Gå til innhold

Gir din sykdom/ handikapp deg en identitet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Feks dere med Asberger, bipolare, schizofrene, blinde, lame eller hva som helst?

 

Definerer du deg ut fra diagnosen?

 

Anonymkode: f2a47...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feks dere med Asberger, bipolare, schizofrene, blinde, lame eller hva som helst?

 

Definerer du deg ut fra diagnosen?

 

Anonymkode: f2a47...0c3

Nix.

Anonymkode: d4a1c...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergers Inc.
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feks dere med Asberger, bipolare, schizofrene, blinde, lame eller hva som helst?

 

Definerer du deg ut fra diagnosen?

 

Anonymkode: f2a47...0c3

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg har vært veldig redd for å bli "typete" på grunn av mine utfordringer med psyken. Derfor har jeg gjort det jeg kan for å fremstå som vanlig, hvis jeg kan si det på den måten. Jeg er alltid nøye med hvordan jeg ser ut, og jeg er veldig oppmerksom på å oppføre meg "riktig" i møte med andre. Samtidig, hvis jeg skal være ærlig, må jeg innrømme at det påvirker identiteten min en hel del likevel. Spesielt vises det hjemme sammen med mannen min, sammen med familie, og ikke minst når jeg er alene. Jeg har møtt noen bipolare som ikke ville vært sykdommen foruten, fordi den hadde "gjort dem til de de er". De var altså fornøyde med seg selv, og det er jo fint. Selv har jeg dessverre et ganske dårlig selvbilde, og jeg har blitt utrygg på meg selv grunnet svingningene. Jeg tatt mange dårlige valg under sykdomsperiodene, og jeg som ellers er veldig ordentlig og perfeksjonistisk, sliter veldig med å takle det at jeg mister selvkontrollen i perioder. Jeg tror det er vanskelig å være bipolar uten at identiteten påvirkes. Selv tenker jeg på meg selv som tre personer; den sinnsyke (maniske), den triste og treige (deprimerte) og den vanlige. Den siste liker jeg best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

Nei, jeg vil ikke si at jeg identifiserer meg med skavankene mine. Det å ha funksjonshemming og kroniske sykdommer gir meg kanskje et annet perspektiv på livet enn jeg ville hatt om jeg ikke hadde hatt helseutfordringer. Men jeg er uansett meg. Rett og slett. Sykdom og funksjonshemming er ikke noe jeg er, men noe jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.1.2019 den 22.58, FjellOgDalar skrev:

Nei, jeg vil ikke si at jeg identifiserer meg med skavankene mine. Det å ha funksjonshemming og kroniske sykdommer gir meg kanskje et annet perspektiv på livet enn jeg ville hatt om jeg ikke hadde hatt helseutfordringer. Men jeg er uansett meg. Rett og slett. Sykdom og funksjonshemming er ikke noe jeg er, men noe jeg har. 

Enig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som repeterer i det uendelig at hun ikke er schizofrenien sin, at sykdom ikke er identiteten hennes. Men det som er så stusslig og selvmotsigende er at hun og livet hennes er helt gjennomsyret av sykdommen som identitet. Alt hun sier og gjør er i relatert til psykiatrien og psykdommen. Psykiatrien ER livet hennes, selv om hun ikke har vært innlagt på årevis. 

Anonymkode: 0f1ea...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å se og føle tingene sjøl tror jeg i et liv uten sykdom. Ser frem til at schizofreni er en saga blott.

Anonymkode: 83e89...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fremtidas mennesker kommer til å stri med psykiske lidelser dessverre i langt høyere og mer omfattende og utbredt grad tror jeg.

Anonymkode: 83e89...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fremtidas mennesker kommer til å stri med psykiske lidelser dessverre i langt høyere og mer omfattende og utbredt grad tror jeg.

Anonymkode: 83e89...7fb

Alt er ikke så lett dessverre og fremtida blir neppe noe bedre. Man ser jo bare hvordan man bare skyffler både somatiske og psykisk syke inn i bøttekott og bad i ren desperasjon da sykehusene ikke vet hvor de skal gjøre av alle pasientene sine. Hvor mange nye lidelser er de ikke iferd med å skape.

Anonymkode: 83e89...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 15.47, AnonymBruker skrev:

Feks dere med Asberger, bipolare, schizofrene, blinde, lame eller hva som helst?

 

Definerer du deg ut fra diagnosen?

 

Anonymkode: f2a47...0c3

Måtte være "verdiløs Sombie" da??

Anonymkode: 83e89...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte være "verdiløs Sombie" da??

Anonymkode: 83e89...7fb

Heter Zombie, vel.

Anonymkode: c6103...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...