Gå til innhold

P-piller


kris2307

Anbefalte innlegg

Heisann, lurer på om man må ha GU for å få p-piller? Sliter med pms og vil gjerne regulere når jeg får tante rød på besøk, i henhold til mental helse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutes ago, kris2307 said:

Heisann, lurer på om man må ha GU for å få p-piller? Sliter med pms og vil gjerne regulere når jeg får tante rød på besøk, i henhold til mental helse. 

Er 18, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Nei, det er ikke nødvendig med gynekologisk undersøkelse. P-pille er ikke alltid effektivt mot PMS, så PMS skal ikke være eneste grunn til at du bruker p-pille, men det bør være behov for prevensjon. Noen får PMS-symptomer gjennom hele måneden med p-pille. Så er du advart. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Er forberedt på det, men tenker at jeg noen ganger trenger å «utsette» menstruasjon til jeg har det bedre mentalt. (Ikke snakk om å utelate det helt, men kanskje en uke til jeg har det bedre mentalt). 

 

Endret av kris2307
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PMS kommer etter eggløsning i den periode hvor det dannes progesteron. P-pillen stopper eggløsning og det dannes ikke progesteron, men p-pillen tilfører kontinuerlig et hormon (gestagen) som likner litt på progesteron og det kan ha samme effekt. Forsøk evt med Yasmin p-pille som kan hjelpe noen. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...