Gå til innhold

Kyleena og vonde kviser


toni83

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Kyleena siden 2.mars 2018 og i mai/juni begynte jeg plutselig å få en del underjordiske, vonde kviser og små nupper på haken. Tenkte at dette ville gi seg etterhvert, men det har bare blitt verre og verre, nå har jeg på haken, kjeven og nå har det begynt å spre seg nedover halsen. Disse er vonde og ligger under huden, i tillegg til er små hvite, harde nuppene.

Flere jeg kjenner som har slitt med det samme etter at de fikk hormonspiral og det ikke har gått over, selv ikke etter 1,5-2 år, så nå vurderer jeg virkelig å få fjernet den

Går jevnlig til hudpleier og bruker gode produkter, men det hjelper ikke. Til og med hudpleieren min har reagert på hva som skjedd med huden min, produkter og lignende er det samme som tidligere.

Det som jeg lurer på nå, er hvilken prevensjon jeg skal bruke om jeg tar ut spiralen? Har hatt mye mellomblødninger med p-piller tidligere, har brukt Microgynom, Loette, Yasmin, Synfase, Trionetta, Trinordiol, Cerazette (brukte før spiralen, blødde konstant i 8-9 mnd'er), men dette er 10-15 år siden nå. Nuvaring bruke jeg i 7-8 år, men fikk kraftig melasma an den, men det forsvant når jeg gikk over på Cerazette. Ellers ble jeg litt tørr nedentil med Nuvaring, ellers ingen bivirkninger.

Med P-stav kan jeg vel forvente ca samme av bivirkninger som med Kyleena, så da er vel det utelukket?

Tenker på Diane, en jeg kjenner som tok ut spiralen pga kviser, gikk over på Diane og fikk klarnet opp huden kjapt, kanskje det hadde vært noe? Eller om det blir for "voldsomt"? Kan man gå på disse i lang tid?

Finnes det feks noen p-piller som ligner på Nuvaring mtp hormoninnhold?

Jeg er 35, samboer og frivillig barnløs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det går veldig lite hormon over i kroppen fra hormonspiralen, men noen kvinner er veldig følsomme for gestagen som er i hormonspiralen. Gestagen kan likne litt på det mannlige hormonet,  derfor kan det en sjelden gang gi uren hud.

Gestagen prevensjon som Cerazette har tendens til å gi blødningsproblemer. Det gjelder også for p-staven.

Du har fått melasma (hudpigmentering) av p-piller som inneholder både østrogen og gestagen. Denne bivirkningen relateres til østrogeninnholdet i pillene, så det er også problematisk. Nuvaringen inneholder svakeste hormondose av østrogen og gestagen. Loette er en svakere utgave av Microgynon, men inneholder altså også østrogen.

Diane er en p-pille man kan bruke ved akne, men den har den høyeste risiko for blodpropp. Den anbefales ikke for langtidsbruk.

Jeg ser for meg to muligheter. Helt å unngå hormoner og bruke kobberspiral. Eller bruke den svake minipille, Conludag. Den skal tas meget regelmessig, bare 3 timers slingringsmonn. Den er ikke så sikker som de andre prevensjonsmidler, 3-4 % risiko for graviditet, men s det med de andre midler nevnt er ca. 1 % usikkerhet.

Hvis du er helt sikker på at du ikke ønsker barn, er sterilisering en mulighet. I og med at du har så dårlig erfaring med prevensjon, kan det søkes om å få det utført gratis, men det er jo en avgjørende beslutning.

Noe å tenke på.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det går veldig lite hormon over i kroppen fra hormonspiralen, men noen kvinner er veldig følsomme for gestagen som er i hormonspiralen. Gestagen kan likne litt på det mannlige hormonet,  derfor kan det en sjelden gang gi uren hud.

Gestagen prevensjon som Cerazette har tendens til å gi blødningsproblemer. Det gjelder også for p-staven.

Du har fått melasma (hudpigmentering) av p-piller som inneholder både østrogen og gestagen. Denne bivirkningen relateres til østrogeninnholdet i pillene, så det er også problematisk. Nuvaringen inneholder svakeste hormondose av østrogen og gestagen. Loette er en svakere utgave av Microgynon, men inneholder altså også østrogen.

Diane er en p-pille man kan bruke ved akne, men den har den høyeste risiko for blodpropp. Den anbefales ikke for langtidsbruk.

Jeg ser for meg to muligheter. Helt å unngå hormoner og bruke kobberspiral. Eller bruke den svake minipille, Conludag. Den skal tas meget regelmessig, bare 3 timers slingringsmonn. Den er ikke så sikker som de andre prevensjonsmidler, 3-4 % risiko for graviditet, men s det med de andre midler nevnt er ca. 1 % usikkerhet.

Hvis du er helt sikker på at du ikke ønsker barn, er sterilisering en mulighet. I og med at du har så dårlig erfaring med prevensjon, kan det søkes om å få det utført gratis, men det er jo en avgjørende beslutning.

Noe å tenke på.

Vennlig hilsen Mette

 

Tusen takk for svar! 😊 

Hvordan er Condulag mtp blødningsforstyrrelser og i forhold til Cerazette? 

Vurderer Nuvaring igjen, siden den har minst østrogen, kan det være at jeg får andre bivirkninger denne gang? Har for på Cerazette 2 ganger, første gang mistet jeg mensen ganske kjapt, andre gangen ble det bare mer og mer blødninger i løpet av de 8 månedene jeg gikk på de, de siste 3 månedene hvert eneste dag.

Mtp huden leste jeg at Yasmin kunne virke positivt, hvordan er denne i forhold til Microgynom eller  Loette?

Glemte å legge til i første post at jeg ikke røyker, er overvektig eller har noen med blodpropp i familien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Conludag vil i de fleste tilfeller ikke påvirke menstruasjonene, den virker ved å påvirke sekret i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere.

Du vil sannsynligvis ikke få nye bivirkninger med en metode du har erfaring med fra før.

Mht huden er Yasmin bedre enn Microgynon/Loette, men den har høyere risiko for blodpropp.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Conludag vil i de fleste tilfeller ikke påvirke menstruasjonene, den virker ved å påvirke sekret i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere.

Du vil sannsynligvis ikke få nye bivirkninger med en metode du har erfaring med fra før.

Mht huden er Yasmin bedre enn Microgynon/Loette, men den har høyere risiko for blodpropp.

Hilsen Mette

Takk for svar igjen! Så det er mindre sjanse for blødningsforstyrrelser med Condulag enn med Cerazette? 

Akkurat nå frister det litt med å prøve Diane pga huden, men er redd for at hvis den bare en midlertidig løsning, så vil jeg bare utsette problemet og få nye kviser når jeg en gang slutter med den. 

Sluttet med p-piller for 13 år siden pga diverse bivirkninger, prøvde å gå uten i 14 mnd'er, fikk mye kviser, spesielt galt  ble det på bryst og rygg i tillegg til ansiktet. Dette forsvant ikke etter 14 mnd'er og etter time hos gynekologen, satte han meg tilbake på p-piller og kvisene forsvant. Husker ikke hvilket merke jeg fikk nå, men innbiller meg at det va Microgynom.

Mtp Yasmin og blodpropp, siden vi ikke har dette i familien og jeg ikke røyker eller er overvektig, kan det gå greit? Er det mye østrogen i den mtp melasmaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

De fleste har helt normale menstruasjoner med Conludag

***************************

Risiko for blodpropp uten bruk av p-pille er 2 per 10.000 per år

Med Microgynon og Loette ca 6 pr 10.000 per år

Med Nuvaring, Yasmin/Yasminelle og Yaz ca 10 pr 10.000 per år (Nok det samme med Diane)

Hvis det var arvelige forhold eller du røkte ville risikoen være mye større

******************************

Yasmin, Diane, Microgynon inneholder 30 mikrogram østrogen

Yasminelle/Yaz og Loette inneholder 20 mikrogram østrogen

 

*****************************

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

De fleste har helt normale menstruasjoner med Conludag

***************************

Risiko for blodpropp uten bruk av p-pille er 2 per 10.000 per år

Med Microgynon og Loette ca 6 pr 10.000 per år

Med Nuvaring, Yasmin/Yasminelle og Yaz ca 10 pr 10.000 per år (Nok det samme med Diane)

Hvis det var arvelige forhold eller du røkte ville risikoen være mye større

******************************

Yasmin, Diane, Microgynon inneholder 30 mikrogram østrogen

Yasminelle/Yaz og Loette inneholder 20 mikrogram østrogen

 

*****************************

Vennlig hilsen Mette

 

 

Tusen takk! Tror Condulag strykes av listen, mtp sikkerhet og på hvor nøyaktig jeg må ta den på tiden. 

Har fått time hos gynekologen som satte den inn på fredag, så får tenke litt på forhånd nå hva jeg ønsker videre.

Tenker akkurat nå å enten prøve Microgynon eller Yasmin hvis jeg skal tilbake på piller, eller bare gå tilbake på Nuvaring. Den har vel enda mindre østrogen enn pillene?

Mtp blødningsforstyrrelser, er Yasmin og Microgynon like der eller er den ene bedre enn den andre på akkurat dette? 

Og Yasmin er best mtp huden? ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Blødninger med Microgynon og Yasmin er nok omtrent det samme, de inneholder lik mengde østrogen, Yasmin er bedre for huden.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Blødninger med Microgynon og Yasmin er nok omtrent det samme, de inneholder lik mengde østrogen, Yasmin er bedre for huden.

Hilsen Mette

Da er det de to som står øverst på lista, tenker kanskje det er greit å prøve med p-piller først, så kan jeg heller gå tilbake til Nuvaring om det ikke funker. 

Kobberspiralen utgår også, pga jeg blør veldig mye dersom jeg ikke går på hormoner, så bare tanken på det eller enda større mengder, er uaktuelt.

Mtp at feks Yasmin inneholder laktose som jeg reagerer på, er dette så lite at lek ikke trenger å tenke på det? 

Og er det evt 3 måneder jeg skal gi p-pillene  før jeg evt bytter merke mtp bivirkninger? ☺️

Endret av toni83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan se i farten er at alle p-piller inneholder laktose. Om det er noe problem ved laktoseintolerans, vet jeg ikke. Hvis du velger Yasmin vil jeg anbefale den svakere Yasminelle eller kanskje Yaz hvor det bare et 4 dager uten p-pille hver syklus, det kan være en fordel for huden. Tilsvarende bør du også tenke på Loette i stedet for Microgynon, for å få de svakeste p-pillene med hensyn til østrogen (20 mikrogram i de svake, 30 mikorgram i de sterkere)

Du må tenke på at det ikke er så smart å skifte p-pille ofte, for hver gang øker du risikoen for blodpropp, når du starter på er nytt merke. Tre måneders forsøk må være minimum før du bytter merke.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det jeg kan se i farten er at alle p-piller inneholder laktose. Om det er noe problem ved laktoseintolerans, vet jeg ikke. Hvis du velger Yasmin vil jeg anbefale den svakere Yasminelle eller kanskje Yaz hvor det bare et 4 dager uten p-pille hver syklus, det kan være en fordel for huden. Tilsvarende bør du også tenke på Loette i stedet for Microgynon, for å få de svakeste p-pillene med hensyn til østrogen (20 mikrogram i de svake, 30 mikorgram i de sterkere)

Du må tenke på at det ikke er så smart å skifte p-pille ofte, for hver gang øker du risikoen for blodpropp, når du starter på er nytt merke. Tre måneders forsøk må være minimum før du bytter merke.

Vennlig hilsen Mette

 

 

Vet at jeg hadde mye mellomblødninger i over 5 mnd'er med Loette før jeg byttet, gikk på de for en god del år siden, så litt skeptisk til de mtp det er det jeg som regel fikk trøbbel med når jeg gikk på p-piller.. 😇 Kan det muligens bli likt med Yaz også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det kan man ikke si på forhånd. Vennlig hilsen Mette

Skjønner, ikke godt å si! Tenkte bare siden det er mindre østrogen i den også, ca likt si. Loette kanskje, om det kle påvirket likt. Men er vel andre ting som spiller inn i tillegg. Tusen takk for tålmodigheten og gode svar! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...