Gå til innhold

Vaskemidler 1.trimester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig fått positiv graviditetstest. Hadde en MA i uke 12 for noen måneder siden, og har en sønn på 2 år. Håper det går bra denne gangen. Da jeg var gravid med første var jeg ganske engstelig, redd for å gjøre noe feil som kunne skade fosteret, feks få i meg smitte via mat. Har håpt at jeg skal klare å slappe litt mer av i den neste graviditeten, men at jeg har hatt en MA påvirker meg nok litt. Merker iallfall at jeg er litt tilbake i bekymringene og den indre uroen over dette spirende livet jeg bærer på. Samme dag som jeg testet positivt vasket jeg badet med en spray Ajax med klor. Tenkte ikke over at det var klor i denne før jeg fikk såre hender etterpå. Brukte altså ikke hansker. Spørsmålet mitt er om dette kan ha vært skadelig, jeg er bare omtrent 4 uker på veg. Finner ikke så mye informasjon om graviditet og klorvask på nett, og håper du kan svare på dette. Lurer også på hva du mener om gravide og nattarbeid, jeg er lege i en spesialitet med høy vaktbelastning, så jobber en del om natta. Er det greit så lenge jeg sover bra ut på dagtid etter vakt, eller gir dette livet signifikant økt risiko for abort? Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 53c4f...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gratulerer med graviditeten. Jeg forstår at du er engstelig etter å ha hatt en abort, men det er noe veldig mange kvinner opplever da man regner med at minst 15% av graviditeter ender med abort. Vi regner med at de fleste årsaker til abort er at det foreligger feil i fosteranlegget så det ikke er levedyktig. Det er meget usannsynlig at det er noe i mors livsstil som er årsak til abort, men med høyere alder øker risiko for abort.

Når du ikke finner noe om klor og evt. påvirkning av fosteret, så er det sannsynligvis fordi man ikke har sett sammenheng, Tenk på hvor mange gravide som bader i klorvann, og tilmed deltar i vanngymnastikk for gravide helt opp mot termin.

Du er lege og det jeg vet (lenge siden jeg var i klinikken) er det spesielle regler for vaktarbeid for gravide. Hør med din arbeidsgiver og evt. med Legeforeningen. Du kan også se i retningslinjer fra Arbeidstilsynet. Angående kost og andre forhold, se råd fra Helsedirektoratet og råd i Matportalen.

Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...