Gå til innhold

OCD og PTSD

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en sammenheng mellom OCD og PTSD? Kan man få OCD av PTSD?  Psykolog mener jeg har PTSD og derfor fått OCD.  

Anonymkode: edcfc...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, kupton skrev:

Den sammenhengen bør du få henne til å forklare.

Jeg er ikke tråstarter men lurer på hva som ligger bak den kommentaren. Jeg er helt sikker på at min OCD ble utløst av PTSD. Ble derfor glad da jeg leste det ts skrev innledningsvis. Har også lest forskning som underbygger dette. Så får jeg inntrykk av at du mener det er feil. Jeg hadde ikke tegn på OCD før etter et traume. Tvangen var sterkt relatert til hva jeg hadde opplevd i traumet. Likevel mente min psykolog at OCD er medfødt og bare dukker opp sånn uten grunn? 

Anonymkode: 7ee1b...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, kupton skrev:

Den sammenhengen bør du få henne til å forklare.

Har for tiden sterk angst for å svelge mat og drikke for jeg er redd for å kveles. Har aldri satt mat fast i halsen. Har gått mye ned i vekt den siste tiden. Fikk kvelningfornemmelse/pusteproblem under akutt operasjon. Angst for å svelge startet etter dette. Først bare mildt og nå er det en angst som er tilstede hele tiden. Han mener svelgeangst er ocd og at jeg har  ptsd av hendelsen siden den var ganske dramatisk. Så der er vel muligens sammenhengen? Psykolog har henvist meg til OCD-behandling. Men kanskje jeg verken har OCD eller PTSD? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt få OCD som følge av et traume.

Jeg leste en interessant artikkel om et tilfelle der en person fikk aggressive tvangstanker om å skade seg selv etter et selvmordsforsøk som førte til innleggelse på somatisk avdeling. I ettertid fikk vedkommende en frykt og samtidig tvangstanker om å gjøre det samme igjen.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver stor belastning kan være utløsende faktor til psykiske lidelser - også ocd.

Jeg skrev først utløsende årsak, men kvier meg for å bruke årsak i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, kupton skrev:

Tja...

Ja det tenker jeg også. Hva tror du da? Og hvordan tror du jeg kan bli kvitt det? Kan på nåværende tidspunkt ikke tenke meg at eksponeringsterapi kan hjelpe. Har du noe erfaring eller hørt om denne type angst? Dette er jo ikke noe jeg kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, kupton skrev:

Hva er du egentlig redd for? Å bli kvalt? Eller å gjenoppleve de vonde følelser du hadde den gang?

Jeg føler egentlig jeg gjenopplever følelsen hele tiden når jeg nå har denne angsten på det verste, da er det jo helst når jeg skal spise noe helt alene. Så det gjør jeg lite, alt for mye stress. Er bare litt dumt at jeg bor alene da, blir jo ganske slank for å si det sånn. Men den er alltid til stede,hver dag, men lettere å spise med familie og venner. Jeg er redd for å bli kvalt, å ikke få puste. Jeg er redd for å svelge vrangt for så å utvikler det seg til pusteproblem. Og jeg vet det er så irrasjonelt som det er mulig å få det. Jeg prøver å tenke rasjonelt og fornuftig, men det er som noe bare har låst seg i hodet på meg. Tror dette er en veldig uvanlig tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror dette er en veldig uvanlig tilstand. 

Nei, det er det ikke. Dette er ganske vanlig forekommende. Jeg er vant til å behandle det som en angstlidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Nei, det er det ikke. Dette er ganske vanlig forekommende. Jeg er vant til å behandle det som en angstlidelse.

Har de du har behandlet blitt kvitt det?  Vil du etter din erfaring si at jeg er et typisk tilfelle? Kan antidepressiva hjelpe? Skal begynne på det etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har for tiden sterk angst for å svelge mat og drikke for jeg er redd for å kveles. Har aldri satt mat fast i halsen. Har gått mye ned i vekt den siste tiden. Fikk kvelningfornemmelse/pusteproblem under akutt operasjon. Angst for å svelge startet etter dette. Først bare mildt og nå er det en angst som er tilstede hele tiden. Han mener svelgeangst er ocd og at jeg har  ptsd av hendelsen siden den var ganske dramatisk. Så der er vel muligens sammenhengen? Psykolog har henvist meg til OCD-behandling. Men kanskje jeg verken har OCD eller PTSD? 

Kan ikke forstå at en såpass spesifisert angst/vrangforestilling skulle være ocd. Tviler på at det er riktig hvis det ikke er andre faktorer som ikke nevnes her som er med på å underbygge en ocd diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Bergogdal skrev:

Kan ikke forstå at en såpass spesifisert angst/vrangforestilling skulle være ocd. Tviler på at det er riktig hvis det ikke er andre faktorer som ikke nevnes her som er med på å underbygge en ocd diagnose.

Ja ikke vet jeg. Vil bare bli kvitt dette. Er redd for å få feil behandling og at det bare blir verre,om det er mulig. Vil bare ha livet mitt tilbake, for dette er så ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svelge angst har jeg og i perioder. Spessielt når jeg skal svelge medisiner. Jeg har sluttet med omega 3 pga dette.

Det er ett av mange symptomer jeg har hatt. Jeg føler det ligger i samme gate som GAD og OCD, i måten jeg opplever det på. Men all angst er sikkert beslektet.

Anonymkode: 6a9ae...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja ikke vet jeg. Vil bare bli kvitt dette. Er redd for å få feil behandling og at det bare blir verre,om det er mulig. Vil bare ha livet mitt tilbake, for dette er så ødeleggende.

Tviler på at ocd behandling gjør deg verre uansett, det handler om eksponering.. bruker du noen medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å ta med att jeg også har en ubehagelig narkoseopplevelse, som sikkert er litt mildere enn TS sin. Men jeg fikk gass da jeg var 12 år og fikk fullstendig panikk og vridd virkelighetsoppfattelse. Jeg har ikke PTSD men mange andre diagnoser.

Anonymkode: 6a9ae...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bergogdal skrev:

Tviler på at ocd behandling gjør deg verre uansett, det handler om eksponering.. bruker du noen medisiner?

Nei, men skal begynne på ad etter nyttår med tett oppfølging, siden angsten som kjent kan bli sterkere i begynnelsen. Håper det kan hjelpe. Har fått beroligende men det hjelper ikke, tvert imot, blir bare verre. Så det tar jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...