Jump to content
Sign in to follow this  
Drømmeautomat

Skjema SCL-90-R

Recommended Posts

Drømmeautomat

Jeg skal fylle ut dette skjemaet og før første time med psykolog. Hva brukes skjemaet til, settes diagnoser ut fra det?

Fortsetter under...

Trine

Det brukes for å kartlegge symptomnivået. Det settes ikke diagnose ut ifra det ene skjemaet.

kupton

Korrekt som Trine skriver. Hva bruker en det til? Få et konkret mål for symptomene, få et mål på det relative symptomtrykket mellom ulike symptomgrupper som angst, depresjon osv. I tillegg kan en måle endring ved å fylle ut samme skjema ved slutten av behandlingen.

Mëmëso

Jeg synes denne forklaringen fra ISW gjorde det lettere å forstå hva som er hensikten med det skjemaet

På 14.4.2017 den 18.46, issomethingwrong skrev:

Man skiller mellom symptomtrykk og funksjonsnedsettelse:

Symptomtrykk: Hvor mye plager i form av f.eks angst, depressivitet, utagering, psykosesymptomer, smerter, osv. man har. Altså en subjektiv opplevelse av sykdommen.

Funksjonsnedsettelse: Hvor mye sykdommen objektivt forstyrrer livet. F.eks mangel på venner, ikke lønnet jobb, sliter med å ta vare på seg selv. 

Edited by Mëmëso

Trine
27 minutter siden, kupton skrev:

Korrekt som Trine skriver. Hva bruker en det til? Få et konkret mål for symptomene, få et mål på det relative symptomtrykket mellom ulike symptomgrupper som angst, depresjon osv. I tillegg kan en måle endring ved å fylle ut samme skjema ved slutten av behandlingen.

Hva gjør dem med de resultatene de får når behandlingen avsluttes? Jeg ble henvist for utprøving av adhd-medisiner og måtte fylle ut en haug med skjemaer. Nå har jeg snart siste time, og fikk med meg scl-90 skjemaet hjem. Da jeg startet behandlingen hadde jeg ingen depresjon, og symptomene jeg hadde, var lett å forklare med asperger og adhd. Men normalt, når jeg føler at livet er som det pleier, har jeg mild til moderat depresjon. Nå er jeg nok på moderat dersom jeg skal være ærlig på skjemaet. Det kan jo ikke være bra for statistikken at jeg er dårligere når jeg er ferdig, enn da jeg begynte? Nå var det ikke bedre stelt med meg da jeg avsluttet behandlingen der sist, så i mitt tilfelle gjør de nok ikke noe med det. Men hender det at pasienter har så stort symptomtrykk når de avslutter behandlingen, at de får ny behandling eller at det settes igang andre tiltak?

kupton

Resultatene kan brukes både på individuelt nivå, men også på gruppenivå for å vurdere hvor godt en f.eks. lykkes med behandling av ulike diagnosegrupper.

Vurdering av om en skal avslutte eller ikke, og hvordan en person evt skal følges opp, tas ikke på grunnlag av et skjema som dette, men på grunnlag av samtalene med pasienten.

Annonse