Gå til innhold

Uregelmessig mens etter kreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Kvinne på 38 år. Operert for eggstokkreft i oktober 2017, granulosacelletumor. Ikke spredning, men svulsten sprakk under operasjonen. Ingen cellegiftbehandling i ettertid. Har gått til etterkontroll hver 4. måned, får da testet CA125, litt andre blodprøver og GU med ultralyd. De første 2 gangene ble det også tatt biopsi av livmoren, men det sluttet de med fordi det ble veldig smertefullt for meg, og de mente det ikke var nødvendig for å få en fullverdig undersøkelse.

Har det siste året hatt noenlunde regelmessige menstruasjoner, ca hver 4. uke. Men i det siste har det begynt å bli uregelmessig igjen, og jeg merker at jeg begynner å bli usikker. Var til kontroll i midten av desember, da så legen det hun var nokså sikker på at det var et egg som ikke hadde løsnet (hadde form og størrelse til et egg) og advarte meg om at min neste mens kunne bli noen uker forsinket. Nå har det gått 3 uker siden den tid, og fortsatt ingen mens, og jeg husker tydelig at det at mensen sluttet å komme + at det vokste "noe" på eggstokken var det første tegnet på kreftsvulsten. For ordens skyld: min forrige mens begynte 14.11. 

Så jeg er altså bekymret. Og jeg lurer på hvor lenge jeg kan vente før jeg evt gjør noe. Og hva bør jeg egentlig gjøre ...? Jeg vet at bekymringer og stress i seg selv kan påvirke menssyklusen (hadde 2 eksamener i desember), og jeg vil heller ikke bli en overnervøs masekopp, men jeg vil heller ikke få kreft igjen hvis jeg kan unngå det. Råd?  

 

 

 

 

 

Anonymkode: b2c60...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte å nevne at under operasjonen ble svulsten og den tilhørende eggstokken operert bort, pluss fettforkleet. Jeg har altså bare én eggstokk igjen. Men har, som sagt, hatt nokså regelmessig mens til denne tid likevel. 

Mvh TS

Anonymkode: b2c60...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Granulosacelletumor vil ofte produsere østrogen så det kommer mer blødning. Du er ved å komme i en alder hvor syklus kan endre seg, etter å ha fått fjernet den ene eggstokken kan overgangsalderen komme noe tidligere. De beste markører for granulosacelletumor er Inhibin B og AMH (anti Müller hormon). Inhibin B kan nok ikke måles i Norge, men AMH kan. Sjekkes det?

Hvis du ikke har fått menstruasjon innen noen uker, ville jeg ta kontakt med gynekologen som har kontrollert deg og høre om oppfølging. I mellomtiden kan du hos din fastlege få sjekket AMH som er mer sikker enn CA-125.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...