Gå til innhold

Hvorfor mangel på medisiner så ofte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes det har vært oftere og oftere mangel på viktige medisiner de siste årene. Det var da ikke slik tidligere? Hva kan grunnen være?

Anonymkode: 2b1d9...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler, særlig innen psykiatrien, om at det er lite lukrativt for industrien å produsere gamle medisiner der profitten er lav. Så og si alle psykofarmaka som selges i Norge er det fri konkurranse på og finnes som generiske medisiner. Dette gidder de store selskapene ikke bruke tid på og overlater heller markedet til mindre selskaper som produserer kopipreparater og som ikke har den samme leveringskapasiteten som f.eks Pfizer. 

Jeg kan forsåvidt forstå at hvis valget står mellom produksjon av en ny medisin uten konkurranse til 20.000 kr pr eske og produksjon av Sobril til 70 kr pr eske, at den første prioriteres. Men norsk markedsføringstillatelse burde vært bundet opp til krav om servicegrad.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apoteket kan ikke levere Remeron. Det er tomt. 

Hva gjør man i et slikt tilfelle når man MÅ ha den? 

Kopipreparatet virker dårlig, så legen hae stemplet resepten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever at det er tomt hvert år på denne tiden, stoffskiftemedisiner som det ikke finnes erstatning for da de allerede er oppbrukt (brukt over mange år så kroppen har sluttet å ta de til seg). Vi sjekker alltid beholdningen hjemme før jul og henter ut hvis ikke den er stor nok. Da har vi frikort men det betyr ikke så mye, det viktigste er at det ikke går tomt for medisiner mtp at det innebærer enten innleggelse eller død. 

Anonymkode: 117d3...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er en bitteliten kunde i et stort marked. I tillegg er vi en vanskelig kunde og ikke minst en alltid prutende kunde. Når en leverandør opplever mangel på en vare, er det ikke den type kunder som blir prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, kupton skrev:

Norge er en bitteliten kunde i et stort marked. I tillegg er vi en vanskelig kunde og ikke minst en alltid prutende kunde. Når en leverandør opplever mangel på en vare, er det ikke den type kunder som blir prioritert.

Hva skal en gjøre når en er tom for medisin? En av mine nærmeste sliter.. finnes det et register over om apotek har på lager, og hvike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, MxxM skrev:

Hva skal en gjøre når en er tom for medisin? En av mine nærmeste sliter.. finnes det et register over om apotek har på lager, og hvike?

Apotekene er i kjeder. Et apotek kan i hvert fall skaffe opplysninger om medisinbeholdningen i andre apotek i samme kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Apotekene er i kjeder. Et apotek kan i hvert fall skaffe opplysninger om medisinbeholdningen i andre apotek i samme kjede.

Ok. Takk for svar. Jeg skal si det til hen, så får vi håpe det ordner seg. Hvis ikke må hen vel be om å få en annen medisin. Hen har prøvd kopien og det gikk ikke så bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ting det er lite å gjøre med her virker det som. De vet nøyaktig hvor mange tabletter man har hjemme og man får bare utlevert en eske om gangen av den siste bestillingen til enhver tid.  Det må også ny resept til fra lege for hver gang noe som ikke gjelder de andre medisinene. Det er ting ingen kan gjøre noe ved tror jeg bare. Men jeg vil prøve å hente medisiner når jeg er i storbyen til kontroll.

Anonymkode: 54b9d...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt slik det seneste 3/4 året. Gradvis etter at sms varsling falt bort som tilbudt tjeneste virker det som på meg.

Anonymkode: 54b9d...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig dette. Jeg har en sånn multidoseordning, der apoteket pakker faste medisiner i dosoeposer på rull. Denne ordningen har jeg hatt i ti år, og aldri opplevd mangelproblemer med. Bortsett fra Neurontin kapsler en gang, men da fikk jeg vanlige tabletter i stedet. Funket helt greit, de har en ganske lik virkningsprofil.  Tror det er eneste gangen de ikke har levert helt som foreskrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har fått vanskeligere og vanskeligere med å svelge medisinene. Vanskeligere med å drikke ukokt vann også. Jeg vet ikke hvorfor. Mat går så langt bra.

Det er kanskje dette psykiske stresset som bare slår en ut.

Håper det går seg til.😊

Anonymkode: 54b9d...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...