Gå til innhold

Spørsmål om diagnostisering av psykisk sykdom og medisinering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har vært pasient i psykiatrien siden midten av 2015. Ulike behandlere har nevnt ulike diagnoser. Jeg har tidligere fått diagnosen enkel schizofreni som nå er tatt bort og erstattet av angst og depresjon av en annen behandler enn han jeg går til nå. Selv føler jeg ikke at jeg er spesielt preget av hverken angst eller depresjon (i alle fall ikke akkurat nå). Andre tentative diagnoser som står i journalen min er paranoid schizofreni, schizoaffektiv, bipolar, borderline og unnvikende personlighetsforstyrrelse.

Jeg regner med at noen av disse diagnosene utelukker andre? Er det noen som kan noe om dette? 

Jeg har blitt medisinert med en høy dose antipsykotika injeksjon en stund, men den er nå seponert. Jeg står nå på 200 mg zoloft (for depresjon), 2 mg fluanxol (for angst) og 100 mg seroquel (for søvn). Så vidt jeg har fått informasjon om fra psykiateren som bestemte medisineringen så er dosene av antipsykotika som jeg tar for liten til å gi noen antipsykotisk effekt. Stemmer det?

Både psykiateren og psykologen som er mine nåværende behandlere har sagt at de har jobbet med mange som har schizofreni og at de ikke oppfatter meg som det i det hele tatt (men at de som er diagnostisert med en psykoselidelse selvfølgelig kan ha gode og dårlige perioder og at vi dermed ikke kan utelukke den diagnosen fullstendig).

Anonymkode: f17a3...89f

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det blir sikkert lettere å synse hvis du skriver hva slags symptomer du har. Om det er typisk psykosesymptomer.

Jeg har diagnosen paranoid schizofreni, og jeg har også opplevd att en tilfeldig lege sier han ikke tror jeg har schizofreni. Lenge siden nå, men tidligere i livet.

Angst og depresjon er jo noe mange schizofrene har også, men har du hatt typiske psykosesymptomer?

Anonymkode: 166a9...ffc

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir sikkert lettere å synse hvis du skriver hva slags symptomer du har. Om det er typisk psykosesymptomer.

Jeg har diagnosen paranoid schizofreni, og jeg har også opplevd att en tilfeldig lege sier han ikke tror jeg har schizofreni. Lenge siden nå, men tidligere i livet.

Angst og depresjon er jo noe mange schizofrene har også, men har du hatt typiske psykosesymptomer?

Jeg har hatt psykosesymptomer en gang og det var for 4 år siden da jeg først kom i kontakt med psykiatrien. Jeg hadde da gått to uker med minimalt med mat og søvn og jeg var i tillegg til det under mye press og stress.

Det jeg sliter mest med er perioder med impulsitivitet, mangel på identitet og har dårlig kontakt med følelser.

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt psykosesymptomer en gang og det var for 4 år siden da jeg først kom i kontakt med psykiatrien. Jeg hadde da gått to uker med minimalt med mat og søvn og jeg var i tillegg til det under mye press og stress.

Det jeg sliter mest med er perioder med impulsitivitet, mangel på identitet og har dårlig kontakt med følelser.

Har du vært utredet for ADHD? Sviktende impulskontroll kan være et tegn på det. 

Anonymkode: e356a...7d6

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært utredet for ADHD? Sviktende impulskontroll kan være et tegn på det. 

Nei, det har jeg ikke vært utredet for.

Annonse

AnonymBruker

Hadde du følelse av overvåkning, tanke-ekko og sånne ting ,at du ble tankeovervåket og slike ting, eller var det kun en psykose som oppstod raskt og gikk fort over? Du kan jo google på schneiderian symptoms, så ser du hva som er typisk for schizofreni.

Kom sykdommen gradvis, har du negative symptomer som isolasjon, flate følelser, ambivalens og tankeforstyrrelser?

Nå har jeg nevnt noen ting som er typisk for schizofreni.

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har jeg ikke vært utredet for.

Da vil jeg først og fremst foreslå at du ber om å bli utredet for det.

AnonymBruker
På 6.1.2019 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Hadde du følelse av overvåkning, tanke-ekko og sånne ting ,at du ble tankeovervåket og slike ting, eller var det kun en psykose som oppstod raskt og gikk fort over? Du kan jo google på schneiderian symptoms, så ser du hva som er typisk for schizofreni.

Kom sykdommen gradvis, har du negative symptomer som isolasjon, flate følelser, ambivalens og tankeforstyrrelser?

Nå har jeg nevnt noen ting som er typisk for schizofreni.

Jeg hadde ikke noen av de symptomene du nevner, men jeg hadde vrangforestillinger i form av at jeg trodde jeg ble forgiftet av de ansatte på avdelingen jeg var innlagt ved.

Sykdommen kom ganske brått, jeg har ingen negative symptomer nå, men jeg hadde det da jeg ble syk for 4 år siden.

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vil jeg først og fremst foreslå at du ber om å bli utredet for det.

Takk for tips. Vet du forresten om impulsitiviteten ved ADHD kan variere eller er den til stede hele tiden?

motorPrøysen

Paranoid schizofreni, schizoaffektiv og bipolar utelukker hverandre. Det er mulig å ha en av disse diagnosene og en eller flere personlighetsforstyrrelser i tillegg.

Det er riktig at 100 mg seroquel er for lite til å gi antipsykotisk effekt.

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Vet du forresten om impulsitiviteten ved ADHD kan variere eller er den til stede hele tiden?

Hos meg varierer den, men den er som oftest tilstede i større eller mindre grad. Noen ganger tenker jeg ikke på konsekvensene og det kan ødelegge mye. Har du noen andre symptomer på ADHD som f.eks.oppmerksomhetssvikt, uro eller humørsvingninger?

Gjest elina777
3 timer siden, motorPrøysen skrev:

Paranoid schizofreni, schizoaffektiv og bipolar utelukker hverandre. Det er mulig å ha en av disse diagnosene og en eller flere personlighetsforstyrrelser i tillegg.

Det er riktig at 100 mg seroquel er for lite til å gi antipsykotisk effekt.

Jeg har sett papir på at jeg har bipolar lidelse med schizoaffektive trekk. Men det skal ikke gå an?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...