Gå til innhold

kupton/andre. Hva er det med slike mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ei (tidligere) venninne som har kuttet kontakten med nærmeste familie, naboer og venner. Hun er svært kritisk og negativ. Føler at alle disse hun har kuttet kontakten med oppigjennom åra har krenket henne. Hun er veldig krenkbar. Nå har hun kuttet kontakten med meg også uten at jeg har gjort noe.. (Hva jeg vet). Jeg er bare en på "lista" nå. Orker ikke konfrontere henne, for jeg trenger egentlig ikke negative mennesker rundt meg, men folk som bygger meg opp. Lurer bare hva det er med slike mennesker?

Anonymkode: 4e3ab...f10

Fortsetter under...

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ei (tidligere) venninne som har kuttet kontakten med nærmeste familie, naboer og venner. Hun er svært kritisk og negativ. Føler at alle disse hun har kuttet kontakten med oppigjennom åra har krenket henne. Hun er veldig krenkbar. Nå har hun kuttet kontakten med meg også uten at jeg har gjort noe.. (Hva jeg vet). Jeg er bare en på "lista" nå. Orker ikke konfrontere henne, for jeg trenger egentlig ikke negative mennesker rundt meg, men folk som bygger meg opp. Lurer bare hva det er med slike mennesker?

Håper du har spurt personen det gjelder, har du det?

Man må aldri basere seg på det man hører av andre, man må spørre den det gjelder for å få best mulig perspektiv og oversikt i en sak, det er viktig.

Anonymkode: 744bf...368

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du har spurt personen det gjelder, har du det?

Man må aldri basere seg på det man hører av andre, man må spørre den det gjelder for å få best mulig perspektiv og oversikt i en sak, det er viktig.

Spurt om hva da?? Hun har selv fortalt meg hvor "fæl" alle har vært og er mot henne.. Og da mener jeg absolutt alle. Så det var bare et tidsspørsmål når jeg også skulle bli uglesett.

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurt om hva da?? Hun har selv fortalt meg hvor "fæl" alle har vært og er mot henne.. Og da mener jeg absolutt alle. Så det var bare et tidsspørsmål når jeg også skulle bli uglesett.

Ok da har du jo fått vedkommendes egen versjon kan det høres ut som, og det er jo bra vedkommende har vært såpass åpen om sine problemer og hvor "føl" andre har vært.

Det virker på måten du skriver som om du er opprørt, men jeg kan ta feil, hvis du er opprørt, ville jeg startet med spørre hva konkret galt du har gjort. Så sier jo svaret noe om situasjon, person og hvordan du forholder deg videre til personen.

Ut over det, det fins mennesker som er kritiske og negative, nærmest kronisk, de går vel under, "vanskelige personligheter", det har vel i så fall vært noe gjentagende, og ikke noe som plutselig skjer/inntreffer. Skjer slike ting plutselig og uventet, kan det jo skyldes mer alvorlig akutt psykisk lidelse.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en som din tidligere venninne i min nærhet. Hun er også veldig krenkbar.   Det er slitsomt å måtte forholde seg til slike mennesker. Alle ord må veies på gullvekt eller kanskje helst en fjærvekt....  

Trenger du egentlig å konfrontere henne? Kan du ikke bare slappe av med det at du nå ikke trenger å forholde deg til henne mer?

Det kan jo være en psykisk diagnose vedkommende har, uten at noen her kan diagnostisere henne.

10 minutter siden, emilie321 skrev:

Har en som din tidligere venninne i min nærhet. Hun er også veldig krenkbar.   Det er slitsomt å måtte forholde seg til slike mennesker. Alle ord må veies på gullvekt eller kanskje helst en fjærvekt....  

Trenger du egentlig å konfrontere henne? Kan du ikke bare slappe av med det at du nå ikke trenger å forholde deg til henne mer?

Det kan jo være en psykisk diagnose vedkommende har, uten at noen her kan diagnostisere henne.

Jeg sliter mye med følelser og er også lett krenkbar (inni meg). 

Dette er meget sterke følelser, og jeg tror nok at hun har det veldig vondt av en eller annen grunn.

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, emilie321 skrev:

Det er veldig sltsomt å måtte forholde seg til slike mennesker.. Og ganske utrolig at en eneste setning som vedkommende tolker feil kan velte både familiebånd og vennskap. Vet du, jeg skal slappe av at jeg ikke trenger å forholde meg til henne mer! Det er bare det at jeg egentlig er alt for romslig og snill mot folk og forstår ikke at noen kan oppføre seg slik.. Tviler ikke at vedkommende har det vondt av en eller annen grunn. Jeg har familie, jobb og hyggelige venner. Jeg er ikke opprørt, men litt oppgitt for jeg ser mønsteret til "venninna" mi og ser at hun kutter absolutt alle ut etter kortere eller lengre tid. Hun blir stående helt, helt alene og ensom til slutt. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig sltsomt å måtte forholde seg til slike mennesker.. Og ganske utrolig at en eneste setning som vedkommende tolker feil kan velte både familiebånd og vennskap. Vet du, jeg skal slappe av at jeg ikke trenger å forholde meg til henne mer! Det er bare det at jeg egentlig er alt for romslig og snill mot folk og forstår ikke at noen kan oppføre seg slik.. Tviler ikke at vedkommende har det vondt av en eller annen grunn. Jeg har familie, jobb og hyggelige venner. Jeg er ikke opprørt, men litt oppgitt for jeg ser mønsteret til "venninna" mi og ser at hun kutter absolutt alle ut etter kortere eller lengre tid. Hun blir stående helt, helt alene og ensom til slutt. 

Jeg vil bare si at jeg synes det er klokt av deg å holde deg unna og at jeg støtter deg i det. Det er veldig slitsomt for mennesker rundt. Det er derfor jeg bare snakker med behandleren min om følelsene mine også (og inninellom på dol) - men det er meg. 

1 time siden, MxxM skrev:

Jeg sliter mye med følelser og er også lett krenkbar (inni meg). 

Dette er meget sterke følelser, og jeg tror nok at hun har det veldig vondt av en eller annen grunn.

Jeg synes det er stor forskjell på å bli såret å det og bli krenket. Jeg kan også bli såret over hva enkelte kan si, men jeg kutter de ikke ut av den grunn.  Når jeg skriver lett krenkbar så tenker jeg på de som en hele tiden må være forsiktig med hva en sier ting til, ellers blir de krenket. Og så kutter de ut vedkommende.

Jeg tenker også at denne venninnen har det vondt av en eller annen grunn.

Det er noe som heter realitetstesting og virkelighetsoppfatning. Det er viktig på mange områder, også i relasjoner. Mellom friske mennesker skjer det blant annet slik. A tenker at hun skal si "sirkel" til B. Hvis A er dyktig til å formulere seg, kommer det "sirkel" ut av munnen hennes. Øret til B hører "sirkel". Hvis B er frisk, oppfatter hun "sirkel". Men hvis B har en eller annen psykisk skade fortolkes sirkel og hun oppfatter "trekant". Trekant oppfatter hun som stygt eller krenkende. A skjønner ingenting for sirkel var jo positivt ment.

Vet ikke om dette var godt beskrevet, men svært mange av de lettkrenkede fortolker utsagn slik at selv vennlige eller nøytrale utsagt/hendelser oppfattes som uvennlige/fiendtlige. I noen tilfeller er utsagnene lett kritiske, men fortolkes som rene slakt eller krigserklæringer.

Når jeg skriver lett krenkbar så tenker jeg på de som en hele tiden må være forsiktig med hva en sier ting til, ellers blir de krenket.

Hvis en opplever dette, har en nesten alltid med en personlighetsforstyrrelse å gjøre.

4 minutter siden, kupton skrev:

Det er noe som heter realitetstesting og virkelighetsoppfatning. Det er viktig på mange områder, også i relasjoner. Mellom friske mennesker skjer det blant annet slik. A tenker at hun skal si "sirkel" til B. Hvis A er dyktig til å formulere seg, kommer det "sirkel" ut av munnen hennes. Øret til B hører "sirkel". Hvis B er frisk, oppfatter hun "sirkel". Men hvis B har en eller annen psykisk skade fortolkes sirkel og hun oppfatter "trekant". Trekant oppfatter hun som stygt eller krenkende. A skjønner ingenting for sirkel var jo positivt ment.

Vet ikke om dette var godt beskrevet, men svært mange av de lettkrenkede fortolker utsagn slik at selv vennlige eller nøytrale utsagt/hendelser oppfattes som uvennlige/fiendtlige. I noen tilfeller er utsagnene lett kritiske, men fortolkes som rene slakt eller krigserklæringer.

Når jeg skriver lett krenkbar så tenker jeg på de som en hele tiden må være forsiktig med hva en sier ting til, ellers blir de krenket.

Hvis en opplever dette, har en nesten alltid med en personlighetsforstyrrelse å gjøre.

Jeg for min del klarer heldigvis å være åpen om dette med min behandler. Det tok meg lang tid å erkjenne at jeg er lett krenkbar. En riktig tøff erkjennelse var det også. 

Jeg tenker at dersom en klarer å se dette selv, slik feks jeg har gjort, så er det også mulig å endre det, men det kan være tøft og smertefullt. Det er bl.a lett å oppfatte behandleres påpeking som kritikk og at han vil meg vondt. Det er vondt når det føles så virkelig, og at det en kanskje har opplevd tidigere i livet slår en rett i bakken. 

Det må jo være tøft for behandlere å hanskes med denne type problematikk også? En vil hjelpe, og så blir en beskyldt for å være slem og ville en vondt liksom.. 

Jeg støtter venninnen i å ikke ha kontakt med venninnen fordi jeg utifra mitt eget indre liv forstår hvordan vi påvirker andre, selv om vi kanskje tilogmed ikke mener å gjøre andre vondt. Men hun må ta vare på seg selv, og venninnen må innse at hun er krenkbar og gjøre noe med det, ikke la det hå utover uskyldige mennesker.

Min far var veldig lett krenkbar. Ift han er jeg ikke krenkbar i hele tatt. Og i motsetning til han så belaster jeg ingen med det (bortsett fra behandler). Han lot det gå utover andre og kuttet ut folk som ikke var enige med han osv. Jeg for mi del hadde ikke klart å la det gå utover andre, jeg synes det er ille nok at min behandler må forholde seg til meg fordi jeg reagerer som jeg gjør. 

Jeg regner også med at det er arvelig? Eller? 

Bare noen tanker..

Annonse

6 minutter siden, Mëmëso skrev:

Jeg lurer også på om det er forskjell på krenket og såret? 

Alvorlighetsgrad kanskjje? 

Krenket er vel også mer omfattende - alle kan bli såret med eller uten grunn, men er en attpåtil krenkbar så stikker det dypere og en tolker ting i verste mening.. 

bare noen tanker, snakker utifra meg selv. 

Ps. Jeg er veldig engasjert i tråden og mener ikke å kuppe den for å fortelle om meg selv. 

Endret av Gjest
Akkurat nå, kupton skrev:

For meg er det ganske likt, men en gradsforskjell.

Hvordan da gradsforskjell? 

Jeg opplever at jeg blir fort lei meg av det andre sier, men at jeg ikke blir fornærmet eller sint på dem for at de såret meg. Tenker at det er meg det er feil med, og at de har rett (eller at det jeg tror de mener er rett). Jeg tror det er svært få som ser at jeg reagerer på det (bortsett fra her på forumet som jeg skriver mye mer fritt), jeg trekker meg heller så rolig og tilsynelatende blidt som mulig unna dem fysisk og eller psykisk (og tenker at de ikke bryr seg uansett). Har ikke tenkt på det som lettkrenket, men det kanskje er det er.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sorry at jeg roter til tråden din. :)

9 minutter siden, MxxM skrev:

Alvorlighetsgrad kanskjje? 

Krenket er vel også mer omfattende - alle kan bli såret med eller uten grunn, men er en attpåtil krenkbar så stikker det dypere og en tolker ting i verste mening.. 

bare noen tanker, snakker utifra meg selv. 

Ps. Jeg er veldig engasjert i tråden og mener ikke å kuppe den for å fortelle om meg selv. 

Synes det er veldig interessant at du skriver om din egen utvikling. Lærer mye av deg. :)

3 minutter siden, Mëmëso skrev:

Hvordan da gradsforskjell? 

Jeg opplever at jeg blir fort lei meg av det andre sier, men at jeg ikke blir fornærmet eller sint på dem for at de såret meg. Tenker at det er meg det er feil med, og at de har rett (eller at det jeg tror de mener er rett). Jeg tror det er svært få som ser at jeg reagerer på det (bortsett fra her på forumet som jeg skriver mye mer fritt), jeg trekker meg heller så rolig og tilsynelatende blidt som mulig unna dem fysisk og eller psykisk (og tenker at de ikke bryr seg uansett). Har ikke tenkt på det som lettkrenket, men det kanskje er det er.

Jeg tror at en krenket gjerne vil legge skyld på den andre og ikke forstå at en i stedet tolker feil. Men det er meg.

4 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg tror at en krenket gjerne vil legge skyld på den andre og ikke forstå at en i stedet tolker feil. Men det er meg.

Jo, men jeg tror at personen mener det, men jeg klandrer dem ikke for at de mener det, om det forklarer bedre. Blir jo ofte mye rot og tull fordi jeg tolker og tenker. 

4 minutter siden, Mëmëso skrev:

Synes det er veldig interessant at du skriver om din egen utvikling. Lærer mye av deg. :)

Takk for det. Min utvikling er nok en emosjonel berg og dalbane, men det går sakte men sikkert fremover. 

Tror det var frosken som først og fremst fikk meg til å innse det, etterfulgt av behandler. Men det var jammen tøft å bli konfrontert med det.. jeg ble krenket da også 😛 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...