Gå til innhold

Jeg blir veldig sliten av sinte stemmer og tragiske ting jeg hører på radio og TV.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Merker dere det slik?

Synes dere det norske muntlige språk er i endring. At det skjer forkortelser i setningsoppbygging og ord mer.?

Når dere lytter til reportasjer og debatter. Tenker dere da " inn" deres eget syn på saken eller oppsøker dere andre kilder og informasjon aktivt.

Eller bare lar ting mere gli inn det ene øret og ut det andre?

Om dere hører en reprise av en debatt tenker dere av og til at " Kjære jeg må ha vært psykotisk da jeg hørte det sist gang?" Jeg tenker da på nyanser som gjør sammenhenger noe annerledes. Eller har det å gjøre med at man har erfart ting i mellomtiden. Kanskje hørt lokalnytt om " samme sak" eller at tiden går og man glemmer hva man faktisk hørte på når man laget middag?

Anonymkode: 5ee42...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merker dere det slik?

Synes dere det norske muntlige språk er i endring. At det skjer forkortelser i setningsoppbygging og ord mer.?

Når dere lytter til reportasjer og debatter. Tenker dere da " inn" deres eget syn på saken eller oppsøker dere andre kilder og informasjon aktivt.

Eller bare lar ting mere gli inn det ene øret og ut det andre?

Om dere hører en reprise av en debatt tenker dere av og til at " Kjære jeg må ha vært psykotisk da jeg hørte det sist gang?" Jeg tenker da på nyanser som gjør sammenhenger noe annerledes. Eller har det å gjøre med at man har erfart ting i mellomtiden. Kanskje hørt lokalnytt om " samme sak" eller at tiden går og man glemmer hva man faktisk hørte på når man laget middag?

Anonymkode: 5ee42...648

Kanskje du ikke skulle følge så mye med på nyheter?

Anonymkode: b999f...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Synes dere det norske muntlige språk er i endring. 

Ja, til en viss grad.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det skjer forkortelser i setningsoppbygging og ord mer?

Nei, jeg synes noe av det viktigste er at vi lar den engelske påvirkningen gå altfor langt. Dessuten at vi aksepterer feilaktige uttrykk (som "tenkt til", "føles ut", "på ekte" osv.) på et øyeblikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beste medisin er å bare prøve å stresse ned og tenke seg godt om ser jeg mye klarere nå. Man må ta litt hensyn til seg selv også selv om alle har det ikke så godt som vi har det dessverre.

Anonymkode: 5ee42...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man må ofte ta hver sak for seg og ikke bare rause på alt på en gang hvis man skal få til endringer. Men skal oppsøke hjelp for smerter og andre ting såsom sprekk i hodet.

Anonymkode: 5ee42...648

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...