Gå til innhold

Grad av depresjon og personlighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært deprimert en stund, men er nå på bedringens vei. Jeg måtte derfor snakke med en lis-lege fra psykiatrisk avdeling. Hun sa at jeg i følge MADRS så scoret jeg for alvorlig depresjon, men at den var forhøyet på grunn av personligheten min. Derfor hadde jeg en moderat depresjon. Jeg hadde kun en 20-minutters samtale med vedkommende, og hun kjente meg ikke fra før av, så jeg tviler på at hun gjorde en særlig omfattende individuell vurdering. Jeg har borderline personlighetsforstyrrelse i tillegg, og jeg tolket det dithen at personlighetsforstyrrelsen gjorde depresjonen falskt verre. Da samtalen fant sted hadde jeg ikke dusjet på 10 dager eller gått ut av huset på 3 uker. Det eneste jeg gjorde var å ligge i sengen og stirre i taket, og jeg gikk ned 8 kilo på 4 uker fordi jeg ikke spiste med mindre noen nærmest presset maten i meg. Jeg er helt med på at jeg hadde en moderat depresjon, jeg tror ikke at jeg er genetisk disponert for å kunne få alvorlig depresjon. Det jeg likevel lurer på er hvordan i all verden en personlighetsforstyrrelse kan gjøre at jeg får verre depresjonssymptomer, uten at depresjonen reelt er så ille som symptomene skulle tilsi? Jeg mister jo tross alt alle borderline-symptomene når jeg er deprimert. 

Anonymkode: bce53...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg likevel lurer på er hvordan i all verden en personlighetsforstyrrelse kan gjøre at jeg får verre depresjonssymptomer, uten at depresjonen reelt er så ille som symptomene skulle tilsi?

Sikkert fordi noen av symptomene går igjen i begge diagnosene. En depresjonstest på meg, vil alltid slå ut verre enn det faktisk er, fordi flere av spørsmålene handler om problemer det er helt vanlig å ha med adhd og asperger. Konsentrasjon f.eks. den er elendig hos meg. Det er ikke fordi jeg er deprimert, men fordi jeg har adhd. De faktiske symptomene samsvarer ikke alltid med de teoretiske symptomene. Man må skille på hvilke symptomer som skyldes hvilken diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trine skrev:

Sikkert fordi noen av symptomene går igjen i begge diagnosene. En depresjonstest på meg, vil alltid slå ut verre enn det faktisk er, fordi flere av spørsmålene handler om problemer det er helt vanlig å ha med adhd og asperger. Konsentrasjon f.eks. den er elendig hos meg. Det er ikke fordi jeg er deprimert, men fordi jeg har adhd. De faktiske symptomene samsvarer ikke alltid med de teoretiske symptomene. Man må skille på hvilke symptomer som skyldes hvilken diagnose.

Skjønte ikke dette helt jeg heller. Selv om du normalt sett har konsentrasjonsproblemer, så vel totalen bli lik uansett hva det skyldes, men det skal mindre til før du kommer dit, fordi en del av symptomene er der hele tiden, ville jeg trodd? Men hvis det ikke er sånn, hvis du først blir skikkelig dypt deprimert da, vil det være sånn at konsentrasjonsvanskene sprenger alle grenser, fordi de må være så mye verre for deg enn for andre som er deprimerte for at det skal telle like mye på depresjonstesten?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MADRS skal skåres av lege/behandler. Det er kun pkt 1 "Synlig depresjon" som skåres på grunnlag av legens observasjon. De ni andre skåres etter pasientens svar.

Personer med borderline uttaler seg sjelden nøkternt og i gråtoner, særlig når de er syke. Som i tankegangen blir uttalelsene oftest svart/hvitt. Mens folk flest har en tendens til å skåre mot midten av en skala, er det omvendt med borderline. Det blir lett dramatisk.

Jeg har sikkert tatt MADRS et firesifret antall ganger. Jeg har aldri skåret noen alvorlig deprimerte over 45-46. De gangene skåren har vært høyere, har det vært på personer med komorbid borderline. Dette er noe behandlere lærer når de skal godkjennes for å bruke MADRS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, kupton skrev:

MADRS skal skåres av lege/behandler. Det er kun pkt 1 "Synlig depresjon" som skåres på grunnlag av legens observasjon. De ni andre skåres etter pasientens svar.

Personer med borderline uttaler seg sjelden nøkternt og i gråtoner, særlig når de er syke. Som i tankegangen blir uttalelsene oftest svart/hvitt. Mens folk flest har en tendens til å skåre mot midten av en skala, er det omvendt med borderline. Det blir lett dramatisk.

Jeg har sikkert tatt MADRS et firesifret antall ganger. Jeg har aldri skåret noen alvorlig deprimerte over 45-46. De gangene skåren har vært høyere, har det vært på personer med komorbid borderline. Dette er noe behandlere lærer når de skal godkjennes for å bruke MADRS.

Så når jeg hadde en score på over 50 var det pga personlighet, er det det du mener? 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en score på over 50. Testen ble tatt av en lege i spesialisering med veiledning. Da er det rart at jeg ikke fikk en borderline-diagnose med det samme. Jeg fikk derimot en usikkker bipolar 2 diagnose og unnvikende pf. Legen nevnte aldri borderline for meg, og jeg gikk i behandling i ett år. Jeg ble grundig utredet et annet sted senere også, de nevnte heller aldri borderline for meg. Jeg fikk samme diagnose, og jeg var dønn ærlig under utredningen. Så dette skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når jeg hadde en score på over 50 var det pga personlighet, er det det du mener? 

Jeg skriver innimellom noen innlegg av generell karakter fordi jeg vet at mange her ønsker mer kunnskap. Dette innlegget handlet om bruk og tolking av MADRS.

Om deg vet jeg ingenting, og derfor inneholder innlegget ingen mening om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kupton skrev:

Jeg skriver innimellom noen innlegg av generell karakter fordi jeg vet at mange her ønsker mer kunnskap. Dette innlegget handlet om bruk og tolking av MADRS.

Om deg vet jeg ingenting, og derfor inneholder innlegget ingen mening om deg.

Ok. Det var bare dette som fikk meg til å undres:

«Jeg har aldri skåret noen alvorlig deprimerte over 45-46. De gangene skåren har vært høyere, har det vært på personer med komorbid borderline. Dette er noe behandlere lærer når de skal godkjennes for å bruke MADRS»

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mëmëso skrev:

Skjønte ikke dette helt jeg heller. Selv om du normalt sett har konsentrasjonsproblemer, så vel totalen bli lik uansett hva det skyldes, men det skal mindre til før du kommer dit, fordi en del av symptomene er der hele tiden, ville jeg trodd? Men hvis det ikke er sånn, hvis du først blir skikkelig dypt deprimert da, vil det være sånn at konsentrasjonsvanskene sprenger alle grenser, fordi de må være så mye verre for deg enn for andre som er deprimerte for at det skal telle like mye på depresjonstesten?  

Det jeg mener er at samme hvor lite deprimert jeg er, vil jeg alltid få utslag på en depresjonstest, fordi noen av symptomene på adhd og asperger, også kan være symptomer på depresjon. Jeg kan ta noen eksempler fra scl-90, siden det er det skjemaet jeg har tilgjengelig akkurat nå. Det er ikke et depresjonsskjema, men det måler generelt symptomtrykk. Der skal man svare på om man har hatt ulike symptomer og i hvor stor grad, de siste 14 dagene. Det ene punktet er "nervøsitet eller indre uro". Har ikke vært mye nervøs, men indre uro er det jo konstant, og det skyldes adhd. "Må gjøre ting veldig langsomt for å være sikker på at det blir riktig". Jepp, og det kalles elendig prosseseringshastighet. "Konsentrasjonsproblemer". I aller høyeste grad, og helt normalt når man har adhd. Føler ubehag når du omgås mange mennesker på én gang. Jepp, men ikke fordi jeg får angst av det, men fordi jeg mister oversikten og kontrollen som jeg trenger pga asperger. Det er en haug med påstander man skal vurdere seg selv etter. Mine resultater slår ut på angst, depresjon, tvang og ymse andre lidelser jeg overhode ikke har. Hun første som utredet meg, klarte gulpe fram 5 diagnoser, jeg har to og det er ingen av de hun fant basert på uendelig mange skjemaer.

Når konsentrasjonsproblemene ikke skyldes depresjon, blir det feil å la det telle på en test for depresjon. Dersom symptomene har blitt verre enn ellers, blir jo saken en annen. Men det er ikke alle spørsmål hvor man tydelig skal svare i forhold til hvordan man normalt er. Mange spørsmål er mer sånn "har du hatt problemer med konsentrasjon de siste 6 mnd". Ja, det har jeg! Full pott på det spørsmålet. Altså, konsentrasjonsproblemene kan ikke regnes som både et adhd-symptom og et depresjons-symptom, så lenge de ikke har blitt verre den siste tiden.

Det er ikke min oppgave å gjette meg fram til hva skjemaet jeg fyller ut, ønsker å få fram. Jeg må jo svare akkurat slik det er på alle spørsmålene, og ikke vurdere om de spør fordi de vil finne ut av depresjon eller noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden har for min del fått meg til å tvile på om jeg virkelg var alvorllg deprimert, om behandlerne som testet meg har tatt feil. Jeg fikk ikke hjelp første gangen jeg var til utredning, de fant mild depresjon som ikke trengte behandling. Kanskje det var den behandleren som hadde rett? Kanskje jeg behandles unødvendig med medisiner jeg egentlig ikke trenger? Jeg har ikke lyst til å bruke medisiner unødvendig. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Trine skrev:

Det jeg mener er at samme hvor lite deprimert jeg er, vil jeg alltid få utslag på en depresjonstest, fordi noen av symptomene på adhd og asperger, også kan være symptomer på depresjon. Jeg kan ta noen eksempler fra scl-90, siden det er det skjemaet jeg har tilgjengelig akkurat nå. Det er ikke et depresjonsskjema, men det måler generelt symptomtrykk. Der skal man svare på om man har hatt ulike symptomer og i hvor stor grad, de siste 14 dagene. Det ene punktet er "nervøsitet eller indre uro". Har ikke vært mye nervøs, men indre uro er det jo konstant, og det skyldes adhd. "Må gjøre ting veldig langsomt for å være sikker på at det blir riktig". Jepp, og det kalles elendig prosseseringshastighet. "Konsentrasjonsproblemer". I aller høyeste grad, og helt normalt når man har adhd. Føler ubehag når du omgås mange mennesker på én gang. Jepp, men ikke fordi jeg får angst av det, men fordi jeg mister oversikten og kontrollen som jeg trenger pga asperger. Det er en haug med påstander man skal vurdere seg selv etter. Mine resultater slår ut på angst, depresjon, tvang og ymse andre lidelser jeg overhode ikke har. Hun første som utredet meg, klarte gulpe fram 5 diagnoser, jeg har to og det er ingen av de hun fant basert på uendelig mange skjemaer.

Når konsentrasjonsproblemene ikke skyldes depresjon, blir det feil å la det telle på en test for depresjon. Dersom symptomene har blitt verre enn ellers, blir jo saken en annen. Men det er ikke alle spørsmål hvor man tydelig skal svare i forhold til hvordan man normalt er. Mange spørsmål er mer sånn "har du hatt problemer med konsentrasjon de siste 6 mnd". Ja, det har jeg! Full pott på det spørsmålet. Altså, konsentrasjonsproblemene kan ikke regnes som både et adhd-symptom og et depresjons-symptom, så lenge de ikke har blitt verre den siste tiden.

Det er ikke min oppgave å gjette meg fram til hva skjemaet jeg fyller ut, ønsker å få fram. Jeg må jo svare akkurat slik det er på alle spørsmålene, og ikke vurdere om de spør fordi de vil finne ut av depresjon eller noe helt annet.

Ja, en skal ikke svare «taktisk» på slike skjemaer.. en skal være ærlig.

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråden har for min del fått meg til å tvile på om jeg virkelg var alvorllg deprimert, om behandlerne som testet meg har tatt feil. Jeg fikk ikke hjelp første gangen jeg var til utredning, de fant mild depresjon som ikke trengte behandling. Kanskje det var den behandleren som hadde rett? Kanskje jeg behandles unødvendig med medisiner jeg egentlig ikke trenger? Jeg har ikke lyst til å bruke medisiner unødvendig. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Føler du at medisinene og behandlingen har hjulpet da, at du har det bedre i dag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Mëmëso skrev:

Føler du at medisinene og behandlingen har hjulpet da, at du har det bedre i dag? 

Jeg begynner å tro at det er andre ting enn Lamictal som har hjulpet meg. Så jeg tror nok at jeg skal prøve å trappe forsiktig ned og se hva som skjer. Snur det øker jeg selvsagt igjen. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynner å tro at det er andre ting enn Lamictal som har hjulpet meg. Så jeg tror nok at jeg skal prøve å trappe forsiktig ned og se hva som skjer. Snur det øker jeg selvsagt igjen. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Ok. Jeg er stikk motsatt, vil gjerne ha mest mulig medisiner sånn for sikkerhets skyld, og har mislikt det når flere er blitt tatt vekk, jeg er veldig redd for å bli så dårlig igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tråden har for min del fått meg til å tvile på om jeg virkelg var alvorllg deprimert, om behandlerne som testet meg har tatt feil. Jeg fikk ikke hjelp første gangen jeg var til utredning, de fant mild depresjon som ikke trengte behandling. Kanskje det var den behandleren som hadde rett? Kanskje jeg behandles unødvendig med medisiner jeg egentlig ikke trenger? Jeg har ikke lyst til å bruke medisiner unødvendig. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Tråden skal ikke få deg til å ta noen nye valg ang medisinering. Det vil være meningsløst å bygge egen diagnose på et tilfeldig innlegg på DOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, kupton skrev:

Tråden skal ikke få deg til å ta noen nye valg ang medisinering. Det vil være meningsløst å bygge egen diagnose på et tilfeldig innlegg på DOL.

Jeg scoret jo over 50 på testen, hvordan er det mulig da?

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mëmëso skrev:

Ok. Jeg er stikk motsatt, vil gjerne ha mest mulig medisiner sånn for sikkerhets skyld, og har mislikt det når flere er blitt tatt vekk, jeg er veldig redd for å bli så dårlig igjen. 

Jeg gikk på 3 sorter fast før. Nå går jeg kun på Lamictal. Jeg merket ikke noe da jeg kuttet ut de to andre heller. 

Jeg har brukt Lamictal i 10 år, og det kan være terapi som har gjort meg frisk, ikke medisiner. Jeg ønsker å prøve det ut og se, for jeg har egentlig ikke råd til å bruke medisiner heller. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg scoret jo over 50 på testen, hvordan er det mulig da?

Anonymkode: 60c45...ab2

Du scoret vel så høyt som følge av en kombinasjon av depresjon og din tendens til svart-hvitt-tenkning? Er ikke det ganske opplagt?

Anonymkode: c5884...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du scoret vel så høyt som følge av en kombinasjon av depresjon og din tendens til svart-hvitt-tenkning? Er ikke det ganske opplagt?

Anonymkode: c5884...09a

Nettopp. 

Anonymkode: 60c45...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...