Gå til innhold

Medisin mot tvangstanker, finnes det?


lillegutt_80

Anbefalte innlegg

lillegutt_80

Finnes det medisiner som fjerner/tar bort tvangstanker?

Eventuelt hvilke?

Endret av lillegutt_80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på zoloft i mange år mot tvangstanker/ocd  og har vært veldig fornøyd med den. Men for å bli kvitt tvangstanker /ocd er det eksponeringsterapi som funker best, gjerne i kombinasjon med medisiner. Det er hard jobbing, men det er verdt det😊

Anonymkode: b5566...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lillegutt_80 skrev:

Finnes det medisiner som fjerner/tar bort tvangstanker?

Eventuelt hvilke?

For det første vil jeg si at jeg forstår hvor vanskelig det er å ha tvangstanker. Det er uten tvil det vondeste jeg har opplevd som psyk. For min del var OCDen invalidiserende og voldsom. Ved behandling på OCD teamet lærte jeg hvordan tvangen fungerer og jeg forstod at jeg gjorde alt feil i mine forsøk på å takle tvangen. Jeg forverret og vedlikeholdt tvangen fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle forholde meg til den. Jeg kunne gjennom kunnskapen og hjelpen ved OCDteamet bli « sjef i mitt eget liv» igjen. Samtidig mener jeg at antidepressiva er effektiv behandling mot OCD. Antidepressiva gav tankene og følelsene mine ro. 

Anonymkode: ff254...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det første vil jeg si at jeg forstår hvor vanskelig det er å ha tvangstanker. Det er uten tvil det vondeste jeg har opplevd som psyk. For min del var OCDen invalidiserende og voldsom. Ved behandling på OCD teamet lærte jeg hvordan tvangen fungerer og jeg forstod at jeg gjorde alt feil i mine forsøk på å takle tvangen. Jeg forverret og vedlikeholdt tvangen fordi jeg ikke visste hvordan jeg skulle forholde meg til den. Jeg kunne gjennom kunnskapen og hjelpen ved OCDteamet bli « sjef i mitt eget liv» igjen. Samtidig mener jeg at antidepressiva er effektiv behandling mot OCD. Antidepressiva gav tankene og følelsene mine ro. 

Anonymkode: ff254...0ca

Hvilken antidepressiva bruker du? Jeg skal begynne på Cipralex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, lillegutt_80 skrev:

Hvilken antidepressiva bruker du? Jeg skal begynne på Cipralex

Vi reagerer ulikt på antidepressiva. Begynnte med cipralex og det hjalp på OCDen men skiftet til Brintelix etter en stund da jeg hadde mindre bivirkninger av denne. Brintelix var ikke så effektiv mot angsten men hjalp meg greit. Behandling ved OCDteamet var mest avgjørende for min del. 

Anonymkode: ff254...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi reagerer ulikt på antidepressiva. Begynnte med cipralex og det hjalp på OCDen men skiftet til Brintelix etter en stund da jeg hadde mindre bivirkninger av denne. Brintelix var ikke så effektiv mot angsten men hjalp meg greit. Behandling ved OCDteamet var mest avgjørende for min del. 

Anonymkode: ff254...0ca

Ok. Ja, folk reagerer ulikt på antidepressiva. Fikk Cipralex av legen og er fornøyd med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, lillegutt_80 skrev:

Finnes det medisiner som fjerner/tar bort tvangstanker?

Eventuelt hvilke?

Det er ikke godkjent indikasjon, men lamictal sammen med ssri har god effekt hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Bergogdal skrev:

Det er ikke godkjent indikasjon, men lamictal sammen med ssri har god effekt hos meg.

Ok. Bruker Zyprexa sammen med Cipralex jeg. Lamictal er vel mest for de som er Bipolar 2(?), og jeg er ikke Bipolar som jeg vet om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, lillegutt_80 skrev:

Ok. Bruker Zyprexa sammen med Cipralex jeg. Lamictal er vel mest for de som er Bipolar 2(?), og jeg er ikke Bipolar som jeg vet om. 

Jeg er heller ikke bipolar 2, men symptommessig en del ting som heller mot cyclothymi uten at diagnosen er satt. Lamictal var et forsøk, og den sikre effekten for min del var på ocd symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bergogdal skrev:

Jeg er heller ikke bipolar 2, men symptommessig en del ting som heller mot cyclothymi uten at diagnosen er satt. Lamictal var et forsøk, og den sikre effekten for min del var på ocd symptomene.

Ok

Hvis det funker for deg er det jo topp. Er ikke lege jeg, så har ikke peiling. Har hørt om Lamictal i forbindelse med Bipolar lidelse, var derfor jeg lurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Dory skrev:

Cipralex. Jeg bruker det- 20 mg👍

Fikk du veldig sterke bivirkninger når du startet på Cipralex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324

Det er helt vanlig å få til dels sterke bivirkninger ved oppstart av antidepressiva. Jeg har selv hatt det og de jeg kjenner som har brukt antidepressiva også. Cluet her er å komme seg over denne perioden så medisinen får begynne å virke mot det den skal brukes mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, sirop1365381324 skrev:

Det er helt vanlig å få til dels sterke bivirkninger ved oppstart av antidepressiva. Jeg har selv hatt det og de jeg kjenner som har brukt antidepressiva også. Cluet her er å komme seg over denne perioden så medisinen får begynne å virke mot det den skal brukes mot. 

Ok. Jeg ble tatt av Cipralex i dag, pga for sterke bivirkninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, lillegutt_80 skrev:

Fikk du veldig sterke bivirkninger når du startet på Cipralex?

Jeg fikk ikke det. Men det er nok veldig individuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har tvangstanker får gjerne mildere bivirkninger enn de som tar det for panikkangst. Jeg merket ikke noen bivirkninger da jeg begynte på Zoloft annet enn litt løs mage og senket seksualdrift.

Anonymkode: 3dc9a...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...