Gå til innhold

Til Mette


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har (i tillegg til PMS) det siste året hatt sterke menssmerter og betydelig rikelige blødninger ved mens. Det renner, og det står på som oftest i 4 dager før det så gir seg. Idag tidlig rant det t o m nedover beina og på gulvet på vei til do.  

Det er noe som ikke stemmer, og idag brast jeg i gråt når jeg til slutt ikke klarte å holde tårene tilbake overfor min mann. Han sier jeg må gå til legen. Men pga ulike årsaker klarer jeg ikke å oppsøke fastlegen for dette. Vi omgås bl a litt på privat basis, jeg har opplevd flere overgrep - er feks ikke lenge siden jeg sluttet å føle meg skitten, jeg skammer meg så mye over kroppen min at jeg knapt klarer å se meg selv i speilet osv. Lista er lang.

Jeg vet at jeg ikke kommer til å oppsøke fastlegen, uansett hva andre sier. Dessuten jobber jeg på sykehuset og kjenner mange der, noe som ikke gjør det lettere.

Så jeg lurte på om det finnes andre måter å få undersøkt dette på, noen private gynekologer feks, og hva koster det? Jeg klarer jo knapt å snakke om det med noen også, skammer meg sånn. 

Er 42 år. 2 voksne barn. Alltid hatt uregelmessig syklus, ingen prevensjon pga høy risiko for blodpropp i familen. 

Ellers fysisk frisk, ingen sykdommer utover migrene, men har hatt det tøft psykisk i perioder. Vet ikke om det har noen innvirkning på dette. 

 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg har (i tillegg til PMS) det siste året hatt sterke menssmerter og betydelig rikelige blødninger ved mens. Det renner, og det står på som oftest i 4 dager før det så gir seg. Idag tidlig rant det t o m nedover beina og på gulvet på vei til do.  

Det er noe som ikke stemmer, og idag brast jeg i gråt når jeg til slutt ikke klarte å holde tårene tilbake overfor min mann. Han sier jeg må gå til legen. Men pga ulike årsaker klarer jeg ikke å oppsøke fastlegen for dette. Vi omgås bl a litt på privat basis, jeg har opplevd flere overgrep - er feks ikke lenge siden jeg sluttet å føle meg skitten, jeg skammer meg så mye over kroppen min at jeg knapt klarer å se meg selv i speilet osv. Lista er lang.

Jeg vet at jeg ikke kommer til å oppsøke fastlegen, uansett hva andre sier. Dessuten jobber jeg på sykehuset og kjenner mange der, noe som ikke gjør det lettere.

Så jeg lurte på om det finnes andre måter å få undersøkt dette på, noen private gynekologer feks, og hva koster det? Jeg klarer jo knapt å snakke om det med noen også, skammer meg sånn. 

Er 42 år. 2 voksne barn. Alltid hatt uregelmessig syklus, ingen prevensjon pga høy risiko for blodpropp i familen. 

Ellers fysisk frisk, ingen sykdommer utover migrene, men har hatt det tøft psykisk i perioder. Vet ikke om det har noen innvirkning på dette. 

 

Du kan bestille time hos privat gynekolog (dvs. en som ikke er avtalespesialist). Sjekk priser på for eksempel Volvat eller Alleris sine nettsider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, frosken skrev:

Du kan bestille time hos privat gynekolog (dvs. en som ikke er avtalespesialist). Sjekk priser på for eksempel Volvat eller Alleris sine nettsider. 

Takk. Finnes ikke her jeg bor, men kan dra andre steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, cilie skrev:

Volvat ligger på ca 1340kr. Du kan jo be fastlegen om henvisning til gynekolog også.

Jeg spurte om det her inne tidligere, men fikk til svar at man måtte til fastlegen og at det var vanskelig å å henvisning til gyn når fastlegen kan utføre det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg spurte om det her inne tidligere, men fikk til svar at man måtte til fastlegen og at det var vanskelig å å henvisning til gyn når fastlegen kan utføre det.. 

Det kommer veldig an på fastlegen. Formelt så skal de ikke henvise uten at det er grunnlag for det, men mange fastleger henviser de fleste av sine pasienter. Dersom du skriver til fastlegen og forklarer situasjonen, så vil du helt sikkert på henvisning. Men du likte jo ikke tanken på å bli undersøkt på sykehuset heller, så hvis du vil slippe å risikere å møte noen du kjenner, så kan privatpraktiserende være en god løsning. Men du kan be fastlegen om henvisning til en privatpraktiserende avtalespesialist, dersom du synes det er vanskelig å ta deg råd til helprivat løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, frosken skrev:

Det kommer veldig an på fastlegen. Formelt så skal de ikke henvise uten at det er grunnlag for det, men mange fastleger henviser de fleste av sine pasienter. Dersom du skriver til fastlegen og forklarer situasjonen, så vil du helt sikkert på henvisning. Men du likte jo ikke tanken på å bli undersøkt på sykehuset heller, så hvis du vil slippe å risikere å møte noen du kjenner, så kan privatpraktiserende være en god løsning. Men du kan be fastlegen om henvisning til en privatpraktiserende avtalespesialist, dersom du synes det er vanskelig å ta deg råd til helprivat løsning. 

Takk. Skal tenke over det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Du har kommet i den rette alderen til å blø som en stukket gris. Hadde det sånn jeg også. Måtte begynne på p piller for å få mindre og kontrollerte blødninger. Ble som en ny verden for meg. Har fortsatt kramper men det er kun når jeg må ta 3 dagers pillefri dager for jeg spotter og småblør etter visse uker med pillene.

Jeg er heller ikke glad i leger. så jeg går til gynekolog. Har verdens beste gynekolog. Kommer aldri til å gå til lege for mine kontroller. Bestilte direkte selv til gynekolog. Har aldri gått igjennom lege for det.

cyklocapron er kansje noe du skulle prøvd? Det reduserer styrtblødninger. Men det er noe lege/gynekolog må skrive ut resept på.

Lykke til, når du nesten blir sinnsyk av mensen så kommer du til å gå!! Du klarer ikke å ha det sånn i kansje 10-13 år til.

Anonymkode: e2864...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du bør få utført en gynekologisk undersøkelse med ultralyd for å se om du kan ha utviklet godartede muskelknuter. Det er en vanlig årsak til rikelige blødninger i din alder. I og med at du bør få utført ultralyd som må gjøres os gynekolog, kan du sikkert får henvisning til gynekolog. Også hvis du er ærlig overfor din fastlege og forteller om dine tidligere opplevelser og at du helst vil slippe en ekstra undersøkelse.

Du vil sikkert få tilbudt en hormonspiral som er god behandling for rikelige blødninger. I ventetiden kan din fastlege skrive ut Cyklokapron for å redusere blødningene (2-3 tabl 3-4 ganger daglig).

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Jeg har vært så plaget med å snakke om dette at jeg ikke en gang klarer å si ordet «mens» til noen, ikke en gang mine nærmeste. 

Min fastlege har ultralyd selv, så jeg vet ikke om det går. Men jeg merker at denne tråden gjør noe med meg, at den har styrket meg til å kontakte legen og tørre å snakke om det.

Har for øvrig ligget mye våken i natt pga løs mage ifm menssmerter. Jeg må skifte ob hver time. Gruer meg til å gå på jobb med dette idag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ultralyd skal utføres via skjeden. Muskelknuter kan være vanskelige å se for en som ikke er trenet. Uansett, så fint at du har samlet mot til timebestilling. Lykke til,.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du har fått to barn, hvordan klarte du det med hensyn til kontroller og fødsel? Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2019 den 22.55, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du har fått to barn, hvordan klarte du det med hensyn til kontroller og fødsel? Vennlig hilsen Mette

Hvordan: Jeg var over 20 år yngre og ikke stor som jeg er nå. 40 kg lettere. Jeg skammet meg ikke så mye over kroppen min som jeg gjør nå. Jeg var alvorlig syk (deprimert) for 12 år siden, så dårlig at jeg «ødela» kroppen med vilje. Jeg ble fort stor. Forstå det den som vil. Derfor sliter jeg med dette. Kan ikke noe for det.

Gjennomførte imidlertid timen hos fastlegen idag, jeg samlet alt mot jeg hadde. Han sa akkurat det samme som deg.

Jeg ble henvist til sykehuset og privat gynekolog i Tr.heim hvis jeg ikke får time relativt raskt på sykehuset.  

Stolt av meg selv nå :) Jeg klarte å snakke åpent om det uten å skamme meg over nettopp det å snakke om det, for det var også en stor utfordring. 

Tusen hjertelig takk for svar her inne av deg og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MxxM skrev:

Hvordan: Jeg var over 20 år yngre og ikke stor som jeg er nå. 40 kg lettere. Jeg skammet meg ikke så mye over kroppen min som jeg gjør nå. Jeg var alvorlig syk (deprimert) for 12 år siden, så dårlig at jeg «ødela» kroppen med vilje. Jeg ble fort stor. Forstå det den som vil. Derfor sliter jeg med dette. Kan ikke noe for det.

Gjennomførte imidlertid timen hos fastlegen idag, jeg samlet alt mot jeg hadde. Han sa akkurat det samme som deg.

Jeg ble henvist til sykehuset og privat gynekolog i Tr.heim hvis jeg ikke får time relativt raskt på sykehuset.  

Stolt av meg selv nå :) Jeg klarte å snakke åpent om det uten å skamme meg over nettopp det å snakke om det, for det var også en stor utfordring. 

Tusen hjertelig takk for svar her inne av deg og andre.

Så bra 😊 Du kan være stolt av deg selv. 

Må si at jeg forstår deg. Skal selv til fastlegen snart for å få henvisning til gynekolog. Har mye av de samme følelsene som deg rundt dette, men vi greier dette MxxM 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, emilie321 skrev:

Så bra 😊 Du kan være stolt av deg selv. 

Må si at jeg forstår deg. Skal selv til fastlegen snart for å få henvisning til gynekolog. Har mye av de samme følelsene som deg rundt dette, men vi greier dette MxxM 😊

Veldig glad for din støtte i dette, Emilie. Godt å ha noen å «snakke»  med som forstår. Ja, sammen er vi sterke vi to 💖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Så flott at du klarte det, og at du ble tatt alvorlig. Det gleder meg virkelig. Lykke til videre. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...