Gå til innhold

Spørsmål om bipolar depresjon, PTSD og virkning av Zyprexa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bp lidelse, og lurer på om jeg har vært i en bp depresjon en stund.

Symptomer:
Bare trist. Aldri glad.
Fryktelig vondt i sjela.
Lite energi.
Sover enten for mye, eller for lite. Altså f.eks. 16 timer en natt, og 2 timer en annen.
Triste drømmer og mareritt
Angst
Suicidal
Ikke håp for fremtiden
Asosial/isolerer meg
Utrolig irritabel
Spiser og drikker for lite
Ikke lyst til noen ting. Heller ikke det jeg pleier å like

Samtidig har jeg kompleks PTSD. 

Behandleren min har i det siste hatt det med å "skylde på PTSD-en" som årsak til "mørket i meg". Før fikk jeg alltid høre at det samme var bipolar depresjon. Selv er jeg ganske sikker på at det jeg har nå et en depresjon, da dette har vært konstant i ukesvis uten opphold. Jeg er enig i at traumet fører til mye negativt hos meg, men jeg tror det kommer litt mer sporadisk. Man har vel ikke PTSD i tre måneder, og så går det over, og kommer igjen etter noen måneder, osv. 

Uansett. Når jeg har vært innlagt for bp depresjon har jeg pleid å få Sobril X 3 pr. dag. Da har de sagt at når jeg har det så vondt, er det riktig å bruke Sobril. Nå har jeg ikke Sobril hjemme, men prøve for noen dager siden å ta Zyprexa. Og det har hjulpet meg ganske mye. Det har redusert smerten og angsten, og jeg sover mye bedre. 

Kan effekten av Zyprexa gi en pekepinn på om det faktisk er depresjon jeg sliter med nå, eller om det er PTSD? Jeg tror altså det første. Husker forresten at den psykiater sa til meg at hvis en vanlig, frisk person - som hun selv - tok Zyprexa, ville hun ha liten effekt. - Men at jeg som bipolar ville ha god effekt, nettopp fordi jeg var bipolar. Hva tenker dere rundt det?

Anonymkode: b215c...2f6

Fortsetter under...

Zyprexa har en beroligende effekt med det samme,  men virkningen på tanker og sykdom kommer vel først etter en tids bruk. Jeg tror det er vanskelig å avgjøre om du lider av bipolar depresjon ut fra korttidseffekt av zyprexa 

Anonymkode: ba911...6ae

Diagnose ex juvantibus er det noe som heter. "Etter hva som virker".

Dessverre tror jeg ikke det er mulig her. En kan ikke stille diagnose etter om Zyprexa virker eller ikke.

Jeg mener, basert på det du skriver her, at du har en helt klar og sikker depresjon. Siden du har BP, bør du behandles slik en gjør ved denne diagnosen.

Kompleks PTSD er en alvorlig lidelse, men tilstedeværelsen av denne synes jeg ikke skal fortrenge korrekt behandling av din bipolare depresjon.

Så til et hjertesukk som tilfeldigvis kommer her, men som jeg kunne skrevet i mange tråder. I de siste årene har det inn i psykiatrien kommet noe jeg kanskje litt stygt kaller "troende traumeterapeuter". De ser traumer som årsak til enhver lidelse (det er for så vidt ikke så ille), men de mener også at behandlingen ensidig skal rette seg inn mot traumene. De velger å tone ned konsekvensene av annen sykdom og ikke minst konsekvensene ved å avstå fra korrekt behandling av de andre lidelsene. Jeg håper det ikke er en slik behandler du har fått.

10 minutter siden, kupton skrev:

Dessverre tror jeg ikke det er mulig her. En kan ikke stille diagnose etter om Zyprexa virker eller ikke.

Jeg mener, basert på det du skriver her, at du har en helt klar og sikker depresjon. Siden du har BP, bør du behandles slik en gjør ved denne diagnosen.

Kompleks PTSD er en alvorlig lidelse, men tilstedeværelsen av denne synes jeg ikke skal fortrenge korrekt behandling av din bipolare depresjon.

Så til et hjertesukk som tilfeldigvis kommer her, men som jeg kunne skrevet i mange tråder. I de siste årene har det inn i psykiatrien kommet noe jeg kanskje litt stygt kaller "troende traumeterapeuter". De ser traumer som årsak til enhver lidelse (det er for så vidt ikke så ille), men de mener også at behandlingen ensidig skal rette seg inn mot traumene. De velger å tone ned konsekvensene av annen sykdom og ikke minst konsekvensene ved å avstå fra korrekt behandling av de andre lidelsene. Jeg håper det ikke er en slik behandler du har fått.

Synes det er helt for j.... at hvilken utredning og behandling av psykisk lidelse en person blir tilbudt nesten er tilfeldig alt etter hvilken behandler man tilfeldigvis får. Hvis det lukter urtete på kontoret bør man bytte behandler:-)

44 minutter siden, Bergogdal skrev:

Synes det er helt for j.... at hvilken utredning og behandling av psykisk lidelse en person blir tilbudt nesten er tilfeldig alt etter hvilken behandler man tilfeldigvis får. Hvis det lukter urtete på kontoret bør man bytte behandler:-)

Det samme sies om leger og blomster. Er det døde blomster på kontoret betyr det at legen ikke klarer å holde liv i en. 

Anonymkode: c8fb9...92b

Annonse

2 timer siden, kupton skrev:

Dette har jeg tenkt MYE på, spesielt det siste året. Jeg har en terapeut som har høy kompetanse på traumer og er veldig engasjert i akkurat det fagfeltet, og jeg er også kjempefornøyd med henne som terapeut generelt. Men det siste året har terapien stått litt stille og jeg har egentlig vært dårligere enn noen gang. Har diagnose kompleks PTSD og bipolar type II. Dette året har jeg hatt tre dype, langvarige depresjoner, men hun ser ikke dette i sammenheng med bipolaritet i det hele tatt. Hun mener det er traumereaksjoner. Og når jeg blir hypoman så er det fordi "noen får hevet stemningsleie akkurat når depresjonen letter, så det er helt normalt". Jeg blir SÅ frustrert! Har endelig klart å forhandle meg frem til medisinvurdering hos psykiater, for jeg trenger åpenbart noe mer enn bare Lamictal. 

Hun setter liksom alt jeg sier og gjør og alle mine plager kun i sammenheng med traumer, og glemmer at jeg faktisk har en bipolar diagnose også. Så hun havner vel i den "troende traumeterapeut"-kategorien..

Anonymkode: b2fab...ab1

Ex juvantibus:

I starten av min karriere, i allmennpraksis, hadde vi ikke de enkle og nøyaktige måtene å diagnostisere allergier på som i dag. Om en først hadde en sannsynlig sykehistorie, og så prøvde ut allergimedisin som virket, var det nok for meg til å sette diagnosen.

I psykiatrien brukte jeg dette en del i diagnostiseringen av ADHD. Om det var en sykehistorie som tydet på ADHD, men ikke sikker, ga jeg sentralstimulerende samtidig som det ble utført trekantevaluering. Ved meget gunstig effekt talte dette sterkt for diagnosen.

Endret av kupton
6 timer siden, kupton skrev:

Jeg tror en har en velmenende og dyktig behandler. Samtidig har jeg merket meg at da jeg først ble manisk og fikk diagnosen bp, var det ellers også et veldig "bipolar-fokus" i terapien. Da det etter hvert kom frem at jeg har PTSD i tillegg, virker det som om behandleren min har litt vel mye fokus der. Det er synd, da jeg plages mer av bipolariteten enn av PTSD-en. Og medikamentoppfølgingen er dessverre elendig. Jeg har "ansvaret selv". Takk for svar, forresten. 

Anonymkode: b215c...2f6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...