AnonymBruker Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Er støttesamtaler mest støtte , mens terapi har mer fokus på bedring ? Temmelig leit å bli henvist til støttesamtaler , om de bare har til hensikt å støtte meg - men med tilsammen rundt fire år i terapi har jeg sikkert ikke grunn til å klage:/Bare vondt å føle seg gitt opp, at det er trolig er lite tro på forandring og bedring. Jeg mistenker psykologen ikke orket meg mer , at motoverføringer tok overhånd - selv om vedkommende benektet det . Jeg satt fast i noen spor i terapien , ble fastlåst i noen vonde episoder - til slutt ble det kanskje nok. Nå bebreider jeg meg selv for kanskje ha mistet muligheter til andre fokus. Jeg vet psykologen var tålmodig og ga meg mange varsler om at jeg måtte slutte å bare snakke om det jeg opplevde. Det fyller mye av meg fortsatt , tenker på episodene nesten hver dag. Jeg var et vanlig oppegående menneske - men torde plutselig ikke delta i livet. Ikke si ja til ordentlig hjelp heller, førte til at jeg til slutt blamerte og brukte alkohol for «åsnakke». Gikk til helvete ! Selv har jeg egentlig tro på bedring , så virker det som helsepersonell mener sykdommen har «tatt meg». I tillegg til sosial angst og depresjon med noe i tillegg ( mulig bipolar 2 og noen doser paranoia )har jeg mye skam i meg etter den mest « aktive sykdomsperioden « medisiner nå wellbutrin og lamictal. Jeg vil gjerne hjelpe meg selv , men jeg blir så fort redd og unnvikende . Er også i sorg . Hva kan støttesamtaler gi meg ? Kan få av fastlege eller kommunal sykepleier , men jeg vil egentlig ikke snakke med dem. Jeg vil snakke med psykologen min som jeg savner og kjente meg trygg på. Vet ikke om jeg tørr å spørre når jeg ble avsluttet , det var støttesamtaler som ble foreslått som videre «oppfølging». Hilsen en navn løs , du kommuniserte med for noen år siden 😕 Anonymkode: 641f7...9e1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446334-st%C3%B8ttesamtaler-kontra-terapi-kupton/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 9. januar 2019 Del Skrevet 9. januar 2019 Først må vi rydde litt i begrepene. Terapi betyr behandling, så vi kan snakke om støtteterapi og tradisjonell psykoterapi. Støtteterapi har som hovedfokus å opprettholde høyest mulig funksjon med den psyke personen har i dag. Tradisjonell psykoterapi har også som fokus å endre personens psyke til et friskere/modnere nivå. Støtteterapi kan altså hjelpe deg til å opprettholde best mulig funksjon i arbeid/utdanning, sosialt og i familien med den psyken du har i dag. Avgjørelsen har ikke noe med psykologen å gjøre, men med en faglig vurdering på at dersom intet/lite har endret seg på fire år, er det særdeles liten sannsynlighet for at videre psykoterapi vil føre til endring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/446334-st%C3%B8ttesamtaler-kontra-terapi-kupton/#findComment-3885130 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.