del å si for hvem av oss som utvikler lidelser og ikke, og i hvilken grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt er ikke alltid så lett å forutsi synes jeg. Alt som kan gå galt i et menneskes liv. Ofte er det vel i kontakten med en barnelege at ting kan bli oppklart og gjort noe med som hjelper. Men fremdeles er det slik tror jeg at det kun er et mindretall av de som trenger som blir funnet "interessante nok" til utredning.Det er en slem tanke men jeg har av og til tenkt at de resterende blir vurdert som lite " fare for samfunnet" eller "barn som ventelig vender tingene innover mot seg selv." Dette behøver ikke være noe bevisst seleksjon fra hjelpeinstanser eller skoleverket side og kanskje litt for dristig teori som der sikkert ikke finnes arkiv eller muligheter til å underbygge men vi tenker jo alle vårt når vi ser og leser lokalnyheter i områder vi fysisk kjenner mer til. Litt utslått miljøer har jo ofte ikke lege engang. Så veldig mye har miljø å gjøre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maggie55 skrev:

Men fremdeles er det slik tror jeg at det kun er et mindretall av de som trenger som blir funnet "interessante nok" til utredning.Det er en slem tanke men jeg har av og til tenkt at de resterende blir vurdert som lite "fare for samfunnet" eller "barn som ventelig vender tingene innover mot seg selv." Dette behøver ikke være noe bevisst seleksjon fra hjelpeinstanser eller skoleverket side og kanskje litt for dristig teori 

Jeg tror ikke det stemmer i våre dager, bl.a. fordi det er viktig for skolen å få diagnose på elever som har problemer (jeg nekter å kalle alt for "utfordringer", det finnes problemer og de kan løses). Uten utredning og diagnose får ikke skolen ekstra ressurser til eleven, så jeg tror ikke noen velges bort bare fordi problemet ikke er nytt og interessant eller veldig farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Maggie55 skrev:

Men fremdeles er det slik tror jeg at det kun er et mindretall av de som trenger som blir funnet "interessante nok" til utredning.Det er en slem tanke men jeg har av og til tenkt at de resterende blir vurdert som lite " fare for samfunnet" eller "barn som ventelig vender tingene innover mot seg selv."

Dette er rent tankespinn uten rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra artikkel! Psykiateren min har understreket for meg flere ganger at mine lidelser kan jeg ikke noe for og at de er biologiske, så h*n er nok oppdatert i forhold til dette. Det gjør godt å slippe å høre at jeg må jobbe hardt med meg selv for å kunne bli bedre og jeg får indre ro av å ikke måtte lete etter en mulig forklaring som årsak til mine problemer. Det har faktisk gjort meg friskere! På den annen side, så føler jeg meg som en straffange som aldri slipper ut igjen samme hva han gjør. Det føles i seg selv tungt, men jeg godtar allikevel situasjonen siden ting er som de er og det igjen gjør det lettere å tenke at jeg må gjøre det beste ut av livet som det faktisk er.

Anonymkode: 2fb01...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...