Gå til innhold

Svie og smerter i underlivet


Astatine

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en dame på 44 år. 

Jeg har sterk svie i underlivet konstant. Kjennes ut som det sitter i skjeden synes jeg. Selv om det gjør ekstra vondt etter tissing. 

Jeg har tatt 5 urinprøver hvor en ble sendt til dyrking men de finner ingen uvi. 

Har prøvd å bruke canesten uten at det hjalp. 

Smertene ble så uutholdelig at jeg måtte dra på legevakten. (vondt å sitte og svir veldig) Ble sendt til gynekolog på sykehuset. Hun sa jeg var ekstremt rød og sår i skjeden og mente at jeg har bakteriell vaginose. Jeg fikk Dalacin 2% krem som jeg tok hver kveld i 7 dager og Diflucan 1 tablett annen hver dag. (4 tabletter) Dette hjalp ikke. 

Jeg fikk fjernet endometriose i sommer. Pga daglige blødninger og smerter satte de inn hormonspiral. Kroppen tålte ikke denne og de måtte fjerne den raskt. (gikk ned 5 kg på en uke og vannvittige smerter) 

Deretter fikk jeg Depo-provera sprøyter som jeg skal ta hver måned. Har nå brukt de i 4 mnd. 

Jeg lurer på om den fryktelige svien kan komme av disse sprøytene? Jeg ser at en bivirkning kan være skjedekatarr. I såfall bør jeg slutte med disse? Er litt synd fordi jeg har god hjelp av de på endometriosen. 

Bør også nevne at jeg har høyt blodtrykk og bruker medisin for det. Og jeg er ikke seksuelt aktiv. Utfloden min er normal. Lukter ikke. Kan ikke se noen farge på den. Blank og tynnflytende. 

Jeg har ikke fått svar på prøvene de tok på sykehuset enda men nå er det jo jul så det er ikke så rart. 

Jeg skal egentlig ta en ny sprøyte med Depo-provera om en uke, men nå er jeg litt redd for å gjøre det. Jeg har time hos en ny gynekolog i midten av januar. Bør jeg vente med å ta sprøyten til jeg har vært der? Eller kan ikke dette ha noe med den å gjøre? 

Svien føles uutholdelige ut og smertestillende hjelper ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hverken sopp eller bakteriell vaginose (BV) gir så sterke symptomer som du beskriver, og soppmidlet Diflucan og Dalacin for BV har da heller ikke hjulpet deg.

Depo-provera kan redusere østrogennivået, og det kan muligens gi sårhet ved samleie, men ikke smerter.

Etter din symptombeskrivelse og funnet av en rød slimhinne tenker jeg at det kan være en hud/slimhinnesykdom, f.eks. lichen ruber eller andre kroniske forandringer. Du har heldigvis snart time hos gynekolog. Jeg synes at du bare kan ta depo-provera sprøyten som vanlig, jeg tror ikke den har noen betydning .

Vet du hvilke prøver som ble tatt? Du kan gjerne legge inn svarene her på forum, når de kommer.  

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så raskt svar.

Jeg vet dessverre ikke hvem prøver som ble tatt. Jeg skal legge inn svarene her om jeg får dem. 

Jeg aner ikke om jeg er sår ved samleie da det er et par år siden sist. Men det er så vondt at tårene siler ved underlivsundersøkelse. 

Da velger jeg å fortsette med Depo-provera. Kan man finne disse hud/slimhinne sykdommene ved prøver fra underlivet? Eller er det blodprøver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Da har jeg vært hos gynekologen. 

Hun sa jeg hadde slimhinner som en 90 år gammel dame og mener at jeg har østrogenmangel. Antagelig av de månedlige depo-provera sprøytene.

Så vi ble enige om å nå ta den bare hver tredje måned fra nå av. Også har jeg fått ovesterin vaginalkrem som jeg skal ta hver kveld. Pluss smøre utvendig to ganger om dagen.

Jeg har nå gjort dette i en uke.De første dagene var det fryktelig smertefullt og måtte ta vaginalkremen. Men etter 3-4 dager ble det bedre og nå synes jeg det lindrer istedenfor å være smertefullt.

Det svir og er smertefullt fortsatt, spesielt etter toalettbesøk, men det vil ta litt tid skjønte jeg. Skulle ønske jeg kunne smøre kremen flere ganger om dagen. Men det kan jeg vel ikke? Skal tilbake til gynekologen om 3 uker for å kontrollere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det har ingen hensikt å smøre mer enn en gang daglig. Fint at du har en kontroll-time. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...