Gå til innhold

Hvordan ville du behandlet alvorlig depresjon, Kupton?

Anbefalte innlegg

44 p på MADRS. Alvorlig depresjon. Andre diagnoser: bipolar 1 og kompleks PTSD. 

Hvordan er det riktig å behandle dette hjemme. Usikker på om det er bp depresjon, eller unipolar depresjon. Pas ønsker ikke innleggelse. Blitt manisk på ad før, men det var da monoterapi. Har tatt litium i flere år, og serumnivå ligger der det skal.

Anonymkode: e1e8b...3ed

Fortsetter under...

Ved bipolar 1 skal alltid stemningsstabiliserende være grunnlaget for all behandling. Ved en alvorlig depresjon må serumkonsentrasjonen være på 0,8-0,9. Når dette ikke er nok, må en sette inn andre medisiner i tillegg. AD kan være et alternativ. Både SSRI og Wellbutrin er aktuelt. Efexor kan også prøves, men da er risiko for omslag større. Dette er ikke særlig risikabelt om en følges opp tett og endrer medisineringen straks et oppslag oppstår. AP som quetiapin/Seroquel kan også være aktuelt.
Om dette ikke virker, bør en vurdere ECT.

Generelt vil jeg si at personer med MADRS >35 (vurdert av spesialist) ville jeg foretrukket å ha innlagt inntil klar bedring var observert. Unntaket må være dersom pårørende kan ha tilsyn 24/7.

9 minutter siden, kupton skrev:

Ved bipolar 1 skal alltid stemningsstabiliserende være grunnlaget for all behandling. Ved en alvorlig depresjon må serumkonsentrasjonen være på 0,8-0,9. Når dette ikke er nok, må en sette inn andre medisiner i tillegg. AD kan være et alternativ. Både SSRI og Wellbutrin er aktuelt. Efexor kan også prøves, men da er risiko for omslag større. Dette er ikke særlig risikabelt om en følges opp tett og endrer medisineringen straks et oppslag oppstår. AP som quetiapin/Seroquel kan også være aktuelt.

Generelt vil jeg si at personer med MADRS >35 (vurdert av spesialist) ville jeg foretrukket å ha innlagt inntil klar bedring var observert. Unntaket må være dersom pårørende kan ha tilsyn 24/7.

Jeg hadde en score på over 50, men jeg var ikke innlagt. Jeg ville bare bort fra alle og få være i fred men fikk det ikke. 

Anonymkode: 12f12...241

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en score på over 50, men jeg var ikke innlagt. Jeg ville bare bort fra alle og få være i fred men fikk det ikke. 

Mange vil ha det slik. I ettertid kan en si at det var et klokt valg. Men valg kan vanligvis ikke tas i ettertid.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble ikke tatt på alvor. 

Ja, jeg mener en skal ta slik alvorlig depresjon så mye på alvor at en så sterkt det er mulig anbefaler innleggelse, i det minste for et par ukers tid.

Annonse

5 minutter siden, kupton skrev:

Ja, jeg mener en skal ta slik alvorlig depresjon så mye på alvor at en så sterkt det er mulig anbefaler innleggelse, i det minste for et par ukers tid.

Sånn ble det ikke. Jeg kjørte langt for å få hjelpen jeg trengte. En gang var jeg på nippet til å gjøre slutt på livet på vei hjem fordi jeg ikke orket mer, men jeg holdt ut. Hadde jeg ikke vært viljesterk hadde jeg kanskje ikke vært i live idag. Men jeg kom meg gjennom det på egen hånd.

17 minutter siden, kupton skrev:

Det er bra 🙂

Nei, det er ikke bra at jeg ikke fikk den hjelpen jeg egentlig trengte. Jeg hadde omsorg for små barn pg måtte bruke mye tid og energi på meg selv for å komme meg gjennom det. Jeg får aldri den tiden med barna tilbake mer.

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn ble det ikke. Jeg kjørte langt for å få hjelpen jeg trengte. En gang var jeg på nippet til å gjøre slutt på livet på vei hjem fordi jeg ikke orket mer, men jeg holdt ut. Hadde jeg ikke vært viljesterk hadde jeg kanskje ikke vært i live idag. Men jeg kom meg gjennom det på egen hånd.

Fikk du kjøre bil når du var så syk? Godt du ikke valgte å gjøre det slutt, og at det gikk bra i trafikken. Har du noen tanker eller planer for hva du skal gjøre hvis du blir syk igjen, for at du kan få bedre hjelp?

2 timer siden, kupton skrev:

Ja, pårørende er med 24/7. Det var kravet for å slippe innleggelse. Er neddopet med 75 mg Sobril pr. dag. Det virker selvordsforebyggende pga sløv, men det er ikke nok. Litium lå på 0,7 sist, så den skulle kanskje økes litt. Jeg trenger egentlig desperat noe mer. DPS er litt håpløse, og jeg må vente i to uker på samtale med psykiater fordi det ikke er noen der. De er visst travle og andre steder. Det er selvsagt min feil at jeg nekter innleggelse (det er fordi der er så trist og uproft der) og jeg vil være hjemme. Synes likevel at det er uproft av et DPS å la alvorlig deprimerte pas vente i to uker på medisinvurdering, og bare gi en god dose Sobril frem til det.

Anonymkode: e1e8b...3ed

8 timer siden, Mëmëso skrev:

Fikk du kjøre bil når du var så syk? Godt du ikke valgte å gjøre det slutt, og at det gikk bra i trafikken. Har du noen tanker eller planer for hva du skal gjøre hvis du blir syk igjen, for at du kan få bedre hjelp?

Ja, det var ingen som sa noe på det. 

Jeg fikk hjelp til slutt og regner med jeg får hjelp om jeg trenger det nå siden jeg har en diagnose. Har vært stabil i flere år.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...