Gå til innhold

Storbyene kontra distriktene


Gjest Maggie55

Anbefalte innlegg

Gjest Maggie55

By og land hånd i hånd het det en gang. Nå er debatt blusset opp i forhold til fødselstallene om hvor da særlig kvinner har mulighet til å bosette seg ville hatt god effekt for å øke tallene. Nå mener jeg at det må være opp til enkeltmenneske hvor det vil bo og hvor mange barn det ønsker å sette til verden, men å tilrettelegge for gode og trygge miljø kan være viktig. Færre livsfarlige skoleveier og bedre rammer rundt oppveksten til barn.

Jeg tenker tilbake på hvilken stor betydning storbyene hadde og jeg tror den dag i dag for minoriteter. I kampen mot aids og anerkjennelse av homofiles selvklare rettigheter var det vel nettopp de store miljøene i storbyene som klarte å sette inn " motkrefter" og tilby noe. Om ikke annet tanker og mer vidsyn som for andre grupper betød at de forstod at verken de selv eller andre var " tilbakestående" slik som var hamret inn ved en landsens skole. Mange forstod og fikk lære ordet pedagogikk å kjenne nettopp ved disse " store miljøene" Alt var neppe bare gloria for noen grupper men hvor mange har ikke søkt ly i flersomheten med så mange " lyter".

Hva tror dere? Har dere klare preferanser mellom storby og distrikt for fremtid for egne barn for eksempel? Eller er det bolig og leilighetspriser som er avgjørende? Eller arbeidsmarkedet aller først?

Kjør debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maggie55

Det er ofte ikke så mye man kan gjøre med tingene tenker jeg selv i dag ,men særlig unge mennesker tenker kanskje annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maggie55 skrev:

Hvordan begrunner du det standpunkt?

Automatisering vil fjerne (minst) 1/3 av alle arbeidsplasser de neste 20-30 årene. Vil vi unngå massearbeidsløshet bør vi få færre barn. Miljømessig er det også en fordel. Verden er også overbefolket nok som det er. Det holder nå.

Ellers kan du lese denne https://www.nettavisen.no/na24/bi-professor-vil-gi-en-million-kroner-til-alle-norske-kvinner-som-ikke-foder-barn/3423577722.html 

BI-professor vil gi én million kroner til alle norske kvinner som ikke føder barn. To BI-ansatte, professor Jørgen Randers og førsteamanuensis Per Espen Stoknes, mener det er helt feil at vi trenger flere barn for å sikre velferdsstaten, og at det allerede er mer enn nok mennesker på kloden, skriver DN.

At det koster penger for samfunnet å forsørge barn, er ikke noe nytt. Mandag denne uken skrev DN at SSB-forsker Erling Holmøy har regnet ut at dersom norske kvinner begynner å føde flere barn, så vil det øke forsørgerbyrden de neste 65 årene.

Anonymkode: 2a8d1...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Man føder ikke barn for en " mission". Et barn har sin egen verdi uavhengig av alt annet og skal ikke tas til inntekt for noe spesielt " syn" på noe som helst. Barn og unge skal  ikke brukes av voksne til å oppnå målsettinger for den voksne eller samfunnet eller bli noe objekt eller innsatssatsfaktor i noe samfunnsmaskinerier eller modeller. Det er stor urett mot enkeltmennesker. Det er på samme måte som det å ta en utdanning føler jeg. Noe man først og fremst gjør av hensyn til seg selv og  egen utvikling. Om man ikke får brukt sin utdanning  og arbeidserfaring så er den aldri bortkastet. Den har sin egenverdi uavhengig av alt annet og står på egne ben.

Hva jeg tenker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...