Gå til innhold

Skal sette inn spiral - tips?


sussie

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter mye styr med blødningsforstyrrelser på minipille, bestemt meg for å sette inn hormonspiral. Antagelig det lureste da jeg er i midten av 40-årene og uten hormonell prevensjon har jeg tendens til store blødninger, mye menssmerter samt kortere syklus. Timen er hos en privat gynekolog som hadde ledig tid allerede i morgen, men jeg gruer meg! Aldri hatt spiral før, ikke født vaginalt, bakovervendt livmor. Er det lurt å ta Paracet og Ibux i forkant? I forfjamselsen over raskt ledig time, glemte jeg å spørre... Andre ting å tenke på? Oppbackende kommentarer tas imot med takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite tillegg kanskje dr Moen kan svare på. Jeg trenger prevensjon og slik sett er det vel det samme hvilken av hormonspiralene som settes inn. Men mtp å få regulert kraftige blødninger - er da Mirena best, eller kan Kyleena også være et alternativ da den er mindre å sette inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ønsker mindre menstruasjon, så er Mirena best, og det er ikke stor forskjell mellom de to nevnte spiraler i størrelse. Ibux og paracet på forhånd kan være greit. Det er vanligvis ikke noe problem at livmoren er bakoverliggende, da vil gynekologen dirigere spiralen i retning bakover med et lett drag i instrumentet som festes til livmorhalsen.

I dag gis hormonspiraler til unge jenter som ikke har vært gravide i det hele tatt, og det går bra. Se oversikt fra en forskningsstudie angående hormonspiraler.

Lykke til, hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om hvordan det har gått!

Pasientrapportering av smerter ved innsetting av spiral

 

Jaydess

Kyleena

Mirena

Ingen

30

27

17

Mild

42

46

41

Moderat

22

24

35

Mye

5

4

7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tilbakemelding. Det gikk dessverre ikke å få spiralen inn pga mye arrvev og at livmoren min er kraftig bakovervendt. Gyn sa han måtte ha dratt kraftigere i livmorhalsen for å få spiralen på plass, og det ville han ikke. Jeg ble nemlig kaldsvett og svimmel underveis, så det ble avbrutt. I tillegg var jeg livredd også. Ble henvist sykehus for å få den lagt inn i narkose, så spiral blir det jo på meg selv om det føles som et lite nederlag nå. Men var visst ikke alene om å bli henvist videre! Fortsetter med minipille så lenge slik at jeg har prevensjon og krysser fingrene for at blødningene stopper snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tillegg, siden det går så utrolig mange skrekkhistorier om spiralinnsettelse på nettet. Jeg møtte opp med 2 Paracet og 2 Ibux innabords. Og jeg kjente absolutt ingenting da gynekologen satte tang på livmorhalsen, sondemålet kjentes som et stikk"inni der". Da han førte hylsen med spiralen inn, var det også ganske greit. Det var først da han måtte trekke litt i den tangen på livmorhalsen pga arrvevet og livmorens beliggenhet at det ikke gikk så bra lenger. Hadde anatomien min vært som mange andre sin, hadde dette gått veldig bra tror jeg. Krysser fingrene for at ventetiden på sykehuset er kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...