Gå til innhold

Er det ikke "skikk og bruk"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

Det hørtes bare nydelig ut. De burte være kjemetakknemmelige.

Men det er så mye som ikke har den prioritet det burde føler jeg også blant ungdom  i vår tid  synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
2 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er skjønner jeg.

Visste ikke at trådstarter var student.

Likevel, da jeg tilbød min datter å lage nyttårsmat før jeg reiser, var hun usikker, dette var noe hun måtte tenke på...

Jeg er opptatt av at når de skal feste og det inntas alkohol, så vil jeg gjerne det skal være til et godt måltid. De var imponert over and de fikk i fjor, jeg hadde gjort i stand, så min datter måtte bare glassere på slutten, men i år, ville hun ikke ha styr kanskje med masse mat...? Syns rart, for det er jo sentralt, at man spiser på en fest. Så det er kanskje en annen generasjon ja. Jeg er glad de er her, hjemme og inne, men jeg syns forunderlig at hun må tenke på om jeg forbereder litt mat til alle som kommer. Skal man lage en stor kalkun feks så må jeg jo få beskjed noen dager før, jeg syns også planleggingen av festen er rar, men men..

Jeg vil også gjerne lage kake og dessert, da jeg ikke forstår hvordan nytt års fest det blir uten...

Det står at hun skal på jobb, men ellers vet vi ingenting. 

Sønnen min og sønnen til kjæresten er begge studenter. Sønnen til kjæresten vil gjerne spise kalkun med oss fordi han gjerne vil ha gratis middag som han sa. Sønnen min vil heller spise Grandiosa med kompisene 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det står at hun skal på jobb, men ellers vet vi ingenting. 

Sønnen min og sønnen til kjæresten er begge studenter. Sønnen til kjæresten vil gjerne spise kalkun med oss fordi han gjerne vil ha gratis middag som han sa. Sønnen min vil heller spise Grandiosa med kompisene 😀

 

Hei!

Det er jo spesielt å ville spise grandiosa, en svært dårlig ferdig pizza på nyttårsaften.

Jeg liker ikke ferdig pizza, og jeg må være svært sulten for selv orke spise de mer italienske utgavene man finner av ferdigvariantene.

Men syns du ikke det er rart at en fest skal foregå uten en bedre middag? Det kan jo ikke kalles nyttårsfest uten middag og dessert. Sånt syns jeg er rart, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er jo spesielt å ville spise grandiosa, en svært dårlig ferdig pizza på nyttårsaften.

Jeg liker Grandiosa jeg. Helt greit av og til.

31 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jeg liker ikke ferdig pizza, og jeg må være svært sulten for selv orke spise de mer italienske utgavene man finner av ferdigvariantene.

Men syns du ikke det er rart at en fest skal foregå uten en bedre middag? 

På en ungdomsfest syntes jeg ikke det er rart.

Anonymkode: 2e583...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker Grandiosa jeg. Helt greit av og til.

På en ungdomsfest syntes jeg ikke det er rart.

Anonymkode: 2e583...593

Hei!

Ok jeg har ingen egen erfaring med ungdomsfester, kun fester som voksen. Takk for svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Madelenemie skrev:

Men syns du ikke det er rart at en fest skal foregå uten en bedre middag? Det kan jo ikke kalles nyttårsfest uten middag og dessert. Sånt syns jeg er rart, men men.

Du må huske at dette er ungdommer og de vil gjerne ha det mye mer uformelt enn det du antagelig er vant til. Kanskje vil de heller ikke pålegge deg så mye styr med å lage maten, men vil at du også skal få en trivelig og rolig nyttårsaften. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Lillemus skrev:

Du må huske at dette er ungdommer og de vil gjerne ha det mye mer uformelt enn det du antagelig er vant til. Kanskje vil de heller ikke pålegge deg så mye styr med å lage maten, men vil at du også skal få en trivelig og rolig nyttårsaften. :) 

Hei!

Ok og takk for svar, det er nok noe med det du skriver ja.

Jeg får uansett en fin nyttårsaften, jeg skal ikke være hjemme og jeg skal sove på hotel med de yngste, så jeg gleder meg på mange måter, både til å slappe av på et historisk hotel, få alt servert, og spise på restaurant, egentlig liker jeg best room service, jeg er helt fornøyd med å ligge i en deilig seng, se på tv, lese, skrive på PC og bestille room service. Men siden det er en slik høytidsdag og man må ut å se på rakettene ved midnatt, så blir det jo hyggelig med en bedre middag først.

Men jeg sjekket room service og det var veldig flott mat man kunne bestille på rommet egentlig så for meg ville det vært nok:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt å tenke på ungdommene sine tror jeg om man er så heldig å ha noen. Kanskje la dem invitere noen hjem også i dagliglivet om det passer helt uformelt tenker jeg.😊

Anonymkode: 4f915...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
4 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Det er jo spesielt å ville spise grandiosa, en svært dårlig ferdig pizza på nyttårsaften.

Jeg liker ikke ferdig pizza, og jeg må være svært sulten for selv orke spise de mer italienske utgavene man finner av ferdigvariantene.

Men syns du ikke det er rart at en fest skal foregå uten en bedre middag? Det kan jo ikke kalles nyttårsfest uten middag og dessert. Sånt syns jeg er rart, men men.

Ja, jeg synes jo også det er spesielt, men de er unge gutter så det blir nok øl, pizza og dataspill de har planlagt på nyttårsaften 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

Ja, jeg synes jo også det er spesielt, men de er unge gutter så det blir nok øl, pizza og dataspill de har planlagt på nyttårsaften 😀

"Det er aldri feil med en grandis!" sier 20-åringen her. Mor er ikke heeeelt enig, men jeg spiste såvisst min andel makaroni med ketchup i ungdommen så jeg skal ikke si noe. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
2 timer siden, Lillemus skrev:

"Det er aldri feil med en grandis!" sier 20-åringen her. Mor er ikke heeeelt enig, men jeg spiste såvisst min andel makaroni med ketchup i ungdommen så jeg skal ikke si noe. ;) 

Ja og når jeg tenker meg om har jeg faktisk spist Grandis på nyttårsaften jeg også, men det er veldig mange år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.12.2018 den 21.39, Nicklusheletida skrev:

Når vi har invitert gjester til nyttårsaften, har vi stått for all mat. 

Om jeg ba gjester til spleiselag, hadde jeg sagt det .Jeg regner ikke med at vennene mine er synske. 

Men jeg er kanskje en annen generasjon enn deg. 

Ja, det er av stor betydning for hva som er grei skuring i slike anledninger hva slags generasjon man tilhører. Det var helt vanlig med spleiselag da vi var yngre, mens graden av spleising har avtatt med årene. 

Men dette med å spre det på flere er ikke bare et økonomisk spørsmål, men også ofte om gjennomførbarhet. Er man en stor gjeng som gjerne vil treffes og den enes bolig utpeker seg som det naturlige møtesteder, kan det være kjekt å fordele arbeidsoppgavene. 

På 26.12.2018 den 22.01, Xtra skrev:

Blir man inviert bort nyttårsaften, regner man med å bli servert middag, med mindre annet er avtalt.. Men de fleste synes det er helt OK om oppgaver fordeles i forkant, f.eks. om noen tar med forrett eller dessert, andre snacks eller (deler av) drikke, eller annet. Men ikke forvent av andre at de sjjønnner hva du håper eller forventer.

Helt enig. Man kan ikke forvente at folk skjønner det hvis det ikke blir kommunisert. 

På 27.12.2018 den 9.41, laban skrev:

Jeg tror de aller fleste vil være positive til et slikt opplegg, men hvis dette ikke allerede er tradisjon blant dere som skal treffes, må du nesten spørre dem i forveien. Det er ennå tid til det.

Men jeg synes ikke du kan anse det som et brudd på skikk og bruk at ikke alle tilbyr seg det (bortsett fra å ta med seg egen alkoholholdig drikke), hvis denne avtalen startet som en vanlig invitasjon og ikke som en spleiselag-idé.

Enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...