Gå til innhold

Søvn - igjen...

cilie

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet om mine søvnplager her før og fått flere tips og råd, men nå går det rett og slett ikke mer. Hvor i all verden kan jeg få hjelp? Det er stort sett hjelp ved snorking osv som tilbys. 

Jeg har prøvd flere medikamenter og alskens råd uten at det hjelper. Jeg har en  jobb som ikke er forenlig med «hangover,» men nå har jeg jo likevel alltid  hangover/hodepine/forkjølelse/null konsentrasjon osv pga for lite søvn.

Det virker ikke som jeg går i dyp søvn mer- jeg har veldig mye drømmer, som gjerne ender i mareritt og tidlig oppvåkning. Jeg har så å si aldri sovet i mer enn 5 timer. Det verste er at dette trigger så destruktiv tankevirksomhet og negativitet at jeg blir «et uvær» i hvert fall på innsiden (og her inne...)

Konkret: Vet noen hvor jeg kan henvende meg/bli henvist for hjelp i Oslo og omegn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søvnvanskene dine er et symptom på noe annet. 

Problemet er at du bærer hele verden på skuldrene dine og bekymrer deg for så og si alle aspekter ved livet og for alle rundt deg. Det er dette du må løse (bekymringstendensen din og ansvaret du tar for alle rundt deg) - så vil du sove bedre.

Å behandle søvnvanskene med sovemedisiner vil bare være å kaste olje på havet. Det løser ikke det underliggende problemet, som er 1) problemene i livet ditt og 2) måten du forholder deg til dem (tankemønsteret ditt). Hvis du skal ta medisiner, må disse behandle sistnevnte problem og ikke søvnen som sådan

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Søvnvanskene dine er et symptom på noe annet. 

Problemet er at du bærer hele verden på skuldrene dine og bekymrer deg for så og si alle aspekter ved livet og for alle rundt deg. Det er dette du må løse (bekymringstendensen din og ansvaret du tar for alle rundt deg) - så vil du sove bedre.

Å behandle søvnvanskene med sovemedisiner vil bare være å kaste olje på havet. Det løser ikke det underliggende problemet, som er 1) problemene i livet ditt og 2) måten du forholder deg til dem (tankemønsteret ditt). Hvis du skal ta medisiner, må disse behandle sistnevnte problem og ikke søvnen som sådan

Tankene går jo i klikk når jeg ikke blir uthvilt. Da kommer angst og bekymring. Det er også vanskelig å endre personlighet og livserfaringer osv. Det er en del av meg- slik er jeg. Jeg ønsker ikke - og kommer ikke til - å ta i bruk «storslegga» for å få sove. Men nå er dette søvnmønsteret snart ikke forenlig med jobben min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Jeg har skrevet om mine søvnplager her før og fått flere tips og råd, men nå går det rett og slett ikke mer. Hvor i all verden kan jeg få hjelp? Det er stort sett hjelp ved snorking osv som tilbys. 

Jeg har prøvd flere medikamenter og alskens råd uten at det hjelper. Jeg har en  jobb som ikke er forenlig med «hangover,» men nå har jeg jo likevel alltid  hangover/hodepine/forkjølelse/null konsentrasjon osv pga for lite søvn.

Det virker ikke som jeg går i dyp søvn mer- jeg har veldig mye drømmer, som gjerne ender i mareritt og tidlig oppvåkning. Jeg har så å si aldri sovet i mer enn 5 timer. Det verste er at dette trigger så destruktiv tankevirksomhet og negativitet at jeg blir «et uvær» i hvert fall på innsiden (og her inne...)

Konkret: Vet noen hvor jeg kan henvende meg/bli henvist for hjelp i Oslo og omegn? 

Det arrangeres en del søvnkurs basert på bruk av søvnrestriksjon. Be fastlegen om henvisning til for eksempel https://www.lds.no/avdelinger/lovisenberg-dps/raskere-tilbake/soevnskolen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, frosken skrev:

Det arrangeres en del søvnkurs basert på bruk av søvnrestriksjon. Be fastlegen om henvisning til for eksempel https://www.lds.no/avdelinger/lovisenberg-dps/raskere-tilbake/soevnskolen/

Takk! - Det er faktisk noe som har blitt vurdert. Vært vanskelig med tidspunkt og jobb, men tror jeg kan bli sykmeldt i korte perioder/behandlingsdager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, cilie skrev:

Takk! - Det er faktisk noe som har blitt vurdert. Vært vanskelig med tidspunkt og jobb, men tror jeg kan bli sykmeldt i korte perioder/behandlingsdager. 

Snakket med en som gjennomførte et slikt opplegg for noen måneder siden. Hun hadde vært 50 % sykemeldt i deler av kursperioden, fordi man blir ganske kjørt når man iverksetter søvnrestriksjonsopplegget. Hun hadde ekstremt god effekt av metoden, sovner nå hver kveld og sover natten igjennom  - uten bruk av medikamenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, frosken skrev:

Snakket med en som gjennomførte et slikt opplegg for noen måneder siden. Hun hadde vært 50 % sykemeldt i deler av kursperioden, fordi man blir ganske kjørt når man iverksetter søvnrestriksjonsopplegget. Hun hadde ekstremt god effekt av metoden, sovner nå hver kveld og sover natten igjennom  - uten bruk av medikamenter. 

Det høres jo lovende ut. Jeg kan nesten ikke bli sykmeldt over langen, så vurderer å søke et intensiv kurs og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cilie skrev:

Det høres jo lovende ut. Jeg kan nesten ikke bli sykmeldt over langen, så vurderer å søke et intensiv kurs og. 

Nå har jeg akkurat svart i en annen tråd at vi er så heldige at vi faktisk bor i en velfungerende velferdstat der vi kan bli sykemeldt når vi trenger det. ALLE kan bli sykmeldt, og når statsministre kan bli det tror jeg også du kan det. Så på dette området bare MÅ du endre tankene dine, også om du ikke vil gjøre andre endringer i livet ditt akkurat nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Soletti skrev:

Ett sånt kurs skulle jeg hatt men jeg bor for langt unna. 

Det finnes tilsvarende kurs mange steder i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, frosken skrev:

Det finnes tilsvarende kurs mange steder i landet. 

Ja men det kurset de har her er ikke for de med forskjøvet døgnrytme og min er kraftig forskjøvet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Kayia skrev:

Nå har jeg akkurat svart i en annen tråd at vi er så heldige at vi faktisk bor i en velfungerende velferdstat der vi kan bli sykemeldt når vi trenger det. ALLE kan bli sykmeldt, og når statsministre kan bli det tror jeg også du kan det. Så på dette området bare MÅ du endre tankene dine, også om du ikke vil gjøre andre endringer i livet ditt akkurat nå :) 

Takknemlig for at vi har en velferdsstat, og jeg har vært sykmeldt i min forrige stilling. Nåværende stilling er litt mer sårbar i så måte, slik at jeg prøver å unngå det så langt det lar seg gjøre. Jeg har fortsatt mye å lære - noe som sikkert har gjort søvnproblemene verre - og jeg er redd jeg ender med å gå tilbake til opprinnelige stilling hvis jeg blir borte. Når det er sagt, kunne jeg selvfølgelig blitt delvis sykmeldt. Kryss i taket for hver uke jeg kommer meg gjennom😬😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...