Gå til innhold

Hvis noen viste meg eller kom til meg og sa..

Anbefalte innlegg

«Du er ikke mindre verdt enn andre.. - eller viste meg at jeg blir satt pris på.. da hadde jeg begynt å grine. Jeg hadde blitt så glad inni meg. Jeg ville vokst masse på det. Men jeg fortjener det tydeligvis ikke. 

Jeg opplever det i jobbsammenheng, jeg blir satt pris på for jobben jeg gjør. Men hva med meg som person.. 

Er det flere som opplever det samme og som savner å bli satt pris på slik andre blir? Hvordan håndterer dere disse følelsene? 

Anonymkode: e3312...d92

Fortsetter under...

Jeg lengter etter det samme. Samtidig vet jeg av erfaring at sånne gode tilbakemeldinger og handlinger kun gir kortvarig glede og effekt. 

Du må lære deg å tro at du er verdifull. Ikke la andre definere deg og kontrollere dine følelser. 

Lett å si, jeg vet, men å komme dit, er eneste løsning på sikt. 

Anonymkode: f0946...b6e

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg lengter etter det samme. Samtidig vet jeg av erfaring at sånne gode tilbakemeldinger og handlinger kun gir kortvarig glede og effekt. 

Du må lære deg å tro at du er verdifull. Ikke la andre definere deg og kontrollere dine følelser. 

Lett å si, jeg vet, men å komme dit, er eneste løsning på sikt. 

Hvorfor er det bare kortvarig? 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det bare kortvarig? 

Fordi etablerte,vanemessige tankemønstre og følelser (trolig) forteller deg det motsatte. Det vil aldri bli nok anerkjennelse utenfra, om man innerst inne ikke tror man er god nok. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi etablerte,vanemessige tankemønstre og følelser (trolig) forteller deg det motsatte. Det vil aldri bli nok anerkjennelse utenfra, om man innerst inne ikke tror man er god nok. 

Sant nok. Har slettet min Facebook-profil nå. Da slipper jeg å se på ting, jeg slipper å se på hvor mye bedre andre er osv. Jeg skulle gjort det for lenge siden. Fb har gjort meg mye vondt og skapt mange flashbacks. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Har slettet min Facebook-profil nå. Da slipper jeg å se på ting, jeg slipper å se på hvor mye bedre andre er osv. Jeg skulle gjort det for lenge siden. Fb har gjort meg mye vondt og skapt mange flashbacks. 

Jeg har begynt å tro på meg selv, ikke hele tiden, men innimellom. 

Jeg må ofte korrigere meg selv for å greie og tenke positivt om meg selv. Prøver også å holde meg til de jeg liker selv og føler meg komfortabel med. Prøver også å lære meg at enkelte ting som blir sagt, bare skal gå inn det ene øret og ut det andre, det er uansett ingenting å gjøre med det.  

Alle fortjener å ha det godt, du også. Hvorfor skulle du ikke det? 

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen utenfra som vil klare å overbevise meg om at jeg er like mye verdt som andre. Jeg skal prøve å slutte med det.

Nemlig. Det er ingen utenfra som vil klare det. Du vil bare midlertidig og kortvarig få følelsen av at du er verdt noe, når noen bekrefter din verdi. Snart vil følelsen av verdiløshet dukke opp igjen, og du vil hele tiden trenge nye bekreftelser på din verdi som menneske. Det kan lett bli klengete ovenfor dem du søker bekreftelse fra. 

Så, som andre her også sier, du må selv finne ut av din verdi som menneske. Som f.eks. mor, kone, søster, datter, arbeidskollega, osv har du en verdi, men utenom det har du også verdi i deg selv bare fordi du er et unikt menneske det ikke finnes maken til. Ethvert levende vesen har verdi i seg selv, etter min mening. (selv om det til tider er vanskelig å tro på at det også gjelder meg).

Men jeg tenker at ved å gjenta for seg selv at man er verdifull og bra nok som man er, vil det kanskje etterhvert skapes nye tankebaner som til slutt erstatter de gamle. Øve på tenke at du i deg selv er verdifull nok til å ha det bra. Prøve å blåse i hva andre måtte tenke, tro og mene om deg. For til syvende og sist spiller det ingen rolle. Hovedsaken er hva du tenker, tror og mener om deg selv. Og hva du selv kan gjøre for å bli den beste utgaven av deg selv.

Har forstått at familien din er trøblete (hvis du er MxxM). Da er det best å holde seg unna dem slik du har bestemt deg for. Unngå også alle andre som får deg til å føle dårlig om deg selv. Ikke lett, men prøv. 

Det kan være veldig vanskelig å få til slike endringer aleine. Noen ganger trenger man en profesjonell som kan hjelpe. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Du er ikke mindre verdt enn andre.. - eller viste meg at jeg blir satt pris på.. da hadde jeg begynt å grine. Jeg hadde blitt så glad inni meg. Jeg ville vokst masse på det. Men jeg fortjener det tydeligvis ikke. 

Jeg opplever det i jobbsammenheng, jeg blir satt pris på for jobben jeg gjør. Men hva med meg som person.. 

Er det flere som opplever det samme og som savner å bli satt pris på slik andre blir? Hvordan håndterer dere disse følelsene? 

En øvelse der du kan reflektere over dette kan være :

Hvis du spør deg selv: "Hvorfor er jeg verdifull?".

Hvilke svar kommer du opp med da?

3 timer siden, anbr42 skrev:

Nemlig. Det er ingen utenfra som vil klare det. Du vil bare midlertidig og kortvarig få følelsen av at du er verdt noe, når noen bekrefter din verdi. Snart vil følelsen av verdiløshet dukke opp igjen, og du vil hele tiden trenge nye bekreftelser på din verdi som menneske. Det kan lett bli klengete ovenfor dem du søker bekreftelse fra. 

Så, som andre her også sier, du må selv finne ut av din verdi som menneske. Som f.eks. mor, kone, søster, datter, arbeidskollega, osv har du en verdi, men utenom det har du også verdi i deg selv bare fordi du er et unikt menneske det ikke finnes maken til. Ethvert levende vesen har verdi i seg selv, etter min mening. (selv om det til tider er vanskelig å tro på at det også gjelder meg).

Men jeg tenker at ved å gjenta for seg selv at man er verdifull og bra nok som man er, vil det kanskje etterhvert skapes nye tankebaner som til slutt erstatter de gamle. Øve på tenke at du i deg selv er verdifull nok til å ha det bra. Prøve å blåse i hva andre måtte tenke, tro og mene om deg. For til syvende og sist spiller det ingen rolle. Hovedsaken er hva du tenker, tror og mener om deg selv. Og hva du selv kan gjøre for å bli den beste utgaven av deg selv.

Har forstått at familien din er trøblete (hvis du er MxxM). Da er det best å holde seg unna dem slik du har bestemt deg for. Unngå også alle andre som får deg til å føle dårlig om deg selv. Ikke lett, men prøv. 

Det kan være veldig vanskelig å få til slike endringer aleine. Noen ganger trenger man en profesjonell som kan hjelpe. 

Utrolig fint skrevet. Det er det jeg tenkte å skrive men fant ikke ord for det. Tusen takk.

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg er en byrde for andre. Hvordan skal jeg takle den følelsen? 

Vet ikke. Hva med å prøve å tenke rasjonelt og realistisk? Er du virkelig en byrde? Er du en person som aktivt går inn for å gjøre livet surt og vanskelig for andre? Har noen gitt uttrykk for at du er en byrde?

Eller er du en person som kun vil andre det beste, og forsøker å gjøre ditt for at andre skal ha det bra? 

Jeg tenker at hvis du gjør det siste, så synes ikke folk at du er en byrde. Jeg tipper at de heller er glade for at du er til, og setter pris på det du gjør for dem. Et lite smil fra deg, noen vennlige ord kan være nok til at noen får en bedre dag. Det at du har stelt i stand til jul for familien din, settes nok veldig pris på. Julen deres hadde nok ikke vært det samme uten deg. Osv.

Problemet ditt ved at du ikke føler at du er noe verdt/har verdi, og at du tror du er en byrde for andre, ligger nok dypt forankret i deg. Det er ikke sikkert at noen her inne kan hjelpe deg med de følelsene.

Hvis du ikke allerede er under behandling, tenker jeg at du bør gå til fastlegen nå på nyåret og fortelle ham hvordan du har det. Kanskje er du deprimert (du høres slik ut) og trenger medisiner? Det kan også tenkes at du trenger profesjonell hjelp (psykolog e.l) til å komme ut av slike negative og selvdestruktive tankebaner.

Lykke til

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...