Gå til innhold

Har en sjef lov til å skrive personlige beskjeder offentlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har en avdelingsleder som skriver personlige beskjeder til meg offentlig slik at alle ansatte fra alle avdelinger i samme firma ser dem. Det kan være ubehagelig fordi vedkommende er veldig etter for å kritisere meg, og ingen andre  

Vedkommende skriver gjerne : hvorfor brettet du ikke søppelsekken finere? Hvorfor vasket du ikke godt nok i visse kroker osv? Dette vil jeg ha en forklaring på! . Det er sånne små ting men allikevel er det pinlig når hun skriver ofte slike beskjeder hvor 20 ansatte fra andre avdelinger går forbi å ser beskjeden. Den henger der helt til hun skal ta beskjeden ned.  

Hva synes dere om den måten å formidle beskjeder på? 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en avdelingsleder som skriver personlige beskjeder til meg offentlig slik at alle ansatte fra alle avdelinger i samme firma ser dem. Det kan være ubehagelig fordi vedkommende er veldig etter for å kritisere meg, og ingen andre  

Vedkommende skriver gjerne : hvorfor brettet du ikke søppelsekken finere? Hvorfor vasket du ikke godt nok i visse kroker osv? Dette vil jeg ha en forklaring på! . Det er sånne små ting men allikevel er det pinlig når hun skriver ofte slike beskjeder hvor 20 ansatte fra andre avdelinger går forbi å ser beskjeden. Den henger der helt til hun skal ta beskjeden ned.  

Hva synes dere om den måten å formidle beskjeder på? 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Synes ikke noe om det, men det finnes nok ikke noe forbud mot det. Jeg ville svart noe sånt, med kopi til alle:

 

»Hei, takk for tilbakemelding. Jeg merker meg at jeg bør brette søppelsekker på en bedre måte/vaske bedre i kroken (evt.).

Om du skulle ha noe å utsette på arbeidet mitt en annen gang holder det at du gir beskjed til meg direkte, så skal jeg gjøre mitt aller beste neste gang jeg utfører oppgaven.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Xtra skrev:

Synes ikke noe om det, men det finnes nok ikke noe forbud mot det. Jeg ville svart noe sånt, med kopi til alle:

 

»Hei, takk for tilbakemelding. Jeg merker meg at jeg bør brette søppelsekker på en bedre måte/vaske bedre i kroken (evt.).

Om du skulle ha noe å utsette på arbeidet mitt en annen gang holder det at du gir beskjed til meg direkte, så skal jeg gjøre mitt aller beste neste gang jeg utfører oppgaven.»

Jeg tok lappen ned, fordi jeg liker ikke at den henger tydelig oppe når alle kollegaer på alle avdelinger går forbi og leser det på oppslagstavlen. Jeg kjenner en som var sjef i et firma. Han sier at det er mobbing å gjøre det på den måten. Men rådet ditt var bra. Jeg kan gjerne svare slik neste gang. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok lappen ned, fordi jeg liker ikke at den henger tydelig oppe når alle kollegaer på alle avdelinger går forbi og leser det på oppslagstavlen. Jeg kjenner en som var sjef i et firma. Han sier at det er mobbing å gjøre det på den måten. Men rådet ditt var bra. Jeg kan gjerne svare slik neste gang. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Enig i at det kan synes som mobbing. Jeg trodde det var snakk om e-post med kopi til alle. Med oppslag på veggen er jo ikke rådet mitt like relevant.

 

Du bør imidlertid ta opp saken direkte med sjefen. Ikke bruk ord som mobbing etc., bare si at du foretrekker å få slike beskjeder direkte og i enerom, så skal du gjøre ditt beste videre.

 

Om du tror hun prøver å skvise deg ut, bør du notere alt av beskjeder og hendelser, med nøyaktig tidspunkt i en notisbok (evt på PC).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Xtra skrev:

Enig i at det kan synes som mobbing. Jeg trodde det var snakk om e-post med kopi til alle. Med oppslag på veggen er jo ikke rådet mitt like relevant.

 

Du bør imidlertid ta opp saken direkte med sjefen. Ikke bruk ord som mobbing etc., bare si at du foretrekker å få slike beskjeder direkte og i enerom, så skal du gjøre ditt beste videre.

 

Om du tror hun prøver å skvise deg ut, bør du notere alt av beskjeder og hendelser, med nøyaktig tidspunkt i en notisbok (evt på PC).

Det har pågått over tid. Jeg sa ifra til vedkommende noen ganger, og da behandlet hun meg bedre. Men hun går stadig tilbake til å finne på slike ubehagelige ting. Jeg ble litt sjokket på fredagen. Da kom jeg på jobben, og jeg så noen andre ansatte fra andre avdelinger sto ved oppslagstavlen på jobben og leste. Jeg fikk en følele om at det var skrevet en "sint" beskjed til meg på den. Gikk bort å så. Ja, der sto det en ubehagelig sint beskjed, om ganske så ubetydelige småting på den. Når hun hadde skrevet det slik så virket alt verre enn det var. Jeg følte det var vondt. Spurte en annen kollega om jeg burde ta ned lappen. Hun sa nei bare la den stå. Men ettersom timene gikk, og jeg følte frysninger og ubehag med at kollegaer fra andre avdelinger gikk forbi å leste, så tok jeg den ned. 

 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

allikevel er det pinlig når hun skriver ofte slike beskjeder hvor 20 ansatte fra andre avdelinger går forbi å ser beskjeden. Den henger der helt til hun skal ta beskjeden ned.  

Dette er uttrykk for dårlig lederskap, og ikke nødvendigvis lett å få gjort noe med. Å «gå i krigen» med vedkommende kan fort gjøre tilværelsen din værre. 

Har du noen allierte blant kollegiet, noen som enten opplever det samme eller som sier at dette er feil metode? Har du mulighet til å snakke med avddlingslederens leder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, Kayia skrev:

Dette er uttrykk for dårlig lederskap, og ikke nødvendigvis lett å få gjort noe med. Å «gå i krigen» med vedkommende kan fort gjøre tilværelsen din værre. 

Har du noen allierte blant kollegiet, noen som enten opplever det samme eller som sier at dette er feil metode? Har du mulighet til å snakke med avddlingslederens leder? 

Jeg har en kollega på samme avdeling som kritiserer lederskapen til lederen. Men hun gjør det på en feig måte. Hun sier seg av og til enig med meg når hun prater med meg, men når hun prater med avdelingleder så gjør hun seg enig med henne. Det er veldig vanskelig situasjon. Jeg kan prate med en annen fra en annen avdeling om det, og spørre hva vedkommende ville følt om det var han / hun det sto om. Jeg føler det er veldig sårt for det har vært slik over tid. Og selvfølelsen min blir dårlig av det. Men jeg forsøker å jobbe med det og ikke bry meg. 

Jeg er enig i at det å gå i "krigen" er feil. Men det er nok riktig å si ifra om at det føles galt å motta slike beskjeder på den måten, og be henne ta det opp på en annen måte. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kollega på samme avdeling som kritiserer lederskapen til lederen. Men hun gjør det på en feig måte. Hun sier seg av og til enig med meg når hun prater med meg, men når hun prater med avdelingleder så gjør hun seg enig med henne. Det er veldig vanskelig situasjon. Jeg kan prate med en annen fra en annen avdeling om det, og spørre hva vedkommende ville følt om det var han / hun det sto om. Jeg føler det er veldig sårt for det har vært slik over tid. Og selvfølelsen min blir dårlig av det. Men jeg forsøker å jobbe med det og ikke bry meg. 

Jeg er enig i at det å gå i "krigen" er feil. Men det er nok riktig å si ifra om at det føles galt å motta slike beskjeder på den måten, og be henne ta det opp på en annen måte. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Jeg tror du må vende deg bort fra å fokusere på hva du føler, og det betyr heller ikke noe for din situasjon hva andre ville følt.

Dersom du skal få gjort noe med dette (og det regner jeg med at du vil, det er ikke bare anerkjennelse for at dette føles tungt for deg du ønsker?), må du være klok og tålmodig.

Som Xtra sier bør du loggføre alle hendelser med dato og klokkeslett. Deretter bør du snakke med kollegaer på linje, og foreslå at dere samlet ber om nye rutiner for tilbakemelding mellom avd.leder og dere. Dere kan diskutere om det er avd.leder eller dennes leder som er rette vedkommende å snakke med, men velg den dere har tro på at vil håndtere dette konstruktivt. 

Dersom du begynner å ta opp dette selv, og spesielt om du snakker om at «jeg føler (...)» er jeg stygt redd du gjør deg selv til hakkekylling. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, laban skrev:

Er du medlem av fagforeningen? I så fall, snakk med en lokal tillitsvalgt.

Jeg er desverre ikke medlem i fagforeningen. 

Jeg jobber 65 til 70 prosent. Har iblant takket nei til vakter på grunnlag av situasjonen. Det er synd det skal være slik. Jeg tåler kritikk, men måten den gis på er lite oppmuntrende. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg tror du må vende deg bort fra å fokusere på hva du føler, og det betyr heller ikke noe for din situasjon hva andre ville følt.

Dersom du skal få gjort noe med dette (og det regner jeg med at du vil, det er ikke bare anerkjennelse for at dette føles tungt for deg du ønsker?), må du være klok og tålmodig.

Som Xtra sier bør du loggføre alle hendelser med dato og klokkeslett. Deretter bør du snakke med kollegaer på linje, og foreslå at dere samlet ber om nye rutiner for tilbakemelding mellom avd.leder og dere. Dere kan diskutere om det er avd.leder eller dennes leder som er rette vedkommende å snakke med, men velg den dere har tro på at vil håndtere dette konstruktivt. 

Dersom du begynner å ta opp dette selv, og spesielt om du snakker om at «jeg føler (...)» er jeg stygt redd du gjør deg selv til hakkekylling. 

Jeg skal loggeføre alle hendelser med dato og klokkeslett. Jeg skal diskutere det med kollegaer om det skjer igjen. Jeg har pratet med en om fredagens hendelse, men hun mente at jeg ikke burde bry meg om det, og bare la henne henge opp slike beskjeder til meg. Men det var så lite inspirerende å ha beskjeden hengende at jeg tok beskjeden ned og kastet den i søppelspannet. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal loggeføre alle hendelser med dato og klokkeslett. Jeg skal diskutere det med kollegaer om det skjer igjen. Jeg har pratet med en om fredagens hendelse, men hun mente at jeg ikke burde bry meg om det, og bare la henne henge opp slike beskjeder til meg. Men det var så lite inspirerende å ha beskjeden hengende at jeg tok beskjeden ned og kastet den i søppelspannet. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Løft det et nivå når du tar det opp med kollegaer. La det handle om «bedre rutiner», og ikke om deg og følelser omkring enkeltepisoder. Saml opp før du tar det opp igjen, vent gjerne til du har 3-5 episoder du reagerer på. Bruk disse til å diskuter med linje-kollegaer på et overordnet nivå hva du mener dere bør endre, kom gjerne med forslag selv, og be om andres forslag. 

Og - fagorganiser deg! ;) 

Ps. Du har allerede sagt at du tok ned lappen. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Kayia skrev:

Løft det et nivå når du tar det opp med kollegaer. La det handle om «korrekte rutiner», og ikke om deg og følelser omkring enkeltepisoder.

Ps. Du har allerede sagt at du tok ned lappen. 

Enig. Jeg skal la det handle om "korrekte rutiner", og ikke om meg og følelsene rundt det. Dette er ikke bare enkeltepisoder, det har en tendens å gjenta seg hele tiden. I perioder har det vært bedre etter at jeg har sagt ifra. Men så går det tilbake igjen til det samme igjen. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: dfbaf...6fc

Ps. Jeg la til en del i forrige svar, lettere om du leser det på nytt enn at jeg gjentar meg selv... ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Kayia skrev:

Løft det et nivå når du tar det opp med kollegaer. La det handle om «bedre rutiner», og ikke om deg og følelser omkring enkeltepisoder. Saml opp før du tar det opp igjen, vent gjerne til du har 3-5 episoder du reagerer på. Bruk disse til å diskuter med linje-kollegaer på et overordnet nivå hva du mener dere bør endre, kom gjerne med forslag selv, og be om andres forslag. 

Og - fagorganiser deg! ;) 

Ps. Du har allerede sagt at du tok ned lappen. 

 Bra ide :) . Jeg skal forsøke. Men det spørs om det hjelper. Jeg tror en eller annen av de ansatte vil si seg enig med meg om at denne rutinen hennes med måten å formidle beskjeder på bør endres. Jeg skal notere meg episodene som skjer. Veldig god ide. Når det skjer flere slike hendelser så forsøker jeg å ta det opp med andre kollegaer. 

Anonymkode: dfbaf...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...