Gå til innhold

Har du blitt overført fra DPS til kommunen?

Anbefalte innlegg

Jeg har gått til samme psykolog på DPS i fire år. Nå skal hun slutte, og jeg blir overført til kommunen. Jeg er kjemperedd. Vet ikke hva jeg skal vente meg. Redd for å ikke få støtten jeg trenger. At det egentlig betyr at jeg blir gitt opp. Eller at livet mitt går i dass nå. Har noen her erfart et slikt bytte, og hvordan har det gått med deg? Hva slags tilbud kan kommunen gi? Blir man etter hvert tatt mindre seriøst når man blir eldre? Jeg er nå 33 år, og er redd for at psykiatrien tenker at jeg er så gammel nå at jeg ikke kan hjelpes lenger, eller at de ikke vil bruke ressurser på meg mer. At å bli overført til kommunen = å bli fortapt. Jeg har bp1 med rapid cycklig og PTSD. 

Anonymkode: a780d...036

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått til samme psykolog på DPS i fire år. Nå skal hun slutte, og jeg blir overført til kommunen. Jeg er kjemperedd. Vet ikke hva jeg skal vente meg. Redd for å ikke få støtten jeg trenger. At det egentlig betyr at jeg blir gitt opp. Eller at livet mitt går i dass nå. Har noen her erfart et slikt bytte, og hvordan har det gått med deg? Hva slags tilbud kan kommunen gi? Blir man etter hvert tatt mindre seriøst når man blir eldre? Jeg er nå 33 år, og er redd for at psykiatrien tenker at jeg er så gammel nå at jeg ikke kan hjelpes lenger, eller at de ikke vil bruke ressurser på meg mer. At å bli overført til kommunen = å bli fortapt. Jeg har bp1 med rapid cycklig og PTSD. 

Jeg har lignende problematikk som deg og jeg går til behandler i kommunen og synes at det går helt fint. Oppfølging av medisiner og sykdomsforløpet tar legen seg av. 

Anonymkode: e3a95...295

26 minutter siden, kupton skrev:

"Alle" blir overført kommunen/fastlegen etter behandling i spesialisthelsetjenesten. Det er ikke meningen at en skal forbli der.

Jeg har forblitt der frem og tilbake i mange år,nå er det fact. Er det meningen man skal forbli der? 

34 minutter siden, kupton skrev:

"Alle" blir overført kommunen/fastlegen etter behandling i spesialisthelsetjenesten. Det er ikke meningen at en skal forbli der.

Ok, skjønner. Men hva hvis jeg fortsatt trenger å snakke med en psykolog? Jeg har jo fått diagnose, lært om medisiner og snakket litt om traumene, men jeg trenger mer hjelp til å bearbeide traumene. Det er snakk om flere år med overgrep, og det tar jo litt tid å få bearbeidet. I tillegg hadde jeg trengt hjelp til å komme meg videre i livet, hvis du skjønner. Ikke bare tippe opp i alt, og så skal jeg klare meg selv. Det er jo vondere enn det var før jeg begynte i terapi i det hele tatt. Psykologen har sagt at hvis hun skulle fortsatt i jobben, hadde jeg fortsatt skillet gå til henne. Siden hun slutter så blir det kommunen. 

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du forbli i systemet da.

Anonymkode: affa5...006

Det er jo opp til meg, har hatt mange pauser fra systemet og. Men kjenner ei som har bipolar,ingen har kontroll med medisiner og psyken hennes. Det syns jeg er dårlig, litt oppfølging bør man ha. Men hun har jo kontakt på dagsenteret da-

Gjest franklyscarlet

Jeg vet om flere bipolare som får for dårlig oppfølging. Det er synd og skam, spør du meg. Jeg er for empowerment, men samtidig kan en bli så ustabil at en ikke bør sitte med SÅ mye ansvar selv, som enkelte gjør.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Men hva hvis jeg fortsatt trenger å snakke med en psykolog? Jeg har jo fått diagnose, lært om medisiner og snakket litt om traumene, men jeg trenger mer hjelp til å bearbeide traumene. Det er snakk om flere år med overgrep, og det tar jo litt tid å få bearbeidet. I tillegg hadde jeg trengt hjelp til å komme meg videre i livet, hvis du skjønner. Ikke bare tippe opp i alt, og så skal jeg klare meg selv. Det er jo vondere enn det var før jeg begynte i terapi i det hele tatt. Psykologen har sagt at hvis hun skulle fortsatt i jobben, hadde jeg fortsatt skillet gå til henne. Siden hun slutter så blir det kommunen. 

Mange steder gir kommunen et godt tilbud. Hjelp til å komme deg videre i livet, vil ofte kommunepsykiatrien være vel så god på som dps. 

Du kan også be fastlegen om å henvise deg til en privatpraktiserende avtalespesialist, dersom du er overbevist om at du trenger tilgang til psykolog. 

Anonymkode: 50771...097

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mange steder gir kommunen et godt tilbud. Hjelp til å komme deg videre i livet, vil ofte kommunepsykiatrien være vel så god på som dps. 

Du kan også be fastlegen om å henvise deg til en privatpraktiserende avtalespesialist, dersom du er overbevist om at du trenger tilgang til psykolog. 

Anonymkode: 50771...097

Ok, det skal jeg vurdere. Takk for informasjonen 👍🏻

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...