Gå til innhold

Veldig svak menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet  med p-piller i april. De første blødningene var normale, men de siste månedene har menstruasjonssyklusen vært på 21 dager (normalt 35) og veldig svak. Likner mer på utflod enn på blod (brunlig, tyntflytende). Litt bekymret over at "blødningene" er så svake. Kan årsaken være p-pillekuttet? Bør jeg sjekke opp dette, eller er grunn til bekymring et år etter p-pillekuttet? 

Anonymkode: b686b...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Effekten av p-pille er for lengst ute av kroppen. Du kan ha en hormonforstyrrelse som ble 'skjult' av p-pillen. Jeg skulle gjerne høre litt mer om din alder og om du ønsker å bli gravid. Høyde og vekt? Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe ønske om å bli gravid. Jeg er 37 år, 168 cm og 100 kilo (har gått opp i vekt på grunn av risperdal). 

Anonymkode: b686b...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Risperdal kan endre på syklus og i noen tilfeller helt stoppe menstruasjonene. Du bør snakke med din fastlege og jeg vil anbefale at disse hormoner måles: Prolaktin (ofte forhøyet ved bruk av psykofarmaka), TSH, østradiol, FSH og LH.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg foreslår likevel at du får utført nevnte hormonanalyser. Har du tegn på uren hud eller unormal hårvekst, så bør du også få målt testosteron og SHBG. Jeg tenker på tilstanden PCOS hvor det er godartede forandringer på eggstokkene med mange små eggsekker og hormonforstyrrelser med manglende eller sjelden eggløsning og derfor bortfall av normale menstruasjonsblødninger. Det er en av de vanligste årsaker til menstruasjonsforstyrrelser hos kvinner i fruktbar alder.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...