Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For andre gang på ett år har jeg igjen fått påvist chlamydia psittaci. Forrige gang var jeg svært syk og det tok også lang tid før korrekt diagnose ble gitt.

Siden min fastlege ikke vet stort om denne sykdommen, så har jeg et par spørsmål.

1) Fikk vite at nedbrytingstiden for denne sykdommen kan være opptil 20 år. Vil det da si at jeg vil være smittebærer så lenge?

2) Vil sykdommen få helsemessige konsekvenser på lang sikt? Så lenge jeg har den jobben jeg har så vil jeg bli eksponert for både syke og smittebærende fugler, og må derfor regne med å få den igjen.

Mvh

Rune

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44614-psittacose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg har litt problemer med din diagnose. Infeksjoner med Chlamydia psittaci er meget sjeldne i Norge. De overføres til mennesker fra fugl, og bare i svært liten grad mellom mennesker,. Infeksjonen kan ha alvorlig forløp, av og til dramatisk, mest som lungebetennelse og generelle symptomer, men av og til også fra sentralnervesystemet.. Sykdommen kan vare i flere uker, i kompliserte tilfeller flere måneder. Jeg har ikke vært i stand til å finne ut om gjennomgått infeksjon gir varig beskyttelse, men jeg tror det er tilfelle, og det høres ganske rart ut at du har hatt flere tilfeller etter hverandre. Kan det være noe feil med diagnosen? Jeg kan bare tilføye at det er mulig å behandle infeksjonen med tetracykliner eller erythromycin eller dets slektninger.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44614-psittacose/#findComment-169294
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...