Gå til innhold

Hvilke yrker synes du virker mest spennende eller interessante?


Gjest franklyscarlet

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet

Jeg er tom. Samtidig vil jeg noe her i livet. Jeg trenger mening, og jeg vil studere og få meg en jobb. 

Det er jo vanskelig å velge i disse dager, fordi det er så mye å velge i. 

Grunnen til at jeg vil studere, er at jeg liker å lære. Jeg ønsker meg "mitt" eget fagfelt, og jeg ønsker å fordype meg i "noe" og å kunne mye om "noe". Og jeg vil kjenne at jeg betyr noe. For meg selv, for andre, og for samfunnet.

For meg er det vanskelig å bli interessert, motivert, og å finne mening. - Men om jeg prøver, ser jeg at noe innen helsevesenet kunne være aktuelt. Ikke en jobb som er FOR tett på menneskekropper, men jeg ønsker å jobbe med mennesker. Ikke sykepleie. Det må være noe annet. Jeg har allerede en bachelor innen helse, men den gir meg ikke jobber jeg passer i. Denne utdanningen gir jobber som passer som folk som er utadvendte og som må være veldig synlige. Type gruppeleder, instruktør e.l. Jeg passer bedre med litt mer ro, og å være litt mer i bakgrunnen. Ikke i ledelsen.

Antall poeng jeg har å stille med er 52.0. 

Jeg mener ikke nødvendigvis at dere skal komme med forslag til hva jeg skal studere. Det jeg er nysgjerrig på er hva DU synes virker interessant og spennende, og like viktig; HVORFOR? Det hadde rett og slett vært interessant for meg å lese. Kanskje jeg kan lære noe av hvordan dere tenker? Kanskje kan jeg finne inspirasjon? Og kanskje det kan være til hjelp for flere andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lokfører, synes jeg virker spennende! Jeg har vært interessert i tog siden jeg var liten gutt, og jeg er under utdanning nå. Lokfører er drømmeyrket mitt!

Anonymkode: 24835...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ariella

Jeg synes biolog virker veldig interessant. Selv er jeg veldig interessert i natur og vekster, og det virker kjekt å jobbe med noe innen det, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg å bli advokat hvis jeg hadde vært ung og frisk. Det synes jeg er et spennende yrke med mange muligheter. Da har en også mulighet til å hjelpe andre. Vet ikke om jeg har hode til å kunne ha blitt advokat, da måtte jeg iallefall greid å konsentrere meg bedre enn det jeg greier nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
2 timer siden, frosken skrev:

Dersom du allerede har en bachelor i et helsefag, hvorfor tar du ikke da en master innen helsefag? 

Det er fordi mastergraden (det finnes kun en type mastergrad innen dette feltet) også fører til jobber jeg ikke ønsker meg - fordi jeg ikke passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg er tom. Samtidig vil jeg noe her i livet. Jeg trenger mening, og jeg vil studere og få meg en jobb. 

Det er jo vanskelig å velge i disse dager, fordi det er så mye å velge i. 

Grunnen til at jeg vil studere, er at jeg liker å lære. Jeg ønsker meg "mitt" eget fagfelt, og jeg ønsker å fordype meg i "noe" og å kunne mye om "noe". Og jeg vil kjenne at jeg betyr noe. For meg selv, for andre, og for samfunnet.

For meg er det vanskelig å bli interessert, motivert, og å finne mening. - Men om jeg prøver, ser jeg at noe innen helsevesenet kunne være aktuelt. Ikke en jobb som er FOR tett på menneskekropper, men jeg ønsker å jobbe med mennesker. Ikke sykepleie. Det må være noe annet. Jeg har allerede en bachelor innen helse, men den gir meg ikke jobber jeg passer i. Denne utdanningen gir jobber som passer som folk som er utadvendte og som må være veldig synlige. Type gruppeleder, instruktør e.l. Jeg passer bedre med litt mer ro, og å være litt mer i bakgrunnen. Ikke i ledelsen.

Antall poeng jeg har å stille med er 52.0. 

Jeg mener ikke nødvendigvis at dere skal komme med forslag til hva jeg skal studere. Det jeg er nysgjerrig på er hva DU synes virker interessant og spennende, og like viktig; HVORFOR? Det hadde rett og slett vært interessant for meg å lese. Kanskje jeg kan lære noe av hvordan dere tenker? Kanskje kan jeg finne inspirasjon? Og kanskje det kan være til hjelp for flere andre også.

Hei!

Jeg ville blitt matematiker om jeg valgte på nytt, Studerte matte noen år, men avsluttet pga av familiære grunner.

Jeg har alltid likt matte, og på universitetet møtte en annen og mer interessant mattematikk meg, det føltes litt som at man kunne løse alt man lurte på. Det skapte oversikt og forutsigbarhet i større grad.

Jeg har også studert medisinske fag i 3 år, men sluttet.

Så nettopp en dårlig dokumentar om spanskesyken på NRK, men ble der minnet på hvor mange liv som kunne vært spart om man hadde brukt matematiske modeller for sykdomsspredning tidligere og mer systematisk, og kartlagt utbrudd og omfang raskere. Dette er jo mer statistikk, noe jeg ikke er så glad i, jeg kunne likevel jobbet med statistikk, man får i hvertfall mer fred og ro til egne beregninger og modeller. Selv om man også i en sånn jobb må møte kollegaer, så trenger man ikke være av den utadvendte typen.

Tror jeg kunne tenkt meg en sånn form for jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne tenke meg å være psykolog. Interessant, men kommer aldri dit. For jeg er blitt så gammel at det blir dumt å ta mer utdannelse. 

Anonymkode: 53e09...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, franklyscarlet skrev:

Det er fordi mastergraden (det finnes kun en type mastergrad innen dette feltet) også fører til jobber jeg ikke ønsker meg - fordi jeg ikke passer. 

xDa ville jeg heller vurdert ulike typer videreutdanning.

Anonymkode: 2df96...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, franklyscarlet skrev:

Det er fordi mastergraden (det finnes kun en type mastergrad innen dette feltet) også fører til jobber jeg ikke ønsker meg - fordi jeg ikke passer. 

Er du sikker på at du har full oversikt over relevante masterprogrammer? I tillegg til profesjonsspesifikke, så finnes det også tverrfaglige programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne studert mer om jeg hadde hatt mulighet. Har en bachelor, men hadde begynt helt på nytt, da jeg som deg ikke passer til jobbene og det er få masterstudier jeg er kvalifisert til. Jeg har alltid vært glad i norsk/litteratur/samfunnsfag, så hadde jeg kunnet velge helt fritt uten tanke på fremtidig jobb, men bare etter interesse tror jeg at jeg hadde gått for noe i den retningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hadde jeg kunnet velge helt, helt fritt hadde jeg blitt journalist. Det var det som var drømmen. Jeg er egentlig ganske nysgjerrig og liker å utforske og finne ut av ting. Men så er det likevel veldig lite forenelig med andre sider av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...