Gå til innhold

Klarere hode av lamictal ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En motivasjon for å gå igang med lamictal var for meg det at jeg hørte den kunne gi meg et klarere hode. Innimellom er tankeflyten nokså grågusten når jeg kjenner meg mindre ordrik og energiløs. Så med ett kan inspirasjonen komme. Før lamictalen følte jeg alt kom på en gang når jeg hadde det slik, og at jeg fikk trøbbel med å sortere og få noe ut av ideer og alt jeg ville gjøre. Dette var vel og merke ikke alltid, men i stor grad. Jeg var engstelig for at disse glimtene av økt tankestrøm og kreativitet skulle bli borte med lamictal og var skeptisk. Samtidig var jeg nysgjerrig på om lamictalen kunne rydde opp i hodet når jeg kjente meg opplagt og iniativrik. Nå ca et år senere lurer jeg på om det faktisk har skjedd noe, at jeg tenker klarere når jeg kjenner meg oppe. I alle fall har jeg endelig klart et mål jeg har strebet etter lenge og ikke nok med det; jeg tror det er mer i gjære ;) Det hører med til historien st heg syns lamictal kan gjøre meg litt for jevn , det tar ikke av på noe vis. Jeg levde og klarte ting også før lamictalen så tror ikke jeg kan tilskrive den all ære , bare nysgjerrig på om andre har opplevd denne effekten ? Og er det dokumentert noe sted? Synes og ha lest at f eks forfattere ikke vil ha stremningsstabiliserende fordi den kan bremse kreative prosesser ... Jeg har diagnosen bp2 etter år med litt ulike tentativer. Jeg tror selv ikke jeg befinner meg i en entydig diagnostisk kategori , men har lurt på om jeg hadde noe i retning av dysforisk mani en tid. Noe jeg i faglitteraturen tror kalles blandingstilstand . Hva skiller dette fra at livet går opp og ned tro? 

 

Er dette uvanlig og ville omgivelsene merket det? Jeg syns jeg var annerledes og ytterliggående denne tiden , noe på godt - kanskje mest på vondt . Den varte lenge og kom frem tydelig men ikke alltid helt enten eller . Følte det kriblet i meg på en spesiell måte. Fikk en del ubehagelige tanker og koblinger som ble betegnet som mistenksomhet .Ukritisk og noe hemningsløs , depressiv og slagen - kombinert med blaff av deilig energi og en uvanlig evne til å presse meg selv på noen områder . Dette kunne visst ikke utelukkes i følge spesialist , men virker som det heller ikke kunne bevises totalt ut fra adferd. Noen indikasjoner finnes, så lurer jeg iblant på om jeg kun havnet i en forstyrret boble . I dag er jeg på farten i tankerekkene og derfor alle disse spekulasjonene. Kanskje ikke lett å svare på ift til hva jeg var og ikke, men muligens generelt ...? 

Anonymkode: 2ed92...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anta at det å få et mer stabilt stemningsleie også klarner tankene. Det er lettere å konsentrere seg om noe om man ikke er deprimert eller skikkelig hypoman. Jeg føler meg definitivt mer kreativ på oppturer, men det blir for rotete for meg etter hvert. Som den ene ideen bare slår den andre over ende fordi de kommer så fort og intenst. Så kommer jeg til det punktet hvor jeg faktisk blir sliten og føler for å rope noe i retningen av "STOPP VERDEN - JEG VIL AV!" Jeg tror at det å leve med en bipolar lidelse uten behandling er forbeholdt ganske få, eller forbundet med en god del bivirkninger. Føler ikke selv at Lamictal har gjort meg følelsesmessig flat. Det ble jeg derimot på litium. Det er selvsagt viktig at man passer på å måle serumkonsentrasjoenen et par-tre ganger i året for å forsikre seg om at doseringen er grei, og eventuelt om det er noe å gå om man skulle bli dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Ble verken mer eller mindre klar i hodet, men veldig uklar i hodet da jeg ble manisk psykotisk på lamictal så tilbake på litium 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mer stabil i humøret, men også ganske rotete og glemsk. Fikk i tillegg problemer med språket i form av ordletingsvansker og snøvling. Dette gikk utover arbeidsevnen min, så jeg seponerte etter et halvannet år. Jeg var visst uheldig mtp bivirkninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
AnonymBruker

Syns Lamictal fjernet humor, kreativitet og ga elendig hukommelse og papphjerne. Ble stabil men verden ble grå og den tok ikke oppturene så da måtte ap komme oppå, noe som gjorde meg flat og trist. Gikk på denne miksen i 8 år før jeg bytta til litium for tre år siden og har aldri sett meg tilbake. Fikk gleden i livet tilbake på litium. Syns det er underdrevet at Lamictal liksom ikke har negative bivirkninger. 

Anonymkode: 1bafc...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...