Gå til innhold

Hodepine og slapp med kramper under mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 45 år dame. Etter at jeg passerte 40 så har jeg lagt merke til at jeg får hodepine under mensen. Har også ekstreme kramper. Mere kramper enn blødninger. Dag to bruker det å komme store smertefulle blodklumper. Tar paracet og ibux ved smertene. Å får hodepine og er "trøtt" den andre-tredje dagen i mensen.

Lurer på om det skyldes tablettene jeg tar eller om det er tampong/bind jeg reagerer på... Når mensen er over så er jeg kvitt både hodepinen og trøttheten.

Hadde mensen sist uke, den travleste uken i hele året på jobben min. Jobber i blomster butikk. Går på p piller og begynte å få kramper og brun/rød utflod så jeg måtte bare ta en pillefri pause. Å det var selvfølgelig sist uke. Trodde jeg ikke skulle klare å holde ut jobben. Fikk kramper som gjorde at jeg ble kvalm og kaldsvettet. Til slutt kom hodepinen midt i arbeidstiden med kø foran kassen. Stress i tillegg vil jeg tro.

Kan ikke huske jeg var plaget med hodepine i 20-30 årene.. Er dette typisk kvinner i 40 årene får?

Hilsen Lotta.

Anonymkode: 3c921...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i alle fall vanlig at hodepinen blir både hyppigere og sterkere før og gjennom overgangsalder, for oss som har migrene.  Menstruasjonshodepinen blir også kraftigere. 

For meg ble løsningen å sette inn Mirena hormonspiral.  Jeg er sterilisert, så det var ikke for prevensjonseffekt, men kun for å oppnå mindre blødning og hormonsvingninger.    Det har hjulpet en del.  Etter ca. 6 måneder med spiralen, forsvant menstruasjonen helt. 

Gynekologen sa at jeg med fordel kan ha spiralen inne til overgangsalder og blødninger helt sikkert er ferdig.  Den kan godt sitte i 10 år sa hun.  (Jeg er 48 nå)

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Plager som er relatert til menstruasjon kan bli verre når kvinnen nærmer seg overgangsalderen, dels at hun reagerer sterkere på de hormonsvingninger som forekommer gjennom syklus, dels at det skjer forandringer i livmoren som gir sterkere menstruasjoner, og iblant smertefulle. Det er ikke reaksjon på bind/tamponger eller de tabletter du tar.

Nå bruker du p-piller, så da er forholdene annerledes. Tar du pillene med eller uten pause? Hvis du tar dem kontinuerlig får du et jevnt hormonnivå og det kan hindre hodepinen du får under menstruasjon, og det burde etter hvert stoppe blødningene. Kommer det 'gjennombruddsblødninger', så holder du tre dagers pause og fortsetter.

Hvilke p-piller bruker du? det er ikke alle som egner seg for å hoppe over menstruasjonene.

Hvis det ikke hjelper, så kan hormonspiral være en løsning for å hindre kramper og gi mindre blødning. Ca 25% blir etter hvert kvitt menstruasjonene.

Så får du se hvordan det går med hodepinen når du stopper med p-pillene.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Yasmin kontinuerlig. Eller prøver på det. Kommer aldri lenger enn på brett nr 2 da starter jeg med  brun spotting. Så det lengste jeg har klart å bruke pillene er 6 uker. Skulle jeg ha prøvd et annet p pille merke?

Spiral kommer jeg aldri til å vil prøve. Hørt så mye skrekk om både innsetting og uttak. Pluss at det fører med seg en del kramper med spiralen i flere mnd om du er skikkelig uheldig. Å cyster kan forekomme av spiral.

Har begynt å forstå at en kvinne kommer aldri til å ha et bra liv. Verken før eller etter mensens tid. Da oppstår andre plager.

Hilsen Lotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er dessverre ofte bare de negative opplevelser som ryktes vidt omkring. Se hva Kalevaala skriver. Du kan forsøke med den svakere Yaz p-pille som har den fordel at du bare har 4 dager uten pille. Det kan muligens bedre din hodepine.

Prøv det, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lottalotta skrev:

Spiral kommer jeg aldri til å vil prøve. Hørt så mye skrekk om både innsetting og uttak. Pluss at det fører med seg en del kramper med spiralen i flere mnd om du er skikkelig uheldig. Å cyster kan forekomme av spiral.

Har begynt å forstå at en kvinne kommer aldri til å ha et bra liv. Verken før eller etter mensens tid. Da oppstår andre plager.

Hilsen Lotta.

Så synd at noen har klart å skremme deg fra å prøve hormonspiral. Jeg merket fint lite ved innsetting (hadde da født to barn), fastlegen fikk det ikke til (jeg hadde blærfremfall), men en erfaren gynekolog fikk den på plass så kjapt at jeg ikke merket det engang. Mulig jeg tok 2 paracet i forkant, men kan ikke huske noen smerter etterpå. Fikk tatt den ut i narkose samtidig som jeg ble sterilisert så det kan jeg ikke si noe om.

Men jeg synes du overdriver når du sier at kvinner aldri har et bra liv pga mensen, i alle fall når du ikke vil prøve hormonspiral som etter min mening og erfaring er genialt. Mistet så og si mensen helt og jeg pleide å blø opptil 10 dager i strekk og temmelig mye de første 5-6 dagene.

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...