Gå til innhold

Når vil jeg merke effekt av Ritalin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ADD og skal begynne på Ritalin til uka. Har aldri brukt sentralstimulerende før. Vil det ta lang tid før jeg merker effekt? Virker det allerede fra første dose? Er veldig spent, samtidig som jeg prøver å ikke ha for store forhåpninger til effekten. Er også litt bekymret siden alvorlig depresjon står oppført som kontraindikasjon i felleskatalogen, og jeg har flere alvorlige depresjoner bak meg, sist nå i høst (har bipolar 2). Men psykiateren mente at det ikke var noe problem, så jeg prøver å stole på han. 

Anonymkode: 8a2bd...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du merker nok ikke så mye til å begynne med, for da er ikke dosen høy nok enda. Men når dosen er riktig kan du forvente effekt ganske raskt (innen en time fikk jeg beskjed om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cirka 20 minutter. Merket noe virkning fra første dose, men måtte opp i 60mg før effekten ble tilfredsstillende. Bp2 trenger ikke å være et problem, og jeg ble ikke alvorlig deprimert av ritalin. Jeg går ut ifra at du bruker medisiner mot bp?

Anonymkode: dbab2...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor lenge må jeg stå på startdosen før jeg kan øke? Jeg tar Lamictal for bp2 ja. 

Anonymkode: 8a2bd...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Håper så inderlig at jeg kan få en bedre hverdag med Ritalin.

Anonymkode: 8a2bd...661

Hvis du ikke opplever bedring eller opplever uakseptable bivirkninger av metylfenidat, finnes det andre preparater å forsøke. F.eks Aduvanz eller Attentin.

Disse preparatene kan også være å foretrekke om en har en sykehistorie med alvorlige depresjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...